Avatar billede nph12 Nybegynder
18. maj 2012 - 14:44 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Hvordan arbejder man lettest med stier?

Hej
Hvordan arbejder man lettest med stier, når man har tænkt man at lave en mappestruktur på ens hjemmeside? Skal jeg bruge absolute eller relative stier? OG hvordan finder jeg roden på min hjemmeside?
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
18. maj 2012 - 15:42 #1
hvis du har sammen filstructur på din udviklings maskine som dit hotel, vil jeg klart anbefale absolutte stier, jeg har kun oplevet fordele.
ved relative stier er det et helvede at flytte rundt på folderne

et typist eks på mine include er:
 include ($_SERVER['DOCUMENT_ROOT']."/inc/php/menu.php");

et typisk eks på et link

http://dk.php.net/manual/en/reserved.variables.server.php
kig på
'DOCUMENT_ROOT'
'SERVER_NAME'
'PHP_SELF'
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
18. maj 2012 - 15:58 #2
man kan sige inde for et project kan det værer en fordel med relative referancer, da projected så er nemt at flytte.

feks
proj
proj\js
proj\CSS
proj\images

men det med at skulle referarer til ..\images inde fra CSS mappen syntes jeg er noget rod, men jeg gør det af og til
men stadig absolute stier er at foretrække
Avatar billede nph12 Nybegynder
19. maj 2012 - 17:16 #3
Jeg kan godt høre, at man (jeg) skal holde mig til absolute stier. Hvordan finder jeg ud af, om filstrukturen er det samme på ens webhotel som på ens udviklings maskine?

Det kunne være dejligt, at man let kunne flytte ens hjemmeside fra udviklings miljøet til ens webhotel:-)
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
20. maj 2012 - 12:28 #4
jeg vil ikke sige du skal holde dit til absolutte stier!! brug det hvor det er anvendeligt.
et eks

webroot
webroot/include
webroot/include/images
webroot/include/js
webroot/include/css

webroot/project1
webroot/project1/images
webroot/project1/js
webroot/project1/css

filerne i project1 skulle så indeholde absolutte stier til noget der ligger i include folderen, men relative stier til det der ligger i project1 folderen

>Hvordan finder jeg ud af, om filstrukturen er det samme på ens webhotel som på ens udviklings maskine?
du kan se om du har samme mapper på din udviklins maskine, som på på dit webhotel (kig med FTP)
Avatar billede nph12 Nybegynder
24. maj 2012 - 18:36 #5
ronols, opret et svar, hvis du vil have point.
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
25. maj 2012 - 09:25 #6
får du her