Avatar billede blue_sea Nybegynder
12. maj 2012 - 01:47 Der er 25 kommentarer

Windows vil ikke lade mig kopiere min pst-fil

Jeg er møgtræt af at have skiftet fra XP til 7. Man kan - i forholdt til XP - ikke få lov til en skid.

Jeg skal tage en kopi af min pst.fil (Outlook 2003) som jo ligger her: C:\Document and settings\Navn\Lokale indstillinger\Application Data\Microsoft\Outlook\outlook.pst

Men jeg når kun til Document and settings. Den kan jeg nemlig ikke få lov at åbne. Der er en hængelås på den. Og jeg får beskeden "Document and settings er ikke tilgængelig - Adgang nægtet".

Hvad gør jeg?

(Har haft computer i otte år og aldrig været ude for det før)
Avatar billede blue_sea Nybegynder
12. maj 2012 - 01:48 #1
PS. Jeg ved godt der er andre måder at tage backup på. Dem ønsker jeg ikke at bruge.
Avatar billede ptj_11 Forsker
12. maj 2012 - 18:34 #3
Har du aktiveret den skjulte administratorkonto?
Din almindelige konto, som du har gjort til medlem af gruppen administartoradministrator, hár ikke fulde administratorrettigheder.
/ptj_11
Avatar billede blue_sea Nybegynder
15. maj 2012 - 04:51 #4
Har først lige set dette. Vender tilbage om nogle timer!!
Avatar billede blue_sea Nybegynder
15. maj 2012 - 18:25 #5
Det der står på siden som du linker til, kan jeg ikke få til at passe sammen med det jeg ser.

-

Har du aktiveret den skjulte administratorkonto?
Din almindelige konto, som du har gjort til medlem af gruppen administartoradministrator, hár ikke fulde administratorrettigheder.

Jeg er ikke helt med.
I kontrolpanel figurere kontoen med mit navn og teksten 'Administrator'.

Hvor er 'den skjulte' administratorkonto?
Avatar billede blue_sea Nybegynder
15. maj 2012 - 19:09 #6
Jeg har indtil denne gang ikke før haft dette problem. Har før kopieret min pst fil. Da har jeg kunne åbne Documents and settings. Fatter ikke det pludselig skal være et problem.

Bliver for hver dag mere og mere træt af Windows 7 (selv om der også er ting ved den jeg godt kan lide). Der er alt for meget sikkerheds-halløj og andre restriktioner.

Et problem som det her burde ikke opstå. Det er møg hamrende irritierende!
Avatar billede blue_sea Nybegynder
15. maj 2012 - 19:18 #7
Efter nu at have rodet med det under Egenskaber er hængelåsen skiftet til et genvejsikon. Hvilket jeg ikke kan få til at give mening. Men ellers er alt det samme.

Der er så mange Windows eksperter her inde. Der må være nogen  som nemt kan hjælpe med dette??

På forhånd tak.
Avatar billede ptj_11 Forsker
16. maj 2012 - 08:08 #8
Avatar billede blue_sea Nybegynder
16. maj 2012 - 16:45 #9
Nu skal jeg lige være sikker på jeg har forstået det rigtigt. Siger du jeg skal aktivere den skjulte administratorkonto?
Avatar billede ptj_11 Forsker
16. maj 2012 - 18:12 #10
Ja, du klikker på knappen start (den runde klat i nederste venstre hjørne), skriver "CMD" i punktet "Søg" (Så vidt jeg husker).
Dette giver programmet "CMD" i vinduet ovenover.
Den højreklikker du på, og vælger "Kør som administrator".
Dette åbner en commandprompt (sort vindue) med en blinkende curser.
Her skriver du kommandoen fra det link i mit sidste indlæg.
Denne kommando aktiverer den skjulte administratorkonto.

Herefter bliver du, så vidt jer husker, bedt om at logge af, og derefter logge på som administrator.
Så skulle du være i stand til at flytte din pstfil.

Når alt dette er gjort til din tilfredshed, så bør du deaktivere administratorkontoen igen. Dette af sikkerhedsgrunde.
Man bør altid have mindst 2 konti til at logge på, som administrator eller som almindelig bruger, alt efter hvilke  behov der skal opfyldes.
/ptj_11
Avatar billede blue_sea Nybegynder
16. maj 2012 - 18:44 #11
Når jeg gør det og logger på den anden konto, er der ingen Documents and settings mappe efter C - Brugere - ?

Noget andet er, at jeg slet heller ikke forstår hvorfor det skal være så besværligt. Det må da være muligt at have én konto, hvor jeg kan få lov til hvad jeg vil. Lige som med XP. Det her er så omstændigt at det aldrig bliver andet end træls.

Men, som sagt, jeg kan ikek finde 'Documenst and settings'.
Avatar billede blue_sea Nybegynder
16. maj 2012 - 22:50 #12
Jeg fundet to pst filer i C:\Brugere\Navn\AppData\Local\Microsoft\Outlook

Der er bare et problem. Den backup (kopi) jeg i forvejen har liggende, fylder 16.385 KB
I mappen er der en fil med navnet backup.pst med en størrelse på 1.753 KB og en Outlook.pst på 174.609 KB

Hvad er hvad? I XP var det Outlook.pst jeg skulle kopiere. Men hvorfor er den så stor i forhold til den kopi jeg har liggende (når der kun er få mails til forskel). Den anden - backup.pst - er til gengæld for lille. Den ved jeg i øvrigt heller ikke hvad er.
Avatar billede blue_sea Nybegynder
18. maj 2012 - 13:37 #13
Ingen??
Må da være nogen der kan svare på ovenstående...
Avatar billede ptj_11 Forsker
18. maj 2012 - 18:58 #14
Det sidste først:
Hvis du går ind i kontrolpanelet, finder ikonet "Post", åbner den, så kan du se, præcist hvilken pstfil, din outlook benytter.
Dernæst kopierer du den viste sti ind i stifinder og trykker "Enter".
Dette åbner stifinder i den mappe, hvor den aktuelle pstfil ligger.
Herefter kan du markere og kopiere efter at have lukket dialogboksen "Konfiguration af e-mail-Outlook".
Angående "backup.pst med en størrelse på 1.753 KB" som du kan finde må være en gammel backupfil. Prøv at se på datostemplingen.
Angående "Outlook.pst på 174.609 KB". Tænk på hvor længe det er siden, at du sidst lavede en manuel backup? Du har sikkert modtaget en del post siden da.
Dernæst #11:
Du skriver-
"Noget andet er, at jeg slet heller ikke forstår hvorfor det skal være så besværligt. Det må da være muligt at have én konto, hvor jeg kan få lov til hvad jeg vil. Lige som med XP. Det her er så omstændigt at det aldrig bliver andet end træls"
Det er en indbygget sikkerhedsforanstaltning.
Hvis du forestiller dig, at din normale brugerprofil har rettigheder til alt på din PC, og du kommer forbi en skadelig hjemmeside, der lægger noget uønsket software på din maskine, eller du får downloadet noget snavs på maskinen, så kan denne skadelige software uhindret begynde at udføre sit arbejde.
Dette undgås ved at benytte en brugerprofil med begrænsede rettigheder som standard.
Jeg håber, at dette kan medvirke til, dels at løse dit problem, dels at formindske dine frustrationer.
/ptj_11
Avatar billede blue_sea Nybegynder
19. maj 2012 - 15:37 #15
Mht. det første. Jeg kan ikke finde ud af at kopiere den sti. Men når jeg skriver den ind og trykekr Enter, komemr der en boks som meddeler at den ikke ved hvilket program den skal åbne med. Og jeg ved ikke hvad jeg skal vælge. Men, for mig at se bliver det da alligevel det samme. jeg ender da uundgåeligt igen i den mappe hvor omtalte backup.pst og Outlook.pst ligger...

Angående "backup.pst med en størrelse på 1.753 KB" som du kan finde må være en gammel backupfil. Prøv at se på datostemplingen.
Angående "Outlook.pst på 174.609 KB". Tænk på hvor længe det er siden, at du sidst lavede en manuel backup? Du har sikkert modtaget en del post siden da.

Det er netop problemet. Der er kun to måneder imellem dem. Og i løbet af den tid er forskellen på e-mails jeg har modtaget siden den første  pst- fil minimal. Det kan slet ikke forklare det. Jeg får  meget få e-mails.
Avatar billede ptj_11 Forsker
19. maj 2012 - 18:45 #16
Sorry. Det glemte jeg at skrive. Du skal ikke skrive det sidste- filnavnet. Altså hele stien minus Outlook.pst

Prøv at køre programmet "Scanpst.exe". Det er et program til at reparere og skrumpe din datafil.
Knappen "Start/Søg". Her skriver du scanpst.exe. Når programmet starter op, så udpeger du stien til din pstfil, og lader programmet køre.
Lad os høre resultatet.
/ptj_11
Avatar billede blue_sea Nybegynder
19. maj 2012 - 19:57 #17
Sorry. Det glemte jeg at skrive. Du skal ikke skrive det sidste- filnavnet. Altså hele stien minus Outlook.pst

Jeg ender som antaget i den samme mappe. Altså hvor både omtalte backup.pst og Outlook.pst ligger.

Scanpst.exe

Har gjort som beskrevet. Den scannede, og meddelte at der var blevet fundet nogle fejl. Ja gav den så lov til at reparere. Her efter fylder filen 172.713 KB i stedet for 174.609 KB. Men det ændre jo ikke rigtig noget. Forskellen på den backup jeg har og så filen her, er stadig alt for stor. Er jo stort set det samme ...
Avatar billede blue_sea Nybegynder
19. maj 2012 - 21:36 #18
Der er også en Outlook.bak derinde. Altså foruden den tidligere omtalte backup.pst. Må være en den tog før jeg reparede ... Den har (næsten) samme størrelse som Outlook.pst. 172.625 KB,

Ved ikke om det kan bruges til noget.
Avatar billede ptj_11 Forsker
20. maj 2012 - 12:45 #19
Bakfilerne er sikkerhedskopier som scanpst.exe laver i forbindelse med reparationen af din originale pstfil.
Det vil altså sige, at den bakfil som du ser, er lig med den oprindelige datafil.
Hvis du omdøber filen, så den kommer til at hedde f.eks. Outlook_02.pst, så vil du kunne tilknytte den til din outlook, og derved kontrollere, at alle dine mails ligger i begge datafiler.
/ptj_11
Avatar billede blue_sea Nybegynder
20. maj 2012 - 13:28 #20
Ja ok. Men som sagt er der et problem med størrelsen på den pst fil.
Jeg forstår det simpelthen ikke. Hvis den gamle backup jeg har liggende indeholder alt hvad den skal (e-mails, kalenderaftaler, kontaktpersoner, etc) og det gør den(!), så forstår jeg intet af hvad den enorme mængde ekstra data den anden er større, skal bestå af.
Avatar billede ptj_11 Forsker
20. maj 2012 - 17:01 #21
Har du prøvet at køre "scanpst.exe".
Den skrumper datafilen.
Det den kan fjerne/skrumpe er primært tom plads.
Tid efter anden opstår der tom spilplads i  en database/datafil, og det er det der fjernes ved en oprydning i databasefilen.
Prøv det og se forskellen bagefter.
/ptj_11
Avatar billede blue_sea Nybegynder
21. maj 2012 - 04:04 #22
Ja jeg har kørt scanpst.exe Er jo det jeg skriver om i #17.
Avatar billede ptj_11 Forsker
21. maj 2012 - 13:47 #23
Ja, så har jeg ikke rigtigt noget godt bud på størrelsesforskellen.
Du kan forsøge at tilknytte din gamle backupfil til din profil i Outlook, og så foretage en sammenligning mellem de 2 filers indhold.
Derved kan du måske finde ud af, hvori forskellen består.
Du skal altså ikke erstatte den aktuelle fil med backupfilen, men tilføje den til din profil.
Har du forøvrigt fået lov til at kopiere filen nu?
/ptj_11
Avatar billede blue_sea Nybegynder
21. maj 2012 - 16:13 #24
Har du forøvrigt fået lov til at kopiere filen nu?

Jeg kan vel bare højreklikke på den og gøre det. Men jeg brænder ikke lige frem efter det. Jeg aner jo ikke hvad det er jeg kopiere.
Avatar billede blue_sea Nybegynder
21. maj 2012 - 21:39 #25
Igen, jeg er ved at brække mig over Windows 7. Fordelene nedvejes af ulemperne. Gider fandme ikke bruge et styresystem hvor 1177 ting pludselig skal være underlige, besværlige, eller slet ikke kan lades suig gøre (man kan dårligt klikke to gange med musen før man skal have specielle tilladelser).