Avatar billede peter_holst Praktikant
10. maj 2012 - 10:03 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Anbefaling af switche

Hej

Da reviews af switche ikke er det der findes mest af på nettet vil jeg tillade mig at benytte eksperten.dk :-)
Jeg påtænker at udskifte netværksudstyret i den virksomhed jeg arbejder i.
Det ligger i størrelsesordnen omkring 10 switche med hver 24 porte.
Jeg vil skifte da der indenfor en kort fremtid vil komme IP telefoni til, samt ønsket om bedre muligheder for styring.
I dag benytter vi en blanding af producenter og managed/ikke managed switche.
Mine umiddelbare krav til nye switche er ren 100% Gbit, VLAN, QoS (IP telefoni), Managed med web interface og om muligt centralt for alle switche, PoE (Telefoner og Accesspunkter).
Jeg har fået tilbud fra min normale leverandør på Cisco og HP udstyr, men priserne er ret høje syntes jeg.
Jeg spurgte derfor til Zyxel udstyr, men han sagde straks at det var da noget bras!?
Jeg har dog svært ved det faktum at Zyxel er væsentligt billigere og jeg har tidligere hørt dårligt om HP netværksudstyr - især konfigurationsmæssigt.
Min leverandør har anbefalet en HP 2520-24G-PoE switch mens jeg pønser lidt på en Zyxel GS2200-24P switch.
Så jeg vil altså gerne hører lidt om jeres erfaringer med forskellige producenter - også gerne andre end dem der er nævnt. Prismæssigt skal vi dog ikke over HP's niveau.
Avatar billede m_soender Nybegynder
12. maj 2012 - 20:03 #1
Ja, HP og Cisco er noget dyrt grej men det fungere og man har en rigtig god performance. Hvis jeg selv skal vælge mellem HP og Cisco vil jeg gå efter Cisco da jeg synes der konfiguration af switchene er bedre via deres terminal interface. HP konfigurationen er ofte gemt i underlige menuer og dokumentation fra HP finder jeg ikke er særlig nemt at finde på deres hjemmeside.

Du vil med fordel kunne købe nogle 10/100MBit POE switche til dine telefoner f.eks. og så almindelige 10/100/1000 til dit kontor netværk hvor du skal have mere hastighed på.

Jeg har ikke den store erfaring med Zyxel, har prøvet at bruge dem i 2 projekter men synes ikke så meget om dem. De fungere, men funktioner som vlan styring/trunking synes jeg ikke var super nemt i dem. Ved ikke hvor gode de er til f.eks. Qos. De er selvfølgelig en del billigere, men det vil altid være på bekostning af et eller andet. Cisco er ligesom trendsætteren inden for highgrade netværk og der er en stor bruger skare som man vil kunne få hjælp fra, samt deres hjemmeside er nem at få support på.
Avatar billede peter_holst Praktikant
09. juli 2012 - 08:00 #2
Lukket.