Avatar billede madsmoss Nybegynder
01. maj 2012 - 21:02 Der er 7 kommentarer

Strøm fra bilbatteri

Hvis jeg skal have 2 espresso maskiner kørende på en gang, + 1 el keddel + det løse såsom nogle lamper, en radio og strøm til telefon. Hvordan klarer jeg den, når jeg ikke har mulighed for at trække strøm til stedet.

Jeg er ude i nogle bilbatterier som så kan oplades om natten. Det hele skal som minimum kunne køre 12 timer af gangen.

Espresso maskinen trækker 1400 Watt x 2 / 230 Volt
El keddelen trækker 600 Watt / 230 Volt

Kan i hjælpe mig med det, og hvordan lader jeg evt bilbatterierne op om natten, hvir jeg har adgang til strøm.

En generator er ikke en mulighed da den larmer for meget.
Avatar billede thov Forsker
01. maj 2012 - 21:24 #1
Det kan du godt glemme, medmindre du investerer i mange - rigtig mange - bilbatterier.
Det effektbehov er nemlig ude i hampen til batteridrift, så overvej en eller anden form for flaskegas i stedet for.
Avatar billede madsmoss Nybegynder
01. maj 2012 - 21:29 #2
Flaskegas. Kan du uddbybe det ?
Avatar billede richardjensen Seniormester
01. maj 2012 - 21:44 #3
Du kan nok ikke finde flaskegas, som passer til radio/telefon.
Køb/lej et nødstrømsanlæg med dieselmotor og et kabel så langt,at du kan få motorstøjen på rimelig afstand.
Det er jo også muligt at støjdæmpe/afskærme.
Avatar billede madsmoss Nybegynder
01. maj 2012 - 21:48 #4
Det er muligt at fjerne anlægget mere end 1 meter fra mig. Så derfor skal det være så lydløst som muligt.
Avatar billede thov Forsker
01. maj 2012 - 22:09 #5
For lige at skitsere energiregnskabet ved 12V batteridrift.
20 batterier i serie giver 240V. Batterier til større dieselbiler er typisk på 100 Amperetimer, så de 20 stk. er tilstrækkeligt til at drive dine kaffemaskiner m.m. i 6 timer.

Skal udstyret køre i 12 timer, kræver det altså minimum 40 batterier, uden at der er taget hensyn til tab i 12VDC->240VAC konverteringen.
At nå at oplade batterierne vil også volde problemer.

Forslaget om flaskegas var kun fordi du der har store mængder energi på lidt plads og med lav vægt.
Avatar billede thov Forsker
01. maj 2012 - 22:14 #6
Kan systemerne ikke deles op, så opvarmningen sker med gas, og belysning m.m. fra 12V batterier og en 'inverter'. 300W 12V->230V er til at betale, og kan vel trække det øvrige.
Avatar billede madsmoss Nybegynder
01. maj 2012 - 22:15 #7
Ok tak for det.
Jeg tror nu nok er nået til at jeg skal droppe den ene maskine, for så at købe mig en støjsvag generator der kan generer 3kw. støjsvag mener jeg maks 62db på 1 meter.

Espresso maskine  1400
El keddel                  600
Køleskab                    100
6 x 40 W pærer            240
2 x opladere            20
Radio                  100
Computer                  100

Total                      2560 watt.

Men tak for hjælpen alle sammen. Nu må søgningen igang på en sådan svend :)