Avatar billede Funz Nybegynder
01. maj 2012 - 13:30 Der er 11 kommentarer

Uoriginale blækpatroner?

Jeg har bestilt en Canon Pixma iX6550, men mangler at bestille nogle blækpatroner til den, da jeg ikke har en dyt forstand på det.

Jeg vil gerne vide om det er en dum ide at købe de billigere uoriginale patroner, eller om man bare skal holde sig til de originale?

Jeg synes at have hørt noget om at de uoriginale ikke kan identificeres af printeren/computeren, og den derfor ikke kan fortælle mig hvor meget blæk der er tilbage i patronen. Er dette korrekt? Hvad med kvaliteten af de uoriginale patroner, er der noget at sige om den?

Sidst men ikke mindst, alt efter hvad i vil anbefale jeg smider mine penge efter, hvor finder jeg så de billigste priser på patroner, der passer i min printer?

På forhånd tak for hjælpen =)
Avatar billede sadolin1978 Novice
01. maj 2012 - 14:02 #1
Har ikke styr på hvilke modeller din printer bruger, men det er min erfaring at uorginale patroner kan give problemer.
Nu ved jeg godt der er mange der ikke har problemer, men jeg har i min tid som tekniker set flere eks. dårlige patroner og dertil ødelagte printere.
Avatar billede juleulven Nybegynder
01. maj 2012 - 19:03 #2
jeg må tilslutte mig #1 ...  uorginale patroner BEHØVES ikke som sådan være et problem... hvis de er produceret "ordentligt" ...

problemet er du aldrig med 100% sikkerhed ved om producenten bag de uorginale patroner er okay ...

Ting jeg har oplevet (10 år i branchen canon/xerox)
* Patroner der er fyldt halvt op til halv pris af orginale
* Blæk med for høj ?desitet? (ødelægger pumpesystem/printhoved)
* blæk med "forkert" farve (altså underlige resultater * farvemæssig)
* patroner hvor man selv skal flytte chippen fra de orginale til uorginale
* selvfyld hvor man risikerer at hælde ved siden af

hvis ellers du printer moderat så burde forskellen heller ikke være så stor i prisen...
Men er du en af de rigtig mange der underdriver deres eget behov og køber for lille et produkt (forventer mere end produktet kan holde) kan det hurtigt blive rigtig, rigtig dyrt...
Avatar billede Funz Nybegynder
01. maj 2012 - 20:24 #3
Efter aldrig at have ejet andet en den billigste farve printer på tilbud i Bilka hjemme hos os, er mine forventninger ikke skyhøje.

Jeg går ud fra hvad producenten skriver, at en farve patron kan klare ca. 300 print i A4 størrelse. Fordelen ved printeren jeg har købt er at man kan nøjes med at skifte farver enkeltvis ud løbende, som det render tør.
Så længe kvaliteten af mine print er i top, så har jeg ikke noget imod at det koster lidt. Heller smide penge efter gode resultater, end halvdårlige, for at spare lidt. Så er der så mange andre ting jeg kan spare på :)

Men hvordan pokker finder jeg ud af om et uoriginal er okay? Samtlige sider der sælger dem, skriver jo alle sammen at deres produkter er de bedste på markedet, og ligeså gode som de originale...
Avatar billede juleulven Nybegynder
01. maj 2012 - 21:10 #4
#3 din sidste kommentar er LIGE præcis problemet i sin essens ... den eneste måde er jo at finde nogle ligesindende der har præcis din printer og som kan anbefale en producent....
alternativt set skal man lave en aftale med producenten at smadrer de ens printer erstatter de bare hele pivtøjet...
tør de det så er det vel okay :)

angående 300 print på en patron så tænk over det her:
300 sider på en patron er jo "kun" ved 5% dækkeflade og eftersom du kan køre op til 400% farvedækning på et A4 ark kan 1 patron jo køres tom på meget få antal sider...

Dog ligger et normalt "A4 farvebillede" på ca. 150% dækkeflade (græs blå+gul=grøn) ... med den i tanke kan du regne med 3 farver á 300 sider v/15% (3tonere x 5%). så skal du skifte alle 3 tonere efter ca. 10 A4 print...
Avatar billede juleulven Nybegynder
01. maj 2012 - 21:12 #5
og det sidste omkring "samlede dækkeflade" er derfor at folk til tider kan blive noget så frustrerede over omkostningerne ved deres nye fine "foto printer" ...

men er det "bare" kontor/hygge print så by all means :) anything will do...    ;-)
Avatar billede Funz Nybegynder
02. maj 2012 - 07:29 #6
Det lyder lidt vildt hvis jeg for ca. 400 kr kun kan printe 10 fotografier ud på A4 sider...
Avatar billede sadolin1978 Novice
02. maj 2012 - 09:22 #7
Ja det lyder vildt, men som juleulven skriver antal sider = 5 eller 6 % dækflade. Dette gør sig gældende for alle mærker.
Avatar billede Funz Nybegynder
02. maj 2012 - 16:41 #8
Jeg forstår ikke helt det med dækkefladen... Hvordan kan det overskride 100%?
Avatar billede juleulven Nybegynder
02. maj 2012 - 17:31 #9
ja det er vildt ikke?

men hvis du nærlæser specifikationen af blækpatronen står der x-antal print ved en 5% dækkeflade.

prøv og fold et papir 20 gange... så har du hvad de 5% er

Og hvis du så plastrer et A4 ark til med bøgeskøv og græs så har du jo potentielt 200%'s dækkeflade på hele arket...

resten er simpel matemetik ...

og NETOP det regnestykke er der MEGET få der rent faktisk gør sig tanken omkring... og DERFOR kan man sælge "blækprintere" til 200,- for de tjener STYGT på blækpatronerne ... og NETOP derfor kommer der en masse "uautoriserede" leverandører på blæk på markedet ...
Avatar billede juleulven Nybegynder
02. maj 2012 - 17:33 #10
uhm ... det er 4 gange du skal folde... det giver ca. 16 felter ... så en smule mindre end de 16 felter vil være 5%

my bad :)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
02. maj 2012 - 19:47 #11
én farve der dækker hele papiret er 100%

Men du har jo 4 farver at gøre godt med, og kan derfor potentielt komme op på 400% dækning (for slet ikke at tale om, hvis der er grå patroner og andre nuancer...).

Meeeen, så slemt går det nok aldrig...