Avatar billede obmm Nybegynder
11. januar 2000 - 10:08 Der er 15 kommentarer og
2 løsninger

Spilproblemer

Spilproblemer Woodoo    11-01-00 07:59:12    60 point fra obmm

Jeg har fået installeret et woodookort/graffik for at forbedre vore spillemuligheder, men der er åbenbart sket et eller andet efter installationen.
Vi kan stort set ikke få nogle spil "igang" nu. Skærmen går i sort og står og "klikker", nogle gange kan vi høre lydsiden i baggrunden.
Det er en "grim" lyd når den "klikker".
Hvad kan jeg gøre for at rette fejlen, jeg har ikke selv installeret kortet.
Avatar billede phrozia Juniormester
11. januar 2000 - 10:16 #1
Prøv at installere de nyeste Voodoo Reference drivere, og derefter directx 7.0.

Du kan også være fordi voodoo kortet kører en opdateringsfrekvens som din skærm ikke kan tage.

/Phrozia
Avatar billede phrozia Juniormester
11. januar 2000 - 10:18 #2
Driverne kan du få på http://www.3dfx.com

/Phrozia
Avatar billede obmm Nybegynder
11. januar 2000 - 13:27 #3
Jeg har directx 7.0.
Hvordan ændrer man opdateringsfrekvens, hvis den er "forkert".
Jeg mener at det er installeret med de nyeste drivere.
Avatar billede phrozia Juniormester
11. januar 2000 - 13:39 #4
Hmm... Det kommer an på hvilket kort du har, men hvis du har installeret reference driver, kan du gøre det i "skærm egenskaber". (højre klik på din baggrund).

Der er der nogle indstillinger for dit skærm og voodoo kort. Der kan du sætte frekvensen.

/Phrozia
Avatar billede obmm Nybegynder
11. januar 2000 - 16:06 #5
Jeg har jo ikke selv installeret kortet, hvad er reference driver.
Hvordan bestemmer jeg hvilken frekvens.
Avatar billede fatboy Nybegynder
12. januar 2000 - 01:52 #6
De klik, du kan høre kommer sansynligvis fra woodookortet. Hvis det er et Orchid Rightoius eller hvordan det nu staves, så er det kortet, der klikker. Det er simpelthen kortet, som slår til og fra.

Og tjek lige om ledningerne sidder rigtigt bagpå pc-en.

Der skal gå en lille lykke fra dit 2d-kort til 3d-kortet. Og fra 3d-kortet skal din monitor sidde.
Avatar billede phrozia Juniormester
12. januar 2000 - 11:44 #7
Reference driver er driver som kan bruges til alle voodoo kort.
Det er dem der bliver opdateret oftes.

Der er et sted, under skærm egenskaber, hvor der står noget med opdatering frekvens. Den kan du sætte til forskellige rater. 60 Htz plejer at være normalt, med mindre din skærm kan køre mere.

/Phrozia
Avatar billede obmm Nybegynder
12. januar 2000 - 14:42 #8
fatboy Ledninger OK
phrozia De står på 60 hz men virker ikke, hvad så.
Avatar billede obmm Nybegynder
12. januar 2000 - 20:34 #9
ER DER IKKE NOGEN DER HAR EN IDE´TIL LØSNING AF MIT PROBLEM.
Avatar billede fatboy Nybegynder
14. januar 2000 - 16:59 #10
Det er ikke nok at "mene", at driverne er nye.

Vær helt sikker på, du har installeret directx 7.0 rigtigt. Og derefter skal du være sikker på, at dine graffikkort-drivere er nye.

Måske ligger problemet i dit 2d-kort. Hvis der er en bios på det, så opdatér den.

Prøv også med en bundkortbios-opgradering.
Avatar billede obmm Nybegynder
14. januar 2000 - 17:34 #11
Hvad er en bios???
Kan directx 7.0 installeres forkert.???
Hvordan kan jeg være SIKKER på at mine drivere er nye.??
Avatar billede fatboy Nybegynder
16. januar 2000 - 04:18 #12
Bios betyder Basic Input/Output System. Det kan vel beskrives som en slags program, som styrer din hardware. Først når hardwaren fungerer som den skal, kan man begynde at installere styresystem (windows, linux eller hvad ved jeg)

Der sidder en bios chip på dit bundkort og på "nyere" graffikkort.

Du må checke i din manual til dit graffikkort (2d) og se, om der står noget om bios. Kan du ikke her finde svar, så gå til producentens hjemmeside og led efter svaret her eller spørg forhandleren.

Alle bundkort har en bios. På producentens hjemmeside finder du den nyeste bios til præcis dit bundkort. Ikke noget med "næsten min model". Det SKAL være bios til din specifikke model. Altså hvis du har et Aopen AX6BC, så går det ikke med en bios til AX6BC gold.

På hjemmesiderne finder du også instruktion i, hvordan man gør med disse bioser.

Ellers er her en rimelig detaleret vejledning til opdatering af bundkort-bios-en:

1)
download en exe-fil og en xxxx.bin-fil fra producentens hjemmeside.

2)lav en bootdiskette ved at formatere fra windows: "kun systemfiler"

3)læg de downloadede filer ned på disken

4)skriv navnet på xxx.bin-filen ned på papir.

5)boot/genstart din pc i dos

6)kør den downloadede exe-fil fra dos ved at skrive det fulde navn på den eks: awardfla.exe

7)dette program vil spørge dig efter navnet på xxxxxx.bin-filen, som du har skrevet ned på papir. Skriv navnet ind.

8)kryds fingre for, at strømmen til din pc ikke forsvinder de næste minutter

9)efter end programmering MED BESKEDEN OK (eller lign) fra programmet skal du genstarte din pc. Ctrl-Alt-Delete.

10) når biosbilledet (med processorhastighed og ramtælling) kommer frem skal du trykke på den knap (som regel "delete") du skal bruge for at gå ind i bios

11) Tag din floppy ud af drevet

12) check, at dine harddiske står rigtigt anført (størrelse og LBA) Gør den/de ikke det, skal du gå ind i hd autodetect.

13) I bios vælger du "load defaults" og "save and exit"

14) windows starter op og finder måske "ny" hardware og vil installere drivere. Det er ok. Efter eventuelt endnu en genstart og en eventuel finjustering af bios er du HELT færdig.

DIRECTX

  H  V  I  S  din directx-installationsfil hedder DX70eng.exe eller lignende med "eng" i filnavnet, er det en version, som indeholder drivere. Det betyder ikke nødvendigvis, at det er de nyeste drivere. Men det betyder, at måden at installere på er som følger:

Gå ind i kontrolpanelet, vælg tastatur, og lav dit tastatur om til engelsk(USA) og indstil til engelsk som standart.

genstart din pc

kør DX70eng.exe og genstart

Gå ind i kontrolpanelet og lav dit tastatur om igen til dansk.

genstart

Hvis din directx-installationsfil hedder noget med core, er det en version uden drivere. I det tilfælde installerer man bare på normal vis.

Efter directx installation, skal du så installere graffikkortdrivere til både 2d-kortet og 3d-kortet. De nyeste drivere til dine kort finder du (surprise) på producenternes hjemmesider.

Du sikrer dig, at de drivere, du bruger, er de nyeste ved netop at hente dem ned fra nettet fra hjemmesiderne.

Ja, det var en ordentlig mundfuld. God fornøjelse.

Alt dette er naturligvis ikke nogen garanti for, at det hele kommer til at virke, men det er forsøget værd, skulle jeg mene.
Avatar billede obmm Nybegynder
16. januar 2000 - 18:51 #13
Hej fatboy!!
Nu skal jeg lige have det her prøvet, men du får foreløbig tusind tak for alt  det arbejde du har lavet.
Avatar billede no2es Nybegynder
16. januar 2000 - 23:36 #14
er det directx 7.0 4mb eller 7mb kun 7mb virker hej
Avatar billede obmm Nybegynder
17. januar 2000 - 14:13 #15
no2es!!
Hvor ser man om det er 4 eller 7 mb.???
Avatar billede no2es Nybegynder
17. januar 2000 - 23:53 #16
Under egenskaber for install.fil for dx
jeg har erfaret at hvis man henter den på 4mb kører dert ikke godt men på microsoft kan man hente den på 7mb.
dette er min egen og flere venners erfaring so far good luck
Avatar billede fatboy Nybegynder
19. januar 2000 - 16:11 #17
forskellen på de to directx-ere er netop, om der er drivere med eller ej. Det er naturligvis den store, som indeholder drivere.