Avatar billede pstidsen Novice
22. april 2012 - 18:18 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Fjerne stemme fra sang

Ja, spørgsmålet har været oppe MANGE gange og jeg er ikke interesseret i at se andre tråde på nettet om emnet. Dem kan jeg selv finde..

Jeg er interesseret i at høre om KONKRETE erfaringer - erfaringer der siger at det rent faktisk virker.

På forhånd tak :-)
Avatar billede falster Ekspert
22. april 2012 - 19:47 #1
Jamen det gør det da.

Med disse - og en hel del andre - forbehold ;-)

"Garbage in equals garbage out."

"Songs with a lot of vocal effects may end up being mangled by the process, and songs with reverb may leave an echo despite vocals being gone."

http://www.howtogeek.com/56335/how-to-remove-vocals-from-music-tracks-using-audacity/
Avatar billede pstidsen Novice
22. april 2012 - 21:03 #2
Er det noget du har prøvet?
Avatar billede Wally1973 Praktikant
22. april 2012 - 21:19 #3
Det virker kun i ringe grad.

i et studie optages typisk en lydfil eller spor, som det også hedder, for hvert instrument og sangstemme.
Inden det udgives mixes det hele så sammen til et spor.

Mixningen sværere lidt til et regnestykke med plusser.
Problemet er at du kun har resultatet af det regnestykke.
Havde du alle værdierne for instrumenterne og resultatet, så kunne du rent faktisk regne værdien for sangen ud af den vej.

Det programmerne gør er enten at sige at sangen typisk har en værdi omkring 4, så det prøvet at gætte i regnestykket hvor der står 4 også fjerne den værdi, men vi har alle en forskellig stemme og den ændrer sig også undervejs i sangen, efterhånden som sangeren bliver varmet op og senere træt igen, så den løsning er bestemt ikke god.
Denne løsning svarer lidt til at dæmpe området på mellemtonen på en equalizer for normal tale. Talen vil typisk næsten forsvinde, men desværre også andre lyde i det område.

Den anden måde programmerne virker på er ved at forsøge at gætte original lydene for instrumenterne.
Instrumenterne bliver typisk brugt flere gange igennem er nummer og programmet prøver så "høre" hvordan instrumentet lyder og derfra så forsøger den at genskabe originalen for det instrument.
Som sagt tidligere så er lyden dog mixet sammen af flere lyde, så det er ikke særligt præcist og er det samtidigt et menneske der spiller på et "analogt" instrument, så varierer lyden også igennem nummeret.
trommemaskiner, keyboards og andet elektronisk "støj" er lidt mere konsistent og dermed lettere at gætte.
Avatar billede pstidsen Novice
22. april 2012 - 21:26 #4
Nogen løsningsforslag, Wally1973? Det vigtigste er at få stemmen væk. Jeg må bare tage med at noge andet ryger (hvis der er lidt stemme tilbage går det nok).
Avatar billede 220661 Ekspert
22. april 2012 - 23:09 #5
Har lige siddet i dag og rodet med en Rasmus Seebach sang hvor jeg skulle fjerne stemmen med Audacity. Og resultatet var skuffende.
Rungende og uklar lyd var resultater efter jeg havde fulgt den vejledning som jeg fandt på nettet. Jeg har også hørt andre forsøg med andre programmer, og resultatet er det samme.
Når man skal snyde sig til at fjerne sang fra en melodi ødelægges indholdet af den. Og resultatet er skuffende efter min mening.
Jeg vil anbefale du måske prøver at finde sangen på nettet, hvor stemmen er fjernet fra masterbåndet som cd er lavet fra. Kun den vej får du den perfekte lyd.
Og det er jo også det som Wally1973 beskriver i sit indlæg.
Det er det rene gætteri når software forsøger at ramme det som det tror er korrekt.
Avatar billede 220661 Ekspert
22. april 2012 - 23:10 #6
Hvad hedder din sang?
Du kan måske købe den som midi fil, som man typisk bruger i bands.
Avatar billede pstidsen Novice
23. april 2012 - 19:35 #7
#6: Det handler om flere sange. Faktisk kender jeg dem ikke endnu. Jeg vil lede efter dem som instrumental først og ellers se hvor godt resultatet med diverse programmer.
Avatar billede 220661 Ekspert
23. april 2012 - 21:31 #8
Nogle sange ligger som midi filer, som bruges af orkestre.
http://www.midifiles.dk/
Avatar billede pstidsen Novice
23. april 2012 - 22:07 #9
88 kroner var da også en slat hvis man skal bruge nogle stykker, men tak for linket. Det kan være en sidste udvej =)
Avatar billede pstidsen Novice
25. april 2012 - 17:10 #10
De der midifiler.. Det er jo nogle helt andre instrumenter der bliver brugt.. Er det bare sådan det er?? Hvad er en midifil overhovedet? Hvordan kan jeg afspille den? (har ikke købt noget endnu)
Avatar billede pstidsen Novice
28. april 2012 - 12:18 #11
Smid Svar allesammen!
Avatar billede pstidsen Novice
30. april 2012 - 16:46 #12
Løsningen blev at det er umuligt at fjerne stemmen med software. Man må købe sangen uden stemme direkte fra studiet.

Kom med Svar. Synes I ALLE fortjener points!
Avatar billede pstidsen Novice
06. maj 2012 - 10:46 #13
Lukket grundet manglende Svar.
Avatar billede 220661 Ekspert
06. maj 2012 - 10:57 #14
Det er i orden.
Avatar billede pstidsen Novice
06. maj 2012 - 16:32 #15
Er du smidt af tråden igen? :o
Avatar billede egf Nybegynder
27. maj 2013 - 01:53 #16
Du kan kun til en vis grad fjerne vokalen (solisten) fra en lydfil, da det hele (som andre også har nævnt) er mixet sammen. MEN:

Jeg er selv sanger, og har ofte brug for et backing track at øve mig til. Oftest kan man købe backing tracks, fx i iTunes. Prøv ar søge på sangens titel + "backing" eller "karaoke". Der er tonsvis af disse på både iTunes og Spotify - dog er de af svingende kvalitet; nogle af dem er virkelig gode, og andre er elendige. Kan du ikke finde noget kan du ofte bruge dette relativt simple trick til at fjerne vokalen fra originalen:

Oftest ligger solisten i midten af stereolydbilledet på en sang. Det kan vi udnytte ved at lave en simpel fasevending på den ene stereokanal, og derefter mixe højre og venstre kanal sammen til én monokanal. Derved bliver alt det som er nøjagtig ens i begge kanaler fjernet. Dog skal du være opmærksom på at denne teknik ikke skeler til om det der fjernes er sang eller instrumenter; alt hvad der ligger nøjagtig i midten af lydbilledet fjernes. Du vil ofte kunne høre et svagt ekko af solisten, da der ofte anvendes Reverb (rumklang) på vokalen, og denne Reverb er som regel i stereo, og dermed forskellig i højre og venstre kanal. Derfor forsvinder Reverb'en ikke helt.

Gør således: Hiv originalsangen ind i et lydprogram, fx Audacity. Opdel højre og venstre kanal til to monokanaler. I Audacity klikker du på den lille sorte trekant ved siden af sporets titel ude til venstre, og i menuen der kommer frem vælger du "Ppdel stereo i mono". Du har nu to monospor i stedet for ét stereospor. Markér det ene spor. I menuen "Effekt" vælger du "Spejlvend (lodret)". Du har nu vendt fasen på det ene af de to monospor. Markér nu begge spor. I menuen "Spor" vælger du "Mix alle spor ned". Vupti! Du har nu en lydfil hvor midten af lydbilledet er fjernet (og dermed oftest solovokalen).

Det skal bemærkes at denne teknik ikke virker i alle tilfælde, men kun i de tilfælde hvor solisten ligger lige midt i stereolydbilledet, og det virker bedst hvis KUN solisten ligger i midten...
Avatar billede egf Nybegynder
27. maj 2013 - 02:14 #17
En midifil er egentlig ikke en lydfil, men en såkaldt databasefil. Filen indeholder ingen lyd i sig selv, men udnytter at alle lydkort i alle computere er født med et sæt såkaldte "General MIDI-lyde", dvs. 128 forskellige instrumentlyde der ofte ligger direkte på selve lydkortet (dvs. ikke på harddisken men på en chip på lydkortet). Midi-filen indeholder så oplysninger om hvilke instrumenter der skal spille hvilke toner hvornår, hvor kraftigt og hvor længe. Når du afspiller MIDI-filen sender den således disse beskeder til dit lydkort, som så afspiller lydene. Derfor fylder MIDI-filer sjældent ret meget, da alle lydene ligger på din computer i forvejen.

Det skal så bemærkes at der er meget stor forskel på hvor gode eller dårlige de lyde der ligger på forskellige lydkort er. Oftest er de ret hæslige. Hvis du kan huske lyden i PC-spil fra 80'erne har du en idé om hvad jeg mener: Lyden i disse spil var stort set altid MIDI-lyd. Til gengæld kan du også lave rigtig fed lyd med MIDI, hvis du har et såkaldt Sequencer-program, som kan afvikle livesamples. Livesamples erstatter de digitale MIDI-lyde på dit lydkort med optagelser af rigtige instrumenter! Eksempler på sequencer-programmer kan være Reason, Logic, GarageBand, Cubase, ProTools, Studio One, Ableton Live og mange andre. Oftest er disse programmer dog betalingsprogrammer, og det kræver lidt arbejde med at tilføje instrumenter til de enkelte MIDI-spor før det lyder af noget. Men en dygtig komponist eller producer få rigtig meget ud af en MIDI-fil, et sequencer-program og en håndfuld samples; mange store hits er blevet til på denne måde...

Du kan læse mere om MIDI her: http://en.wikipedia.org/wiki/Midi