Avatar billede the_julle Praktikant
21. april 2012 - 23:37 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

RJ45 hun / hun - skærmet CAT6 ?

Hej alle.

Jeg leder efter en hun / hun adapter, således at man kan samle (forlænge) to almindelige RJ45 stik.

Jeg har fundet denne, som er skærmet men kun CAT5.
http://www.av-cables.dk/computer_kabler/netvaerkskabel/netvaerksadapter/skaermet_cat5e_netvaerkskabel_samler_4377_da.html

Det eneste tilsvarende der findes som skærmet CAT 6 er:
http://www.av-cables.dk/div_kabler_bokse_stik/av_adapter/adapter/netvaerksadaptere/cat6e_netvaerkskabel_samler_uden_stik_3809_da.html

Men det er ikke specielt brugervenligt. Alternativt kan jeg også bruge et stik, hvor den ene indgang skal samles som den sidste-nævnte løsning, men det anden indgang skal være med et RJ45 stik.

Er det virkelig umuligt at opdrive??
Avatar billede thov Forsker
22. april 2012 - 04:27 #1
Brug du bare den cat5e  kabelsamler til 39kr.
cat5e/cat6 kommer sig ikke så nøje, for netkabler er 'elastik i metermål' og der er næsten ingen prisforskel.

Til brug i private hjem, er det for det meste også 'overkill' med skærmede kabler.
Avatar billede Wally1973 Praktikant
22. april 2012 - 12:42 #2
Mange cat5e komponenter er faktisk af samme standard som cat6, men da de typisk er lanceret før cat6 blev færdigbehandlet af standardiseringsorganet, så kunne de kun kaldes cat5e på det tidspunkt.

En karamel, som det stik også kaldes, har typisk ingen snoninger internt og der kan derfor ikke rigtigt snakkes om en kategori, som sådan. Under alle omstændigheder, så vil du miste nogle meter på den mulige max. længde af kabeltrækket pga. de manglende snoninger.
Avatar billede the_julle Praktikant
22. april 2012 - 18:17 #3
Ok, tak for jeres forklaring. Så køber jeg sådan en - går ud fra man stadig kan køre gigabit?

Hvis i opretter et svar hver kan i dele point?
Avatar billede thov Forsker
22. april 2012 - 23:49 #4
Hvis du ikke overdriver længderne og undgår skarpe hjørner, går det nok :-)