Avatar billede mega Nybegynder
11. januar 2000 - 09:12 Der er 27 kommentarer og
2 løsninger

Overklocking af Celron 400 @ 500

Jeg har en Intel Celron 400 Mhz som jeg gerne vil ha overklokket til en 500 Mhz, den kører også ganske stabilt når også selvom jeg belaster den ved at kopi filer ovs. men spiller jeg quake2/3 i et par timer går det galt. Jeg har prøvet at gå ud at quake efter en ½ - 1 times spil og der kan jeg se at min cpu er ca. 42 grader. da jeg kender andre der overklokket og har en meget varmere cpu kan jeg ikke forstå den går cold.

Jeg har sat cpu'en til kører 6x83 (Da den er multiplieren er låst på 6)

Det skal siges at jeg har hightower kabinet men 3 extra 3½ " blæsere så den for luft nok.

Jeg har følgende hardware:
Intel Celron 400 PGGA (Socket 370)
128 SD-PC100 RAM
Diamond Viper 770 Ultra

jeg tror ikke det skyldes ikke grafikkortet at den fryser da den gjore det samme da jeg havde et voodoo 1 kort. Der imod kan det være at jeg har stillet Volten til CPU forket den står på 2.05v når den er overklokket (Default 2.0v).

Håber der er nogen der kan hælpe da jeg ellers ligeså godt kan pille de extra blæsere ud.

For den lamer som en traktor ;O)
Avatar billede wolf_ Nybegynder
11. januar 2000 - 11:30 #1
Hvis jeg var dig ville jeg nok mere gå efter en bedre CPU køler end at sætte flere blæsere i kapinetet, prøv at kigge på http://www.3dfxcool.com
Avatar billede i11uzion Nybegynder
11. januar 2000 - 13:02 #2
wolf_>>> Det hjælper altså en del med ventilationen er sætte flere blæsere i kabinettet, specielt de store blæsere som normalt sidder bagpå strømforsysningen...
Avatar billede i11uzion Nybegynder
11. januar 2000 - 13:22 #3
Ok, der kan være flere ting der er i vejen for at du ikke kan få den til at køre stabilt ved 500MHz...

1. Du bruger en "skæv" FSB (bushastighed) på 83MHz, hvilket gør at dine PCI-enheder køre med en langt højere frekvens end de er testet til, det vil i dette tilfælde sige 83:2 = 41½, og specifikationerne for PCI/IDE dimser, siger at de skal køre så tæt ved 33MHz som muligt.
De 83MHz (og nogle gange også 75Mz) bus, kan derfor tit give problemer med IDE-Harddiske, netkort og nogle få gange også lydkort... Specielt harddiske som kun kører 5400rpm kan tit have problemer ved at skulle køre 41½MHz i stedet for 33MHz...
Dette er der ikke så meget at gøre ved, andet end at forsøge at "tvinge" CPU´en op på en så høj bus-hastighed at IDE/PCI-divideren går fra 1/2 til 1/3, hvis du har et Abit bundkort, plejer dette skift at ske ved 92MHz FSB eller sådan noget (hvilket jo så tvinger din CPU op på 550MHz, hvilket du nok får MEGET svært ved at få den til at køre ved)...

2. Det kan også være at den bare skal have nogle flere volt, for lettere at kunne genkende signalerne fra hinanden, 2.05 er ikke noget "særligt", prøv foreksempel 2.1 eller 2.2, det kan den sagtens holde til, og det skulle sikkert kunne klare dir problem, hvis altså ikke det er fordi at det er dine PCI/IDE enheder, der er ved at stå af...

3. En temperatur på 42 grader er ikke så særlig højt, men prøv alligevel at få den lavere. Hvis du ikke allerede kører med din puter uden kabinet-"siderne" taget af, så gør det, da det sagtens kan sænke temperaturen i kabinettet med 5-15 grader C...
Hvis du har pillet siderne af, så prøv at få fat på et par af de store blæsere som normalt sidder bagpå strømforsyningen, og så sæt dem ved siden af hinanden, så de peger lige direkte ind mod bundkortet/CPU´en (1 blæser kan også gøre det), og så kan du bare sætte deres strømkabler ind i et frit diskette-drevs strømkabel, hvor den sorte ledning skal siddde i den sorte "port" påå floppy-strøm kablet, og den røde ledning fra blæsren skal sidde i den gule "port" på floppy strømkablet. Det skulle sikre at de store blæsere får de 12 volt som de skal have, og de bliver dermed udnyttet optimalt, hvilket skulle give en mindre "storm" inde i kabinettet... :)
Avatar billede i11uzion Nybegynder
11. januar 2000 - 13:32 #4
4. Hvis du kun har PC66 ram, og ikke PC100 eller PC133, så kan de også sagtens være derfor, da de billige PC66 ram tit ikke kan køre hurtigere end 66-75Mz, hvor de dyre tit kan køre helt op til 100/112 MHz...

5. Hvis ingen af disse ting virker, er der et par sidste "desperate" forsøg som du kan ty til...
Prøv foreksempel at gå ud i din BIOS, og check om ikke der er et punkt der hedder noget med "PIO mode" eller sådan noget. Den står sikkert pr. default til "auto" eller "4"... Prøv at sætte den ned på "3" eller måske endda "2". Dette nedsætter din harddisk´s ydelse, men hvis det virker efter at du har gjort dette, kunne det meget let betyde at det er din harddisk, der ikke kan følge med den 83MHz FSB, så er der ikke andet at gøre end at lade den køre med PIO-mode på 2/3 eller at lade din puter køre ved 400MHz eller hvad den nu ellers kan.

Du kan også prøve at deaktivere din L2 cache, hvilket sænker din puters hastighed MEGET. Hvis den ligepludselig godt vil køre ved 500MHz, så er det nok fordi at din L2 Cache er for langsom, hvilket den dog ikke skulle "kunne" være ved kun 500MHz.

Sidste ting du kan gøre i BIOS, er at slå ALT "shadowing" af... Foreksempel "bios shadow", "video shadowing" og hvad man nu ellers kan finde af ting som hedder noget med "shadowing"...

Hmmmm, det var vist det jeg lige kunne finde på at løsningsmuligheder, men hvis det STADIG ikke virker efter at du har prøvet alle tingene, så kan det jo også godt være at du bare har fået en CPU som BARE IKKE VIL køre de fuc**** 500MHz...  Hvis du har pengene kan du jo selvfrølgelig også bare indvestere i noget dyrt væske-kølings sjov. Som foreksempel "Vapo-chill" som køler din CPU langt ned under frysepunktet...

Håber du kunne bruge det til noget... :)
Avatar billede i11uzion Nybegynder
11. januar 2000 - 13:34 #5
PS. Du kan få nogle ret gode blæsere på http://www.morgen.dk

:)
Avatar billede tomb3 Nybegynder
11. januar 2000 - 18:27 #6
Morgens blæsere sucks!! Det er små blæsere som FAB24, som jeg selv har brugt. Kig i stædet på www.acdc.dk

Der kan du finde coolere lige fra deres egne "små" modeller, til mega Alpha coolere, ja helt til Vapochill, som er kompressor køling så det vil noget!
Den er totalt støjsvag, larmer overhovedet ikke!! Og kan fryse din overclockede cpu ned til -40 MINUS grader
Avatar billede mega Nybegynder
11. januar 2000 - 21:04 #7
i11uzion> Jeg har som sagt 3 x 3½ " blæsere der kører heletiden. en af de 3 ½ " sidder 1 cm fra cpu'en. Den sidder fast i udluftnings hullerne i min strøm forsyning der virker ret effektivt og der udover har jeg også en blæser i fronten og en over stømforsyningen.

Jeg vil tro at de volten på cpu'en der gør det. Jeg var bare ikke sikker på hvor meget sådan en cpu kunne klare.

Da jeg ikke syntes at der er hver at købe "væske-kølings sjov" da det koster en bondegår.

Jeg skal nok teste det med volten i løbet af ugen. Man skal jo nok ha sig en quake match sammen med vennerne her i weekenten ;O)
Avatar billede wolf_ Nybegynder
11. januar 2000 - 21:10 #8
Jeg ved udemærket godt at det hjælper at sætte flere kølere i kabinettet men hvis du vil overclocke din CPU er det helt klart vigtigere at have en RIGTIG GOD CPU køler, så det er ikke fordi man ikke skal have kølere i kabinettet men det er bare ikke nær så vidtigt som en godd CPU køler ved overclocking
Avatar billede i11uzion Nybegynder
11. januar 2000 - 22:38 #9
tomb3>>> Du er jo fuld af lort...

Den eneste køler du nævner er FAB24, som godt nok suger pik, men du nævner ikke de store blæsere de har...

Og ja det er flot at man kan købe Alpha kølere og Vapochill (som jeg også selv nævnte), men det er jo ikke sikert at han gider ofre s¨mange penge på det, og de største af morgen.dk´s kølere er sgu lige så gode som alpha, bare Alpha er rimelig svær at montere korrekt...
Avatar billede i11uzion Nybegynder
11. januar 2000 - 23:27 #10
Hmmm nu kom jeg lige i tanke om en ting eller to mere, som du kan gøre for at forøge chancerne for at kunne køre den ved 500MHz...

1. Du kan prøve at slibe selve CPU´en helt flad, da de for det meste er pisseskæve... Hvordan du gør kan ses på http://www.overclocking.dk

2. Du kan købe en tube kølepasta til 20-50kr. og smøre det oven på cpu´en, så leder den bedre varmen fra CPU´en til kølreren, og gør dermed også CPU´en koldere...

PS. det jeg skrev i nr. 1. kan også med fordel gøres ved selve køle-ribben eller hvad man nu vil kalde den (altså den aluminiums-klump der sidder under selve blæseren)
Avatar billede tomb3 Nybegynder
12. januar 2000 - 00:02 #11
i11uzion> Rolig nu *lol*
morgans coolere er ik så fede. Deres coolere er ikke ligeså kraftige som Alphas coolere. Tjek dem de har på http://www.acdc.dk de er vist specielt ombyggede, så de r00lez
Avatar billede fatboy Nybegynder
12. januar 2000 - 01:47 #12
Allerførst:
Jeg tror også, det er et kølingsproblem. Selvom du har checket temperaturen, skal du vide, at den hurtigt kan falde. - Også på de sekunder, der går fra du holder op med at spille til du får lukket programmet og kigget på temperaturen.

Dernæst støtter jeg i11uzion i forslaget om kølepasta. Det er også billigt. Jeg mener, man kan få en lille tube, som er alt nok for 25,- kroner. Hvis der i forvejen sidder en lille plade, som mest af alt minder om et tykt klistermærke, så skrab det af og helt af, før du bruger kølepastaen.

Hvis du stadig overvejer at øge volten, skal du vide, at temperaturen på cpuen generelt får et skub opad, når man gør det. Men prøv det bare! Men nøjes med 0,1 volt og test så over et par dage. Og du skal naturligvis også prøve at spille i timevis nogle gange.

Og til sidst. Tænk dig godt om, før du bruger en masse penge på mere køling. Tænk over, hvor stor en ny cpu, du kunne få i stedet....
Avatar billede tomb3 Nybegynder
12. januar 2000 - 03:17 #13
fatboy> Tænk på hvis du køber Vapochill at det er et engangskøb, og du til en anden tid vil kunne smide en anden cpu i og clocke den til noget vildt også
Avatar billede mega Nybegynder
12. januar 2000 - 09:06 #14
Ok... må jeg har hører hvor meget Alpha/morgans coolere koster. Jeg gider ikke rigtig bruge mange hundrede kroner på kølere. Men når det kommer til stykket kan de kæmpe kølere overhovedet sættes på en Socket 370 CPU?
Avatar billede tomb3 Nybegynder
12. januar 2000 - 11:06 #15
mega> Synes heller ikke du skal investerer i en Vapochill, da den koster ca. 6000,- derimod ville en Alpha være et rigtig fornuftigt valg!

info:

ALPHA S7/370
ALPHA Socket7/370 PFH6030MU cooler med 1 stk 60x60x25mm blæser
(husk check mål!) 0,34 grader/watt  310,- url: http://www.acdc.dk/products/alpha/alpha.htm#alpha_s7

ALPHA S7/370
Turbo ALPHA Socket7/370 PFH6030MU cooler med 1 stk 60x60x25mm turbo blæser
(husk check mål!) 0,32 grader/watt 340,- url:
http://www.acdc.dk/products/alpha/alpha.htm#alpha_s7

Jeg synes du skal kigge på:
http://www.acdc.dk/products/coolcompdk.htm#Passive_Coolers

Der er en rigtig god test af div kølere når du skal overclocke, den kan sikker hjælpe dig lidt på vej :)

ACDC har også lavet deres egen socket 370 køler:

Cool-Whip™ Air
Socket 7/370 ACDC kompakt luftkøler for Socket 7/370 monteret
med 1 stk 27CFM 60x60x25mm blæser
passer til både Celeron PPGA og AMD K6 0,46 grader/watt 250,-
Url: http://www.acdc.dk/products/coolwhip/coolwair/coolwair.htm

Du kan se morgens kølere på:
http://www.morgen.dk/Cooler.htm

Men jeg synes stadig du skal købe en Alpha køler.

For mig lyder det meget som om du cpu bliver for varm. Det er klart den ikke bliver så varm når den ikke bliver brugt, men hvis den skal til at arbejde med Quake2/3 belaster det altså cpuen en del. Ved 42 Grader tror jeg heller ikke din CPU lever meget længe, og det vil ende med du skal give den mere strøm fordi den bliver slidt af at være overclocket. Mer strøm = mere varme = kraftig cooler.

Jeg har selv en CeleronA300 som er clocket til 450mhz no problemz. Til at starte med var det kørte den:

Multipile: 4.5
Busspeed: 100
Vcore: 2.0

Nu bliver jeg nød til at sætte Vcore til hele 2.30 for at den vil kører 450 stabilt :)
Avatar billede i11uzion Nybegynder
12. januar 2000 - 16:12 #16
Hmmmm, mega>>> Hvis du ikke gider at bruge så mange penge på blæsere/alternativ køling, har du så overhovedet forsøgt nogle af alle de små tweaks jeg har givet dig???

Ellers vil jeg anbefale morgen.dk´s FDP32 til 300kr inklusiv kølepasta...
Avatar billede tomb3 Nybegynder
12. januar 2000 - 16:32 #17
Nåh og jeg vil anbefale:

ALPHA S7/370
Turbo ALPHA Socket7/370 PFH6030MU cooler med 1 stk 60x60x25mm turbo blæser
(husk check mål!) 0,32 grader/watt 340,- url:
http://www.acdc.dk/products/alpha/alpha.htm#alpha_s7
Avatar billede i11uzion Nybegynder
12. januar 2000 - 18:25 #18
HEhe ja, men som han sagde gider han ikke bruge flere hundrede kroner på kølere, hvilket udelukker begge vores anbefalinger...
Avatar billede tomb3 Nybegynder
12. januar 2000 - 19:08 #19
Hvis han ikke vil bruge flere hundrede kroner (i dette tilfelde ca. 300,-) kan han(du) godt droppe at clocke den så meget
Avatar billede i11uzion Nybegynder
12. januar 2000 - 20:44 #20
tomb3>>> Nej, det er ikke rigtigt... Er der virkelig ikke nogen som har gidet læse alt det lort jeg har skrevet?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!!??!?!?!!??!!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!??!?!?!?!??!?!?!?!?!?!?!?!??!

Der er en ret god chance for at han kan få det til at virke, ved at ændre nogle settings, og optimere de blæsere han i forvejen har...

Avatar billede tomb3 Nybegynder
12. januar 2000 - 21:30 #21
Du har sq skrevet for meget!

Et tip:
Multipile: 6'
Busspeed: 100'
vcore: 2.30/2.40
samt en Alpha cooler!

Så sparker den r..
Avatar billede i11uzion Nybegynder
12. januar 2000 - 22:42 #22
tomb3>>> Drop nu den fucking Alpha-dims når ikke han gider bruge pengene, og han får den alligevel ikke til at køre 600MHz, heller ikke med en Alpha-køler....
Avatar billede tomb3 Nybegynder
12. januar 2000 - 23:22 #23
Hehehe :o)

Er bare i skummler humør i dag
Avatar billede mega Nybegynder
13. januar 2000 - 08:24 #24
tomb3> det kunne være lækkert hvis det ville virker med 600 mhz. meeeen da det ikke kan lade sig gøre at få den overhovedet at starte ved 6x100 ved alt lige fra 1.8v - 2.3v tror jeg ikke jeg kan få den op på 600 mhz. heller ikke med sådan en Alpha blæser.
Avatar billede i11uzion Nybegynder
13. januar 2000 - 17:17 #25
mega>>>> HEhehe den ide er dødfødt, så drop at prøve... Det ville være spild af penge at købe en stor køler i håb om at den kan køre 600, for den kan den med garanti ikke... Så skal den i hvert fald køles for et godt stykke over 1000kr. og så kan den sikkert ikke alligvel...

mega>>> Hvae, har du prøvet noget af alt det jeg har foreslået???
Avatar billede i11uzion Nybegynder
15. januar 2000 - 14:56 #26
... ??? ...
Avatar billede mega Nybegynder
15. januar 2000 - 17:04 #27
Min har nu kørt 48 timer ved 500 mhz og været hård belastet. Hemligheden... 2.2v core...

Jeg syntes jeg ha fået en masse gode svar og jeg har besilt en alpha køler til at for ikke at min CPU kun holder et ½ år endnu ;O)

Pointene går til: tomb3 og i11uzion...
Avatar billede tomb3 Nybegynder
15. januar 2000 - 17:15 #28
Tak :)

Plejer altid at hjælpe med mere strøm *ss*
Avatar billede i11uzion Nybegynder
16. januar 2000 - 23:14 #29
mega>>> Tak for pointene...
:):):)