Avatar billede SUPERTANKER Nybegynder
20. april 2012 - 18:37 Der er 2 kommentarer

Optimal indexering og søgning efter digitaliseret dokumentindhold

Når man nu har styr på alt omkring scanning, tekstgenkendelse, OCR og alt hvad der angår digitalisering af sine dokumenter, så kommer man jo til hele pointen med det hele...

Nemlig, at kunne finde sine data igen... !

Og nu vil det jo sikkert være oplagt at sige Windows Search, men det virker bare reelt ikke.

Hvis man f.eks. vil søge efter alle dokumenter der indeholder et bestemt journalnummer, og at det jo gerne må gå lidt hurtigt, så skal der jo nok en vis form for indexering til og så en yderst effektiv måde at søge på, men det er ikke lykkedes mig at finde en brugbar løsning til dette.

Anbefalinger modtages ???
Avatar billede supertekst Ekspert
20. april 2012 - 22:57 #1
Er det en bestemt slags dokumenter?
Hvordan skabes disse?
- på basis af skabelon?
- Er VBA indblandet - f.eks. en Userform?
Avatar billede SUPERTANKER Nybegynder
21. april 2012 - 03:11 #2
PDF, PDF/A, txt, doc, odc, alt i princippet... undtagen billeder naturligvis. VBA er ikke indblandet. Filerne skabes med ABBYY FineReader 11.

Det interessante - også for almenheden er jo netop at vi lever i en tid hvor det er blevet moderne at digitalisere alting, men alligevel har de fleste af os kassevis af dokumenter og alverdens papirarkiver som i sig selv har mange ulemper. Løsningen er jo netop at scanne det hele, tekstgenkende det og arkivere det.

Men når så det skal findes igen, iblandt måske 100.000 dokumenter der er automatisk filnavngivet... så er det jo netop indholdet der skal kunne søges på...

Eksempel... man vil finde alt der relaterer sig til sin bil, så søger man på nummerplade nummeret, eller man vil finde alt der relaterer sig til en retssag man har været part i, så søger man på journalnummeret... eller kundenummeret for elselskabet... og så fremdeles...

Men med hvad?