Avatar billede Slettet bruger
18. april 2012 - 22:35 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Film i udlandet?

Da min kæreste og jeg har lagt alle vores dvder over på vores ny indkøbte nas server, ville vi høre om det er muligt at afspille dem i udlandet i mens vores server står her i danmark? Til dato bruger vi XBMC og BoxeeBox. Men vi ville gerne kunne benytte os muligheden i at se vores film via computeren når vi er ude og rejse.
XBMC? VPN?

I Så fald hvordan?

På Forhånd tak :-)
Avatar billede Thomas_NS78 Mester
19. april 2012 - 14:24 #1
I har vel flere forskellige mulighedder.

en mulighed kunne være at installere XMBC på en bærbar eller lign, den kobler i så på internettet når i er ude at rejse

Jeres bærbare skal have adgang til at nå NAS'en på den protokol i nu engang bruger (de fleste bruger nok SMB/Samba/fileshare port 445) dvs. man skal kunne nå den port på jeres NAS ude fra internettet.

Nu er 445 ikke en port jeg vil anbefale at man har åben så den kan nås fra internettet, så en VPN løsning ville være at foretrække

Jeg kan se at XMBC også understøtter SSH og webdav/HTTPS. hvis jeres NAS understøtter det, så er det nok at foretrække.

Hvordan det sættes op kommer an på hvad du har men du skal se på følgende

1. protokollen skal tillades i din router/firewall og routes ind til den interne IP på ditn NAS
2. dit NAS skal konfigureres så den kan dele filer på den valgte protokol (SMB, ssh, HTTPS eller lign)
3. dit XMBC på den bærbare skal sættes op til a se på en lokation med den valgte protokol og din offentlige IP adresse

Ting du bør overveje
Evt. brug noget dynamsik DNS istedet for den offentlige IP adresse hvis din egen offentlig IP adresse er dynamisk (http://www.pcworld.dk/art/2745/dynamisk-dns-til-hjemmeserveren?page=2)

overvej hvad din upload hastighed er, for den er ofte lavere end download. du skal bruge en del for at kunne streame HD film
en hurtig udregning kan du lave ved at sige
Filmens størrelse i Mb / filmens lægde i sekunder
f.eks. 4000 Mb stor film der tager 90 minutter
4000 / 5400 = 0,74 MB i sekundet du skal kunne downloade. dvs. ca. i runde tal, 7-8 Mbit du skal have i download hastighed i udlandet OG upload hastighed herhjemme.

er det DVD rips på omkring 700-1000 MB i størrelse er det nok ikke noget problem for de fleste, men gemmer der sig nogle store HD film, så kræver det altså sin netforbindelse er kraftig

overvej om du har flatrate på din forbindelse i udlandet, det vil jo være forholdsvis meget trafik

sørg for at du kan genstarte din server fra udlandet :) eller i hver fald som minimum at den selv starter op efter en strømafbrydelse

BoxeeBox kender jeg ikke så meget til og har derfor ikke overvejet hvad der skal til.
Avatar billede Slettet bruger
19. april 2012 - 23:41 #2
Hold da ferie!
En million tak Thomas, sikke en besvarelse mange mange tak.
Jeg er her med blevet meget mere klogere på det område og ville gå i krig med det samme. :)

Igen tak for hjælpen.