Avatar billede jacoba10 Nybegynder
17. april 2012 - 17:17 Der er 6 kommentarer

Excel dynamiske ark

hej med jer,

Jeg sidder netop og skal lave et prisestimeringsark, som jeg kan bruge til kunder. Det er et ark som jeg allerede har haft lavet, men nu skal jeg bare lave det dynamisk, så jeg let kan bruge det til nye kunder.

Jeg har to ark, hvor det ene er "Konfig" og det andet er "Data". alle værdier er indtastet i data-arket. konfig arket er 100% samme opstilling, men der er bare ikke så meget data, da jeg har valgt at lave nogle celler til i listeform, således at man fx kun kan vælge én af 5 variabler fra data-arket. dvs. at nogle celler i Konfig-arket er lister og nogle af dem kan man indtaste et tal inden for et interval, hvilket beregner et ny pris.

Opgave 1)
Nu skal jeg, som sagt, have lavet det hele dynamisk, således at når jeg indsætter nye celler(/en række) i data-arket med anden data, så skal Konfig-arket indsætte den samme celle/række. Det samme skal ske, hvis jeg ønsker at slette en. Alt det indtastede data i de data-arket, skal automatisk indsættes i konfig-arket.

Opgave 2)
Jeg ønsker at man skal kunne vælge om hvorvidt en samling af celler fra dataarket skal kombineres til én celle/liste i Konfig-arket. Jeg forestiller mig, at man i en indsat kolonne kan have en radioknap, som man kan klikke på, hvis man ønsker at samle D10:D17 i en dataliste. Dvs. at konfig-arket kun skal have én række fx række 10, hvor der er en data liste i D10.

Hvis I ønsker at se nærmere på det, så har jeg lavet en kort version af regnearket og uploadet det her: cl.ly/1m2X2p1F2S0L003R353K

Jeg håber I har mulighed for at hjælpe mig!
Avatar billede H_Klein Novice
17. april 2012 - 23:19 #1
Hej Jacoba10,

Jeg har hentet dit ark og forsøgt at tilføje rækker i Data-arket og umiddelbart ser det ud til at dine Data-lister i konfigurations-arket, automatisk tilpasser sig, hvilket de også burde gøre, så jeg skal lige være sikker på at jeg har forstået problemet korrekt?

Som jeg forstår det, var/er problemet med opgave 1, at du ønsker at kunne sætte rækker ind i data-arket, som så vises i Konfigurations-arket og det er det, jeg mener sker ganske automatisk?

Har jeg misforstået denne del af opgaven eller?

Med venlig hilsen

Henrik
Avatar billede jacoba10 Nybegynder
18. april 2012 - 11:11 #2
Hej Henrik,

Ja, det er rigtigt at data-listerne i konfig.-arket ændre sig automatisk når det bliver indsat en ny række. Men jeg vil gerne have at de steder hvor jeg ikke vil have data-liste, men bare nogle flere parametre i data arket automatisk indsætter de nye paramentre rækker ind i konfig arket.

Jeg beklager at det ikke fremgik særlig klart
Avatar billede H_Klein Novice
18. april 2012 - 12:18 #3
Nu kan den manglende forståelse jo også ligge hos modtageren ;-)

Jeg kigger lige lidt videre og vender tilbage.
Avatar billede jacoba10 Nybegynder
19. april 2012 - 21:03 #4
Det er super, Henrik. Jeg håber du har mulighed for at hjælpe mig.
Avatar billede H_Klein Novice
28. april 2012 - 23:54 #5
Hej igen,

Jeg er nok gået lidt kold på denne her :.-(

Beklager at det har taget så lang tid, men jeg er ikke meget for at give op, men denne her driller mig altså lidt for meget.

Jeg håber Du finder en anden der kan hjælpæe dig med at få det løst.

Med venlig hilsen

Henrik
Avatar billede jacoba10 Nybegynder
02. maj 2012 - 09:08 #6
Hej Henrik,

Det var en skam, men mange tak for indsatsen!

Med venlig hilsen
Jacob