Avatar billede mattbaker Nybegynder
17. april 2012 - 15:22 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Skrivehastighed til SSD diske

Hejsa

Jeg har en stationær Mac med to SSD diske.

1 til Systemet og 1 til Igangværende opgaver.

Jeg kan læse fra begge med ca. 250mb/sek, men kun skrive til dem med ca 100 mb/sek
Ifølge producenten burde hastigheden være den samme...

Er der nogen der har en idé til havd der kan være galt?

Tak!

-Matias
Avatar billede drgonzo Praktikant
17. april 2012 - 15:55 #1
Hvilken type interface er de sat til bundkortet med (her tænker jeg at det kunne være s-ata II diske men en s-ata I port de kører på)

Hvad hedder diskene? Producentens oplyste tal og hvad der rent faktisk sker i virkeligheden er sjældent det samme. Du kan jo prøve at google diskene og se hvad diverse tests siger om reel skrive hastighed..

Skriver du fra/til den samme disk?
Avatar billede vistodk Nybegynder
17. april 2012 - 16:01 #2
Hvilken Mac er det? Og hvad interface er det? SATA II eller III

Jeg har både Intel 510, 320 og Kingston HyberX. Alle sammen ligger omkring 400-450 på en enkelt disk af gangen (på Windows maskiner altså)

I raid 0 kommer det an på controller, og der har jeg ydelse mellem 520 og 800

Næsten det samme begge veje, hvad enten det gælder læse eller skrive

Her er med Intel 510 med hhv. onboard controller, og så en LSI controller

http://www.nordkystenit.dk/hardware/244/intel-510-raid0-ssd-benchmark/

http://www.nordkystenit.dk/pc/250/intel-510-ssd-raid0-benchmark-2-del/
Avatar billede mattbaker Nybegynder
17. april 2012 - 16:50 #3
Æv, jeg kommer allerede til korte.

Det er en

Mac Pro
Processor  2 x 2.4 GHz Quad-Core Intel Xeon
Memory  32 GB 1066 MHz DDR3 ECC
Graphics  ATI Radeon HD 5770 1024 MB
Software  Mac OS X Lion 10.7.3 (11D50)

Det er når jeg skriver fra den ene SSD til den anden at skrivehastigheden kun er 100mb/sek.

Hvordan finder jeg ud af om det er s-ata I, II eller III?

Det er ikke producenten af diskene der lover ydeevnen, men det firma jeg har købt computeren af.

Jeg ved desværre for lidt om det, så den ender nok hos en teknikker alligevel - ville bare se om det var "lige til" :)

Tak for det!
Avatar billede mattbaker Nybegynder
17. april 2012 - 16:54 #4
Her er lidt mere info på de to SSD'er

1 - System

    Name :     INTEL SSDSA2M160G2GC Media
    Type :     Disk

    Partition Map Scheme :     GUID Partition Table
    Disk Identifier :     disk1
    Media Name :     INTEL SSDSA2M160G2GC Media
    Media Type :     Generic
    Connection Bus :     SATA
    Connection ID :     "Bay 1"
    Device Tree :     IODeviceTree:/PCI0@0/SATA@1F,2/PRT2@2/PMP@0
    Bay :     "Bay 1"
    Writable :     Yes
    Ejectable :     No
    Location :     Internal
    Solid State Disk :     Yes
    Total Capacity :     160.04 GB (160,041,885,696 Bytes)
    Disk Number :     1
    Partition Number :     0
    S.M.A.R.T. Status :     Verified

2 - Iganværende jobs

    Name :     INTEL SSDSA2M160G2GC Media
    Type :     Disk

    Partition Map Scheme :     GUID Partition Table
    Disk Identifier :     disk0
    Media Name :     INTEL SSDSA2M160G2GC Media
    Media Type :     Generic
    Connection Bus :     SATA
    Connection ID :     "Bay 2"
    Device Tree :     IODeviceTree:/PCI0@0/SATA@1F,2/PRT3@3/PMP@0
    Bay :     "Bay 2"
    Writable :     Yes
    Ejectable :     No
    Location :     Internal
    Solid State Disk :     Yes
    Total Capacity :     160.04 GB (160,041,885,696 Bytes)
    Disk Number :     0
    Partition Number :     0
    S.M.A.R.T. Status :     Verified
Avatar billede vistodk Nybegynder
18. april 2012 - 09:06 #5
De modeller af SSD diske er ikke skide hurtige for at sige det pænt.
Du skal ikke forvente mere end 100mb Write og ca 230MB Read

du kan se benchmark på dem her:
http://hothardware.com/Reviews/Intel-34nm-X25M-Gen-2-SSD-Performance-Review/?page=4
Avatar billede vistodk Nybegynder
18. april 2012 - 09:13 #6
Her kan du se nogle af alternativerne
http://www.tomshardware.com/reviews/ssd-510-solid-state-6gbps,2881-6.html

Din x25 disk er også på nederes

selv om du kun skriver med 100mbs, så er søgetiden stadig meget bedre end på din gamle disk. så du har stadig fået en meget hurtigere maskine end før. Dog udnytter du ikke dens fulde potentiale.

Jeg holder mig normalt til Intels diske, men alternativ kan Kingstons HyberX også bruges. Der får man også bedre garanti og mere for pengene.
Avatar billede mattbaker Nybegynder
18. april 2012 - 10:12 #7
Ok, mange tak.

Hvad skal der til for at udnytte den fuldt ud?
Avatar billede vistodk Nybegynder
18. april 2012 - 11:22 #8
Købe nogle bedre diske :)
HyperX fra Kingston
Eller
Model 510,320 eller 520 fra Intel

Jeg anbefaler du køber dem hos http://www.Proshop.dk hvis du ikke allerede har en god leverandør et andet sted