Avatar billede new_on_mac Nybegynder
16. april 2012 - 20:45 Der er 10 kommentarer

formatering af HD via command prompt på macbook

Hej.
HD'en i min macbook døde pludseligt, og har så anskaffet en ny, men hvordan formaterer jeg den, når der ikke er noget styresystem (OS X).
Kan det gøres via command prompt og i så fald hvordan?
Er ikke nørd, så skal nok have det skåret lidt ud...;)
Avatar billede kado Nybegynder
16. april 2012 - 21:20 #1
Isæt HD i maskinen.
Start maskinen og sæt din system-CD i
Så vil maskinen automatisk starte op på denne.

Efter nogen tid, kommer et skærmbillede frem, hvor du skal vælge sprog (det du vil have installeret som hovedsprog.
Når næste billede kommer frem, skulle du kunne se et punkt  (Hjælpeprogrammer) i menulinien, herunder kan du så vælge diskværktøj.
Herinde vælger du at formatere disken, når formateringen er foretaget,
skal du Afslutte Diskværktøj.

Det er i hvert fald, den fremgangsmåde, jeg vil foreslå

/kado
Avatar billede new_on_mac Nybegynder
17. april 2012 - 18:58 #2
Okay, HD er installeret, mac startet op, sprog valgt, HD formateret efter bedste evne (udvidet journal), diskværktøj lukket, installering af OS X forsøgt uden held, melding "Advarsel, softwaren kan ikke installeres på denne computer".
Avatar billede kado Nybegynder
17. april 2012 - 21:21 #3
Lyder mærkeligt!
Kan du fortælle mere nøjagtigt:
Hvilken MacBook (model mv.)
Hvilken HD størrelse

/kado
Avatar billede new_on_mac Nybegynder
17. april 2012 - 23:31 #4
MacBook A1181 2009 mener jeg
HD Seagate momentus XT 7200.1 500 GB
Den er godt nok synlig i diskværktøjer, og står som formateret og klar til brug.
Kan årsagen være at der tidligere har været installeret leopard og at jeg nu forsøger at starte den op på tiger...?
Avatar billede kado Nybegynder
18. april 2012 - 18:37 #5
Iflg. spec. leveres denne MacBook med Leopard 10.5,
så det kan måske godt være problemet.
For at tjekke yderligt, skal jeg have serienr. på maskinen.

/kado
Avatar billede new_on_mac Nybegynder
18. april 2012 - 22:43 #6
serial no: W873701NZ5X så vidt jeg kan tyde det.

mener at jeg så et eller andet sted at der stod Tiger...

install diskene er lys grå 2 stk hvis det kan hjælpe noget...

og for øvrigt mange tak for dit forsøg på at hjælpe mig ;)
Avatar billede kado Nybegynder
19. april 2012 - 07:14 #7
Så er det denne maskine: http://support.apple.com/kb/SP18

Det er korrekt, at den leveres med Tiger.
Er du så helt sikker på, at det er den korrekte install CD?
Hvis du har mulighed for at afprøve en anden CD eller nyere version af softwaren, vil det være en god ide.

/kado
Avatar billede new_on_mac Nybegynder
20. april 2012 - 00:40 #8
Det lyder rigtigt nok, det er Tiger der er med i pakken, har original embalage osv endnu.
Det er en maskine jeg har overtaget efter min søn, så må lige have fat i ham ang leopard, da det er ham der har installeret det på den inden jeg fik den...
Mange tak for hjælpen, er blevet lidt klogere på Mac ;-)
Avatar billede new_on_mac Nybegynder
20. april 2012 - 22:38 #9
Hej igen.

Ville lige opdatere på forløbet.

Efter at have modtaget og installeret OS X SNOW LEOPARD, som var installeret på maskinen før HD nedbrud, er jeg tilbage på MacBook for fuld udblæsning.

Så det var altså et spørgsmål om at bruge den rigtige installations version og ikke andet.

Endnu engang tak for hjælpen..

/happy new_on_mac
Avatar billede jimmi1974 Nybegynder
04. maj 2012 - 16:59 #10
New_on_mac.... Tjek lige din indboks...