Avatar billede peterma1948 Nybegynder
14. april 2012 - 08:49 Der er 76 kommentarer og
1 løsning

Harddisk miskmask

Hej ekspert.
Jeg gav min datter en ny harddisk SATA til hendes ældre stationære computer. Lige pludselig virker denne 500 Gbyte Sata disk ikke mere. Den kører rundt med computeren giver en fejlmeddelelse.
Og jeg kan ikke komme ind på den.
C-drevet er en gammel IDE disk med en omformer til bundkortet, som kun er til SATAdiske. Windows XP...
Hvad gør man... datteren har jo alle sine musikfiler derinde...
Hilsen Peter
14. april 2012 - 09:21 #1
...giver en fejlmeddelelse....

... lidt mere info ?
Avatar billede peterma1948 Nybegynder
14. april 2012 - 10:41 #2
SATAdisken fungerer som et drev d: i computeren. Den er er mærket MAXTOR (Men der står også Hitashi på den) og den er lavet i Kina. Jeg har engang knaldet en harddisk ned i gulvet og så virkede den.... Men der på jo være mere moderne løsninger. Jeg har prøvet med et recovery program fra Download, men det kunne ikke finde harddisken. Drevet bliver detektet, når man booter. Men bliver ikke registreret hos Windows som et drev...
Avatar billede peterma1948 Nybegynder
14. april 2012 - 10:44 #3
Fejlmeddelelsen siger bare 'error'. Ingen yderligere beskrivelse. Og så stopper windows med at køre og så skal man trykke på F1 for at komme videre...
Avatar billede peterma1948 Nybegynder
14. april 2012 - 10:46 #4
Jeg har prøvet at tage disken ud. Så kører windows normalt. Jeg har prøvet at sætte disken ind i en extern box med et USB stik og så sætte den til et Windows 7 system. Heller ikke her bliver den detektet....
14. april 2012 - 10:47 #5
Se i DISKHÅNDTERINGEN ...

---

PS: Du skal ikke selv lægge [svar]; er 'reserveret' til (til løsninger og pointgivning), som der står. Når man ser oversigten over spørgsmål, tror folk at der er lagt løsning/svar og så bliver spørgsmålet sprunget over...
Avatar billede peterma1948 Nybegynder
14. april 2012 - 11:14 #6
Jeg har kikket i enhedshåndtering. Kun den ene harddisk er registreret og CD-drevet
Avatar billede Blueeyez Mester
14. april 2012 - 11:32 #7
#6 Mit bedste bud er at du henter linux og starter den op fra live cd og ser om den kan tilgå adgang til drevet.. (Følgende behøver ikke installere noget) evt hent ubuntu og smid på en cd eller usb stick (usb stick med unetbootin og cd kan gøres med de fleste brænde programmer (ImgBurn etc som er gratis) husk at brænd som image disk :)
Avatar billede peterma1948 Nybegynder
14. april 2012 - 12:23 #8
..prøver...
Avatar billede Slettet bruger
14. april 2012 - 13:38 #9
#2 "Jeg har engang knaldet en harddisk ned i gulvet og så virkede den...."
Du aner ikke hvor usandsynlig heldig du var. Normalt er det sikker måde at ødelægge en HDD totalt på, fordi læsearmen bliver beskadiget.
Når HDD slet ikke bliver registreret i Diskhåndtering er der ikke noget man umiddelbart kan gøre for den er syg. Hvis den snurrer kan problemet muligvis være printpladen. Den kan skiftes, MEN det skal være med en printplade 100% magen til, og så er det jo et spørgsmål om man kan finde det. Selve udskiftningen af pladen er let nok, når bare man er forsigtig. På youtube er der videoer som viser hvordan.
Avatar billede peterma1948 Nybegynder
14. april 2012 - 18:56 #10
Jeg siger mange tak for alle de gode forslag til at løse problemet med mit nye harddrive. Jeg har indstalleret Linux (Ubuntu)på de gode diske og prøve at se om jeg kunne se den halvdøde harddisk på Linux. Det er desværre ikke helt lykkedes...
Men jeg er jo heller ikke fortrolig med Ubuntu, så det er der jo nok ikke så meget underligt i.
Jeg er dog meget opsat på at lære Linux at kende. Det er jo fremtidens system !!!
Jeg kæmper videre
Avatar billede peterma1948 Nybegynder
14. april 2012 - 18:58 #11
Jeg har forgæves prøvet at finde DISKHÅNDTERING i systemfilerne... Kunne du fortælle mig PRÆCIS hvor dette program ligger. Jeg har indtil nu kun fundet enhedshåndtering
Avatar billede Slettet bruger
14. april 2012 - 19:12 #12
Kontrol panel / Øverst System og sikkerhed / Neders Administravive tools eller hvad det hedder på dansk. Det er der hvor man redigerer harddiske.
Avatar billede 220661 Ekspert
14. april 2012 - 19:57 #13
#11 Eller højreklik Denne computer og vælg adminisrer. Nu skulle der være en mulighed for at komme i diskhåndteringen
Avatar billede Slettet bruger
14. april 2012 - 21:43 #14
Nå ja det er jo XP, så jeg vil overlade det til 220661, som kører XP, at guide.
Jeg husker det egentlig som Kontrolpanel /Administration /Computeradministration / Diskhåntering. Men vejen i #13 lyder noget nemmere.
Avatar billede 220661 Ekspert
14. april 2012 - 21:59 #15
Man kommer også i diskhåndteringen på din måde valbycom. Det var kun for at vise der (måske) var en letter vej derhen.
Det var kun en sidebemærkning, og din vejledning er helt sikkert lige så god som min, så vi kan jo alle hjælpes ad ikke. :-)
Avatar billede Slettet bruger
14. april 2012 - 22:07 #16
Jo da bestemt. Det var også mere fordi det jeg skrev i #12 var til windows 7, og altså forkert til XP. Så det var godt du skrev:)
Avatar billede peterma1948 Nybegynder
15. april 2012 - 05:34 #17
Mange tusind tak for vejledningen. Jeg fandt det hele..... dog bortset fra den kedelige HD... Jeg er bange for at vi står ved en korsvej og må konstatere at disken muligvis ikke er til at redde...snøft snøft... 500 Gbyte er et hårdt slag for en fattig mand i Sydhavnen... og hvad skal jeg sige til datteren.. måske kan man bare tie stille og håbe på hun glemmer det...;-))
Avatar billede Slettet bruger
15. april 2012 - 13:07 #18
Du kan først og fremmest lære din datter (og dig selv?) at man aldrig kan stole på en harddisk. Heller ikke en splinter ny. Den kan måske holde i mange år, men den kan også gå i stykker i dag eller i morgen, det sker faktisk ofte. Og læren er HAV ALTID BACK UP! Og backup er det samme som dublet - og ikke som nogen desværre har troet, at lægge sine data et andet sted. Det er synd for din datter med alle hendes musik-filer, det glemmer hun ikke så let.
Du kan som en sidste udvej her ringe til en anden bruger, som ved ret meget om harddiske, og spørge om hans mening telf. 64 64 77 82
Avatar billede Slettet bruger
15. april 2012 - 13:09 #19
Ps. han hedder helgec og er hans side på E. http://www.eksperten.dk/profil/helgec
Avatar billede Blueeyez Mester
15. april 2012 - 17:11 #20
#17 Hvad er det specifikt for en harddisk? :) (Model navn)

Vil os råde dig til når du køber harddisk til lagring af data, så køb 2 identiske, sæt dem i raid 1 (mindes jeg det er) eller hav et stykke software til og ordne det fx Hard Disk Sentinel Pro :)

System drevet kan man nemt undvære, dog er en god ting at have en backup liggende af det, så tager det kun 5 - 10 min før ens system er oppe og køre igen :)

#18 En harddisk kan være defekt allerede den dag du køber den :) Et godt råd til når man køber en harddisk, så lav en formatering (Normal) på den, hvis formateringen fejler, så er harddisken defekt og hvis den gennemføres så krydser man fingre og har en backup harddisk klar :)
Avatar billede Slettet bruger
15. april 2012 - 18:08 #21
" En harddisk kan være defekt allerede den dag du køber den"
Ja det er desværre ikke nogen nyhed:)
At købe 2 identiske HDD og køre raid som backup, finder jeg nu er lidt overdrevet. Hvis data ligger på den HDD man bruger plus på en ekstern HDD, så skulle det vel være i orden. Har man noget særlig vigtigt kan man jo lægge det på en USB stick også.
Avatar billede Blueeyez Mester
15. april 2012 - 18:43 #22
#21 I princippet så er løsningen jo identisk, ud over den eksterne nok ikke er helt opdateret og så skal man til og bøvle med det hele tiden? :) Jeg ved ikke med dig, men en backup bør meget gerne være under 3 dage gammel ;) (Især hvis dataen ikke kan undværes, hvilket den jo sjældent kan)
Avatar billede Slettet bruger
15. april 2012 - 18:52 #23
Ja det kommer selvfølgelig an på hvad man eventuelt arbejder med. Er det overordentlig vigtigt skal vi nok ned på time basis. Og så kan det da være udmærket med Raid For mit vedkommende er et tab ikke så slemt. Men ellers er der jo flere gratis programmer, som synkroniserer inden for et ønsket tidsinterval. Vil så lige tilføje, at jeg aldrig selv har prøvet at køre med Raid.
Avatar billede Blueeyez Mester
15. april 2012 - 19:17 #24
#23 Jeps, har selv en god portion filer som jeg helst ikke så gik tabt, jeg bruger dog et betalingsprogram (Hard Disk Sentinel pro) koster ca 210 kr og det fungerer rigtigt godt, samt det holder øje med ens harddisks helbred :)
Avatar billede peterma1948 Nybegynder
15. april 2012 - 19:36 #25
Det var jo meningen at denne 500 Gbyte kunne være en slags ekstra lager for sange og billeder og video for min datter...
Det er en MAXTOR ... men der står nu også Hitachi på den. Den er 2 til 3år gammel. Computeren er en Pentium 4 med 3.0 Ghz Clock. Motherboard ASUS. CPU er fra 2002.
Avatar billede Blueeyez Mester
15. april 2012 - 19:49 #26
#25 Model navnet er længere, følgende er producentens navn :)

Der er en grund til at vi anbefaler dig at have en ekstra harddisk i pcen som har en nøjagtig kopi på sig, så er alt hendes data på 2 harddiske og derved er oddsne for tab meget små, man kan dog ikke udelukke at begge harddiske går i stykker, men det er os derfor jeg tidligere skriver at når man køber ny harddisk, så laver man en normal formatering af harddisken via windows :) Så kan man os bruge software til go holde øje med harddisken yderligere hvor jeg anbefaler hard Disk Sentinel hdsentinel.com
Avatar billede peterma1948 Nybegynder
15. april 2012 - 20:09 #27
Jeg er helt enig i at have 2 harddiske. Vi har også en NAS til backup.... men hun havde desværre ikke brugt den..
Avatar billede Blueeyez Mester
15. april 2012 - 20:26 #28
#27 Så vil jeg håbe hun begynder på det fra dags dato efter følgende episode, men kan jeg få dig til og skrive model navnet på harddisken? Du kan os blot skrive alt der står på den eller evt tage billed (I såfald skal du dog være meget opmærksom på at det der står på harddisken skal være læsbart) :)

fx se her -> http://www.techedgeezine.com/images/iMac_story/maxtor_diamondmax16.jpg

øverste i højre hjørne (Model navn, kapaciet)

Grundet du skriver der os står hitachi på den vil jeg værdsætte hvis du gider og skrive alt der står på den (Uden at skrive det for tæt eller blandet sammen)
Avatar billede Slettet bruger
15. april 2012 - 20:28 #29
Nå ja hvis det er en stor pige, er det jo lidt selvforskyldt. Så kan hun jo give sig selv en endefuld*G*

Jeg kender godt HDSentinel. Bruger den til at checke mine diske.
Jeg husker ikke hvor jeg har den fra, men den skal ikke installeres, og der står den er Successfully registret and activated. Men forøvrigt kan man godt prøve programmet uden at købe.
Avatar billede Blueeyez Mester
15. april 2012 - 20:37 #30
#29 A hva? :) Du har en portable version af den i såfald, der er ikke alle muligheder i portable og ja man kan prøve programmet gratis i 30 dage (fuld version) blot skriv til info@hdsentinel.com og bed om en aktiveringsfil som du skal smide i den destination programmet er installeret :)
Avatar billede peterma1948 Nybegynder
15. april 2012 - 21:10 #31
P/n  9gt154-326
stn  m3500320as
wux  isg

Det er det vi kan læse på disken.
Avatar billede Slettet bruger
15. april 2012 - 21:22 #32
Som jeg sagde til dig i telefonen tror jeg ikke at der er de store chancer og alle de råd du har fået i tråden lyder jo uhyre fornuftige.
Når det er skrevet er der dog noget som jeg ikke helt forstår, du indleder med at skrive at du under boot får en besked "error tast F1 for continue" det fortolker jeg som, at BIOS registrerer den syge disk, men diskens tilstand forhindrer yderlig fremgang - du nævner ligeledes "gammel computer" ctr. " bundkort der kun understøtter SATA" det syntes jeg lyder lidt ejendommelig.
Om det er umagen værd ved jeg ikke , men jeg ville.

Downloade og brænde KNOPPIX www.helgec.dk/knoppix.iso

Koble IDE disken fra (fjern strømstikket)

Boote op på KNOPPIX

Og herefter er det så op til dig om du vil ringe til mig for yderlig hjælp

Jeg er opmærksom på at du har en skive med Kubuntu, men skal jeg forsøge at hjælpe skal vi ha KNOPPIX på banen
Avatar billede Slettet bruger
15. april 2012 - 21:24 #33
Portable - Nej jeg tror nogen har fixet den, ikke mig, jeg kan slet ikke den slags. Og jo jeg mener den fungerer fuldt ud.

#31 Det er da uden betydning, med mindre du vil forsøge at købe en ny printplade.
Avatar billede Blueeyez Mester
15. april 2012 - 21:29 #34
#31 Finder en anelse info på s/n, fandt faktisk os en på guloggratis, men det er i en selvbyg, så jeg ved ikke om personen går med til KUN harddisken, men når det så er skrevet, så synes jeg du skal forsøge det #32 vil igang med (ca det samme som jeg tidligere opfordrede til, dog vil han være på side linjen (Så vidt jeg kan forstå)

men ellers er her link til den jeg fandt: https://www.guloggratis.dk/computere/stationaer/selvbyg/annonce/14720381-selvbyg-261-ghz-200-gb

Du skal dog være sikker på at printpladen kan erstattes (hvis det er der fejlen er) Derfor følg #32, burde ikke skade :)

#33 Så den er ulovlig? :)
Avatar billede Slettet bruger
15. april 2012 - 21:44 #35
"Derfor følg #32, burde ikke skade :)" Hvad fanden mener du med det ??
Avatar billede Slettet bruger
15. april 2012 - 21:47 #36
Lidt info. Maxtor og Seagate er samme firma. Og netop Seagate har store problemer med deres Firmware, som gør at deres diske går ned.
Hvis det skyldes Firmware kan en ny printplade klare problemet. MEN spørgsmålet er så om det kan betale sig. Hvis man i det hele taget kan få fat i en identisk printplade, er den måske også syg?
Og husk garantien! Hvis det skyldes Firmware har du ret til en ny HDD.
Avatar billede Blueeyez Mester
15. april 2012 - 21:51 #37
#35 Det jeg mener er at det ikke burde gøre noget negativt? Og gider du lige skrive ordentligt? Kan ikke lige se hvad jeg har gjort dig?
Avatar billede Slettet bruger
15. april 2012 - 21:52 #38
#36 helgec det er vel en spøg. Desuden er du ifølge #34 ude på sidelinjen *G* Nå det er vel bare en skrivemåde.
Avatar billede Slettet bruger
15. april 2012 - 22:03 #39
"Det jeg mener er at det ikke burde gøre noget negativt?"

Og siden hvornår er du blevet udpeget til bedømmelse af andres forslag ??

Sidelinje eller ej, spørger har henvendt sig til mig telefonisk efter råd her i tråden, såfremt man ikke ønsker at jeg deltager så lad da være med at blande mig ind i det
Avatar billede Slettet bruger
15. april 2012 - 22:10 #40
Nu har jeg lige fået en ny mail. så det her kommer så også mig lidt ved. Jeg tror bestemt ikke at Blueeyez mener noget negativt, så kan vi ikke bare prøve på at overse den misforståelse.
Og det er da klart at spørger ønsker helgec deltagelse, ellers havde han jo ikke ringet. Op med humøret drfenge:)
Avatar billede Blueeyez Mester
15. april 2012 - 22:21 #41
#39 Siden hvornår har man ikke måtte bedømme andres forslag?
Avatar billede Slettet bruger
15. april 2012 - 22:27 #42
#41 kan I ikke kommunikere internt? Det her er sgu for kedeligt at overvære!
Avatar billede Slettet bruger
16. april 2012 - 20:20 #43
@peterma1948 Har du fundet ud af hvor du står med din harddisk?
Avatar billede peterma1948 Nybegynder
16. april 2012 - 21:58 #44
Vi står lidt i stampe.
Min gode ven Steen har brugt knoppix, men ikke kunne se mere, så vi går lige i stand by et par dage.
Avatar billede Blueeyez Mester
16. april 2012 - 22:16 #45
#44 Kan chip pladen på harddisken tages nemt af?
Avatar billede Slettet bruger
16. april 2012 - 23:58 #46
Stand by? mon ikke det snare er Good-bye? Du har nu fulgt helgec´s råd og brugt Knoppix, uden positivt resultat og så er der vist ikke mere at gøre, med mindre du vil skifte printpladen. Men mon ikkke det er klogere at få byttet Harddisken? Vi kommer ikke videre her:)
Avatar billede peterma1948 Nybegynder
17. april 2012 - 18:06 #47
Jeg kikke på printpladen.... :-))
Avatar billede Slettet bruger
17. april 2012 - 18:24 #48
Ok, bare husk, at hvis man kan se, du har prøvet at tage printpladen af (kræver en speciel skruetrækker)så er der nix mere garanti.
Avatar billede Blueeyez Mester
17. april 2012 - 18:30 #49
#47 Hvad er alderen på harddisken? :)

Ud over det, så prøver jeg og fremskaffe en harddisk til dig, magen til så vidt som muligt, lige pt er prisen 1000 kr uden fragt, men du får så os en hel pc med.. men prøver og forhandle mig ned til en evt bytte handel og så er det blot dig der skal have en anden harddisk du kan bytte med. (Du skal dog være sikker på at printpladen kan afmonteres) Men vent lige indtil vi kender alderen på hvornår du har købt den samt hvorfra? Butik eller privat? Med eller uden garanti?
Avatar billede peterma1948 Nybegynder
18. april 2012 - 06:04 #50
Jeg kan desværre ikke finde kvitteringen.. Den er ca 2 måske 3 år gammel, så jeg tror garantien er gået. Vi går ned i Føniks og hører om de har en printplade. Ellers tror jeg vi skrotter den.
Avatar billede peterma1948 Nybegynder
18. april 2012 - 06:05 #51
Min ven Steen mener godt printpladen kan tages af. Vi tjekker i eftermiddag
Avatar billede Blueeyez Mester
18. april 2012 - 10:59 #52
#51 Super, som skrevet tidligere har jeg måske fundet en erstatnings printplade, men der følger en hel pc med til den, har foreslået en harddisk for en harddisk, men endnu ikke hørt fra sælger.. Hvis der står nogle tal mm på printpladen er du os yderst velkommen til og skrive dem herinde :) Ellers skal vi have billeder af den for det er som skrevet tidligere meget vigtigt at de er identiske :)
Avatar billede Blueeyez Mester
18. april 2012 - 14:45 #53
#51 Har som skrevet tidligere skrevet med en, desværre så vil han ikke sælge harddisken eller bytte den med en anden, men prisen for hele computeren hedder 1000 kr (Ved så ikke med fragt) men her er link: http://www.guloggratis.dk/computere/stationaer/selvbyg/annonce/14720381-selvbyg-261-ghz-200-gb?msg=1#msg32629837

Så det bedste kunne måske være at høre div forhandler/steder hvor de ordner hardware.. Det kunne jo være de har sådan en printplade liggende til meget få penge :) og derefter hvis det lykkedes så er det vidst vigtigt at få lavet backup af den ;)
Avatar billede peterma1948 Nybegynder
18. april 2012 - 17:15 #54
Hej Blueeyez. Jeg er dig yderst taknemmelig for det og de andre her på eksperterne har gjort for mig og måske især  min datter.
jeg har været inde hos Føniks i dag. De sagde, at de ikke havde sådan en printplade liggende og hvis de skulle lave den ville det starte ved 1000 kr....
Jeg har derfor tænkt mig at meddele min datter at der ikke blev råd til at lave den. Og at vi må passe på og lave backup for fremtiden. Jeg kan få en  helt ny hardddisk for ca 400 kr med 500 Gbyte.
Jeg siger derfor tak for denne gang og er blevet en heldel klogere.
Hilsen Peter
Avatar billede peterma1948 Nybegynder
18. april 2012 - 17:21 #55
Printpladen står der:
PCP 100466725
REV A DLAJ-4
5 94V-0

På harddisken står der:
DIAMONDMAX 22  STM3500320AS
S/N 5qm42mlh
P/N 9GT154-326
Firmware: MX1A
Date code: 09294
SITE code: WUXISG

STX-ST3500320AS (B)
Avatar billede peterma1948 Nybegynder
18. april 2012 - 17:24 #56
Måske skulle jeg alligevel købe din PC. for et se på vi kan få printpladen til at virke
Avatar billede peterma1948 Nybegynder
18. april 2012 - 17:36 #58
Re: STM31000340AS: Isn't recognised by the BIOS
Options
02-21-2010 06:58 PM

Your drive may be a victim of the Seagate 7200.11 BSY bug. The bug affects Maxtors, too.

Here are repair procedures for Seagate 7200.11 drives:

http://sites.google.com/site/seagatefix/

http://www.msfn.org/board/index.php?showtopic=128807

Tutorial with photos:

http://www.overclock.net/hard-drives-storage/457286-seagate-bricked-firmware-drive-fix-pics.html

Pinout of Nokia CA-42 cable's Pop-port connector (use pins 6,7,8):

http://pinouts.ru/CellularPhones-Nokia/nokia_pop_pinout.shtml

See the following technical bulletin:

http://atulchitnis.net/files/seagate.pdf

Seagate were at one time offering free data recovery services to those customers whose drives were affected by the bug. This may still be the case.

It appears that the procedure for a Maxtor model may be the same:

http://forum.hddguru.com/tutorial-resolve-lba-seagate-7200-bios-don-recognize-t11040.html#p70349

http://forum.hddguru.com/hard-disk-drives-data-recovery-and-repair-f1.html

After you have repaired your drive, you can apply the following firmware update.

Firmware Update for STM3500320AS, STM3750330AS, STM31000340AS [207969]:

http://seagate.custkb.com/seagate/crm/selfservice/search.jsp?DocId=207969
Avatar billede peterma1948 Nybegynder
18. april 2012 - 17:42 #59
Her fortæller nogle eksperter hvordan man reparerer min harddisk.

https://sites.google.com/site/seagatefix/Home/short-simple-instructions

Men det er det rene volapyk for mig......
Avatar billede Blueeyez Mester
18. april 2012 - 17:47 #60
#56 Hvis, så skal du forhøre dig med harddisken, du skal os være opmærksom på computeren ikke er ny.. Hvis computeren har bedre dele i sig på enkelte punkter så kan den erstatte evt nuværende (Smid dog ikke noget ud, hvis det virker så gem det)

Du kan os tage fat i seagate.com (maxtor og seagate er endt som samme firma)

For ellers bliver det kun dyrer lærepenge..
Avatar billede peterma1948 Nybegynder
18. april 2012 - 17:55 #61
Og her med billeder.....
http://www.overclock.net/t/457286/seagate-bricked-firmware-drive-fix-with-pics
Også det rene volapyk for mig....
Avatar billede peterma1948 Nybegynder
18. april 2012 - 18:12 #62
Avatar billede Blueeyez Mester
18. april 2012 - 18:18 #63
#62 pas, der må du høre de andre ad.
Avatar billede peterma1948 Nybegynder
18. april 2012 - 18:23 #64
Jeg har skrevet til Seagate...
Avatar billede Blueeyez Mester
18. april 2012 - 18:30 #65
#64 godt nok, det kan os være de kan oplyse om andre maxtor harddiske med samme printplade i :) (Så kan det jo nemt blive en billig løsning)
Avatar billede peterma1948 Nybegynder
18. april 2012 - 18:49 #66
Efter hvad nogen af disse englændere skriver, så reparerer Seagate det gratis... Det er jo også deres fejl !!!!!
Avatar billede Blueeyez Mester
18. april 2012 - 18:57 #67
#66 Ja, men det er os derfor de gør det, men du skal være opmærksom på evt tab af data så.. for de formaterer den nok.. (Standard procedure kunne jeg forestille mig)
Avatar billede peterma1948 Nybegynder
18. april 2012 - 18:59 #68
Lad os nu se om de overhovedet gider at svare.....
Avatar billede Blueeyez Mester
18. april 2012 - 19:03 #69
#68 Kan godt tage noget tid før de svarer ;)
Avatar billede peterma1948 Nybegynder
19. april 2012 - 15:45 #70
SÅ SVAREDE SEAGATE !!
Dear Peter Mathisen,

Thank you for contacting Seagate in writing. Your case number is 02387295.

Not all drives of the Barracuda 7200.11 were affected by the firmware issue. It affected about 20% of drives that cam from certain production pallets built in 2008. We have been tracking all drives that are affected by their serial number. Yours is not among them and was built in 2009 after the issue had been detected and corrected on all other drives shipped out.

When a drive is all of a sudden no longer seen in the BIOS but spins up and sounds normally it can have other causes as well. Most often it is a faulty electronics. In this case a manual firmware update by us cannot help as this is a hardware issue.

I am sorry to hear that your drive has failed and incurred data loss, however, it is not among those with the firmware issue and data recovery is not covered by warranty, only the drive itself is. Here is the link to the consumer warranty statements:
http://www.seagate.com/ww/v/index.jsp?locale=en-US&name=Seagate_Technology_Limited_Consumer_Warranty&vgnextoid=516fd20cacdec010VgnVCM100000dd04090aRCRD

If you do need to recover the data you will need to  contact a certified data recovery company which is unfortunately very expensive ( starting at about 500 Euros). Data loss is never a good experience (I can understand that very well as this has happened to me before) and to prevent this from happening a backup of important data should always be there. A backup is a copy of the data on two separate hard drives. If one fails, another copy of the data is still available on the other.

The drives warranty expired in January, but I added a 30 day courtesy extension until May 19, 2012. It will take up to 24 hours until the information changes in the system. After that you should be able to create a RMA.
http://www.seagate.com/www/en-us/support/warranty_%26_returns_assistance

Please enter the serial and the model number of the drive and use  C5C898A2 as Seatools code if you wish to exchange the drive.

Regards,

Erika M.

Seagate Solutions
Seagate Technology

Online Support and Contact Information - www.seagate.com/www/en-gb/support/

Kontakt Information und Online Support - www.seagate.com/www/de-de-gb/support/

Support Technique En Ligne et Informations De Contact - www.seagate.com/www/fr-fr/support/

Asistencia en línea e información de contacto - www.seagate.com/www/es-es/support/

ref:_00D00hhzl._50030KjnFT:ref
Avatar billede Blueeyez Mester
19. april 2012 - 16:04 #71
#70 Lyder jo super, du skal dog huske at når du benytter RMA, så skal du understrege meget godt at dataene ikke må slettes, det mest optimale jeg kan forestille mig er dog at du får et nyt printplade, efter min mening hvis harddisken lyder normal så er det pladen der er kortsluttet eller på anden vis blevet dårlig. (og så er firmware update umuligt) så vidt jeg ved af.

Men håber da på det bedste med det :)
Avatar billede peterma1948 Nybegynder
19. april 2012 - 21:24 #72
Hvad er RMA ???
Avatar billede Blueeyez Mester
19. april 2012 - 21:46 #73
#72 RMA står for noget ala Reklamation.. Det betyder at du kan lave en reklamations sag på harddisken ved seagate og så er det op til seagate om de vil yde RMA på harddisken (Produktet) :)
Avatar billede peterma1948 Nybegynder
20. april 2012 - 15:38 #74
Føniks har lovet at hjælpe mig med reklamationen....
Avatar billede Blueeyez Mester
20. april 2012 - 16:53 #75
#74 lyder godt, men stadig pas på harddisken, det kunne jo være de blot ombytter den og så er du lige vidt, ud over du får en ny harddisk ;)
Avatar billede peterma1948 Nybegynder
20. april 2012 - 19:46 #76
Jeg har afleveret harddisken til Føniks og bedt dem hjælpe med en reklamation. Seagate har så til gengæld givet mig 5 måneders ekstra garanti, så jeg kan få lavet det gratis.....
Jo jo...nu får vi se....
Avatar billede peterma1948 Nybegynder
29. maj 2012 - 17:25 #77
Jeg har afleveret Seagate HD til Føniks og regner hermed at denne sag er afsluttet !!!!!