14. april 2012 - 08:49Der er
76 kommentarer og 1 løsning
Harddisk miskmask
Hej ekspert. Jeg gav min datter en ny harddisk SATA til hendes ældre stationære computer. Lige pludselig virker denne 500 Gbyte Sata disk ikke mere. Den kører rundt med computeren giver en fejlmeddelelse. Og jeg kan ikke komme ind på den. C-drevet er en gammel IDE disk med en omformer til bundkortet, som kun er til SATAdiske. Windows XP... Hvad gør man... datteren har jo alle sine musikfiler derinde... Hilsen Peter
SATAdisken fungerer som et drev d: i computeren. Den er er mærket MAXTOR (Men der står også Hitashi på den) og den er lavet i Kina. Jeg har engang knaldet en harddisk ned i gulvet og så virkede den.... Men der på jo være mere moderne løsninger. Jeg har prøvet med et recovery program fra Download, men det kunne ikke finde harddisken. Drevet bliver detektet, når man booter. Men bliver ikke registreret hos Windows som et drev...
Jeg har prøvet at tage disken ud. Så kører windows normalt. Jeg har prøvet at sætte disken ind i en extern box med et USB stik og så sætte den til et Windows 7 system. Heller ikke her bliver den detektet....
PS: Du skal ikke selv lægge [svar]; er 'reserveret' til (til løsninger og pointgivning), som der står. Når man ser oversigten over spørgsmål, tror folk at der er lagt løsning/svar og så bliver spørgsmålet sprunget over...
#6 Mit bedste bud er at du henter linux og starter den op fra live cd og ser om den kan tilgå adgang til drevet.. (Følgende behøver ikke installere noget) evt hent ubuntu og smid på en cd eller usb stick (usb stick med unetbootin og cd kan gøres med de fleste brænde programmer (ImgBurn etc som er gratis) husk at brænd som image disk :)
#2 "Jeg har engang knaldet en harddisk ned i gulvet og så virkede den...." Du aner ikke hvor usandsynlig heldig du var. Normalt er det sikker måde at ødelægge en HDD totalt på, fordi læsearmen bliver beskadiget. Når HDD slet ikke bliver registreret i Diskhåndtering er der ikke noget man umiddelbart kan gøre for den er syg. Hvis den snurrer kan problemet muligvis være printpladen. Den kan skiftes, MEN det skal være med en printplade 100% magen til, og så er det jo et spørgsmål om man kan finde det. Selve udskiftningen af pladen er let nok, når bare man er forsigtig. På youtube er der videoer som viser hvordan.
Jeg siger mange tak for alle de gode forslag til at løse problemet med mit nye harddrive. Jeg har indstalleret Linux (Ubuntu)på de gode diske og prøve at se om jeg kunne se den halvdøde harddisk på Linux. Det er desværre ikke helt lykkedes... Men jeg er jo heller ikke fortrolig med Ubuntu, så det er der jo nok ikke så meget underligt i. Jeg er dog meget opsat på at lære Linux at kende. Det er jo fremtidens system !!! Jeg kæmper videre
Jeg har forgæves prøvet at finde DISKHÅNDTERING i systemfilerne... Kunne du fortælle mig PRÆCIS hvor dette program ligger. Jeg har indtil nu kun fundet enhedshåndtering
Synes godt om
Slettet bruger
14. april 2012 - 19:12#12
Kontrol panel / Øverst System og sikkerhed / Neders Administravive tools eller hvad det hedder på dansk. Det er der hvor man redigerer harddiske.
#11 Eller højreklik Denne computer og vælg adminisrer. Nu skulle der være en mulighed for at komme i diskhåndteringen
Synes godt om
Slettet bruger
14. april 2012 - 21:43#14
Nå ja det er jo XP, så jeg vil overlade det til 220661, som kører XP, at guide. Jeg husker det egentlig som Kontrolpanel /Administration /Computeradministration / Diskhåntering. Men vejen i #13 lyder noget nemmere.
Man kommer også i diskhåndteringen på din måde valbycom. Det var kun for at vise der (måske) var en letter vej derhen. Det var kun en sidebemærkning, og din vejledning er helt sikkert lige så god som min, så vi kan jo alle hjælpes ad ikke. :-)
Synes godt om
Slettet bruger
14. april 2012 - 22:07#16
Jo da bestemt. Det var også mere fordi det jeg skrev i #12 var til windows 7, og altså forkert til XP. Så det var godt du skrev:)
Mange tusind tak for vejledningen. Jeg fandt det hele..... dog bortset fra den kedelige HD... Jeg er bange for at vi står ved en korsvej og må konstatere at disken muligvis ikke er til at redde...snøft snøft... 500 Gbyte er et hårdt slag for en fattig mand i Sydhavnen... og hvad skal jeg sige til datteren.. måske kan man bare tie stille og håbe på hun glemmer det...;-))
Synes godt om
Slettet bruger
15. april 2012 - 13:07#18
Du kan først og fremmest lære din datter (og dig selv?) at man aldrig kan stole på en harddisk. Heller ikke en splinter ny. Den kan måske holde i mange år, men den kan også gå i stykker i dag eller i morgen, det sker faktisk ofte. Og læren er HAV ALTID BACK UP! Og backup er det samme som dublet - og ikke som nogen desværre har troet, at lægge sine data et andet sted. Det er synd for din datter med alle hendes musik-filer, det glemmer hun ikke så let. Du kan som en sidste udvej her ringe til en anden bruger, som ved ret meget om harddiske, og spørge om hans mening telf. 64 64 77 82
#17 Hvad er det specifikt for en harddisk? :) (Model navn)
Vil os råde dig til når du køber harddisk til lagring af data, så køb 2 identiske, sæt dem i raid 1 (mindes jeg det er) eller hav et stykke software til og ordne det fx Hard Disk Sentinel Pro :)
System drevet kan man nemt undvære, dog er en god ting at have en backup liggende af det, så tager det kun 5 - 10 min før ens system er oppe og køre igen :)
#18 En harddisk kan være defekt allerede den dag du køber den :) Et godt råd til når man køber en harddisk, så lav en formatering (Normal) på den, hvis formateringen fejler, så er harddisken defekt og hvis den gennemføres så krydser man fingre og har en backup harddisk klar :)
Synes godt om
Slettet bruger
15. april 2012 - 18:08#21
" En harddisk kan være defekt allerede den dag du køber den" Ja det er desværre ikke nogen nyhed:) At købe 2 identiske HDD og køre raid som backup, finder jeg nu er lidt overdrevet. Hvis data ligger på den HDD man bruger plus på en ekstern HDD, så skulle det vel være i orden. Har man noget særlig vigtigt kan man jo lægge det på en USB stick også.
#21 I princippet så er løsningen jo identisk, ud over den eksterne nok ikke er helt opdateret og så skal man til og bøvle med det hele tiden? :) Jeg ved ikke med dig, men en backup bør meget gerne være under 3 dage gammel ;) (Især hvis dataen ikke kan undværes, hvilket den jo sjældent kan)
Synes godt om
Slettet bruger
15. april 2012 - 18:52#23
Ja det kommer selvfølgelig an på hvad man eventuelt arbejder med. Er det overordentlig vigtigt skal vi nok ned på time basis. Og så kan det da være udmærket med Raid For mit vedkommende er et tab ikke så slemt. Men ellers er der jo flere gratis programmer, som synkroniserer inden for et ønsket tidsinterval. Vil så lige tilføje, at jeg aldrig selv har prøvet at køre med Raid.
#23 Jeps, har selv en god portion filer som jeg helst ikke så gik tabt, jeg bruger dog et betalingsprogram (Hard Disk Sentinel pro) koster ca 210 kr og det fungerer rigtigt godt, samt det holder øje med ens harddisks helbred :)
Det var jo meningen at denne 500 Gbyte kunne være en slags ekstra lager for sange og billeder og video for min datter... Det er en MAXTOR ... men der står nu også Hitachi på den. Den er 2 til 3år gammel. Computeren er en Pentium 4 med 3.0 Ghz Clock. Motherboard ASUS. CPU er fra 2002.
#25 Model navnet er længere, følgende er producentens navn :)
Der er en grund til at vi anbefaler dig at have en ekstra harddisk i pcen som har en nøjagtig kopi på sig, så er alt hendes data på 2 harddiske og derved er oddsne for tab meget små, man kan dog ikke udelukke at begge harddiske går i stykker, men det er os derfor jeg tidligere skriver at når man køber ny harddisk, så laver man en normal formatering af harddisken via windows :) Så kan man os bruge software til go holde øje med harddisken yderligere hvor jeg anbefaler hard Disk Sentinel hdsentinel.com
#27 Så vil jeg håbe hun begynder på det fra dags dato efter følgende episode, men kan jeg få dig til og skrive model navnet på harddisken? Du kan os blot skrive alt der står på den eller evt tage billed (I såfald skal du dog være meget opmærksom på at det der står på harddisken skal være læsbart) :)
Grundet du skriver der os står hitachi på den vil jeg værdsætte hvis du gider og skrive alt der står på den (Uden at skrive det for tæt eller blandet sammen)
Synes godt om
Slettet bruger
15. april 2012 - 20:28#29
Nå ja hvis det er en stor pige, er det jo lidt selvforskyldt. Så kan hun jo give sig selv en endefuld*G*
Jeg kender godt HDSentinel. Bruger den til at checke mine diske. Jeg husker ikke hvor jeg har den fra, men den skal ikke installeres, og der står den er Successfully registret and activated. Men forøvrigt kan man godt prøve programmet uden at købe.
#29 A hva? :) Du har en portable version af den i såfald, der er ikke alle muligheder i portable og ja man kan prøve programmet gratis i 30 dage (fuld version) blot skriv til info@hdsentinel.com og bed om en aktiveringsfil som du skal smide i den destination programmet er installeret :)
Som jeg sagde til dig i telefonen tror jeg ikke at der er de store chancer og alle de råd du har fået i tråden lyder jo uhyre fornuftige. Når det er skrevet er der dog noget som jeg ikke helt forstår, du indleder med at skrive at du under boot får en besked "error tast F1 for continue" det fortolker jeg som, at BIOS registrerer den syge disk, men diskens tilstand forhindrer yderlig fremgang - du nævner ligeledes "gammel computer" ctr. " bundkort der kun understøtter SATA" det syntes jeg lyder lidt ejendommelig. Om det er umagen værd ved jeg ikke , men jeg ville.
#31 Finder en anelse info på s/n, fandt faktisk os en på guloggratis, men det er i en selvbyg, så jeg ved ikke om personen går med til KUN harddisken, men når det så er skrevet, så synes jeg du skal forsøge det #32 vil igang med (ca det samme som jeg tidligere opfordrede til, dog vil han være på side linjen (Så vidt jeg kan forstå)
Du skal dog være sikker på at printpladen kan erstattes (hvis det er der fejlen er) Derfor følg #32, burde ikke skade :)
#33 Så den er ulovlig? :)
Synes godt om
Slettet bruger
15. april 2012 - 21:44#35
"Derfor følg #32, burde ikke skade :)" Hvad fanden mener du med det ??
Synes godt om
Slettet bruger
15. april 2012 - 21:47#36
Lidt info. Maxtor og Seagate er samme firma. Og netop Seagate har store problemer med deres Firmware, som gør at deres diske går ned. Hvis det skyldes Firmware kan en ny printplade klare problemet. MEN spørgsmålet er så om det kan betale sig. Hvis man i det hele taget kan få fat i en identisk printplade, er den måske også syg? Og husk garantien! Hvis det skyldes Firmware har du ret til en ny HDD.
#35 Det jeg mener er at det ikke burde gøre noget negativt? Og gider du lige skrive ordentligt? Kan ikke lige se hvad jeg har gjort dig?
Synes godt om
Slettet bruger
15. april 2012 - 21:52#38
#36 helgec det er vel en spøg. Desuden er du ifølge #34 ude på sidelinjen *G* Nå det er vel bare en skrivemåde.
Synes godt om
Slettet bruger
15. april 2012 - 22:03#39
"Det jeg mener er at det ikke burde gøre noget negativt?"
Og siden hvornår er du blevet udpeget til bedømmelse af andres forslag ??
Sidelinje eller ej, spørger har henvendt sig til mig telefonisk efter råd her i tråden, såfremt man ikke ønsker at jeg deltager så lad da være med at blande mig ind i det
Synes godt om
Slettet bruger
15. april 2012 - 22:10#40
Nu har jeg lige fået en ny mail. så det her kommer så også mig lidt ved. Jeg tror bestemt ikke at Blueeyez mener noget negativt, så kan vi ikke bare prøve på at overse den misforståelse. Og det er da klart at spørger ønsker helgec deltagelse, ellers havde han jo ikke ringet. Op med humøret drfenge:)
Stand by? mon ikke det snare er Good-bye? Du har nu fulgt helgec´s råd og brugt Knoppix, uden positivt resultat og så er der vist ikke mere at gøre, med mindre du vil skifte printpladen. Men mon ikkke det er klogere at få byttet Harddisken? Vi kommer ikke videre her:)
Ud over det, så prøver jeg og fremskaffe en harddisk til dig, magen til så vidt som muligt, lige pt er prisen 1000 kr uden fragt, men du får så os en hel pc med.. men prøver og forhandle mig ned til en evt bytte handel og så er det blot dig der skal have en anden harddisk du kan bytte med. (Du skal dog være sikker på at printpladen kan afmonteres) Men vent lige indtil vi kender alderen på hvornår du har købt den samt hvorfra? Butik eller privat? Med eller uden garanti?
Jeg kan desværre ikke finde kvitteringen.. Den er ca 2 måske 3 år gammel, så jeg tror garantien er gået. Vi går ned i Føniks og hører om de har en printplade. Ellers tror jeg vi skrotter den.
#51 Super, som skrevet tidligere har jeg måske fundet en erstatnings printplade, men der følger en hel pc med til den, har foreslået en harddisk for en harddisk, men endnu ikke hørt fra sælger.. Hvis der står nogle tal mm på printpladen er du os yderst velkommen til og skrive dem herinde :) Ellers skal vi have billeder af den for det er som skrevet tidligere meget vigtigt at de er identiske :)
Så det bedste kunne måske være at høre div forhandler/steder hvor de ordner hardware.. Det kunne jo være de har sådan en printplade liggende til meget få penge :) og derefter hvis det lykkedes så er det vidst vigtigt at få lavet backup af den ;)
Hej Blueeyez. Jeg er dig yderst taknemmelig for det og de andre her på eksperterne har gjort for mig og måske især min datter. jeg har været inde hos Føniks i dag. De sagde, at de ikke havde sådan en printplade liggende og hvis de skulle lave den ville det starte ved 1000 kr.... Jeg har derfor tænkt mig at meddele min datter at der ikke blev råd til at lave den. Og at vi må passe på og lave backup for fremtiden. Jeg kan få en helt ny hardddisk for ca 400 kr med 500 Gbyte. Jeg siger derfor tak for denne gang og er blevet en heldel klogere. Hilsen Peter
#56 Hvis, så skal du forhøre dig med harddisken, du skal os være opmærksom på computeren ikke er ny.. Hvis computeren har bedre dele i sig på enkelte punkter så kan den erstatte evt nuværende (Smid dog ikke noget ud, hvis det virker så gem det)
Du kan os tage fat i seagate.com (maxtor og seagate er endt som samme firma)
#66 Ja, men det er os derfor de gør det, men du skal være opmærksom på evt tab af data så.. for de formaterer den nok.. (Standard procedure kunne jeg forestille mig)
Thank you for contacting Seagate in writing. Your case number is 02387295.
Not all drives of the Barracuda 7200.11 were affected by the firmware issue. It affected about 20% of drives that cam from certain production pallets built in 2008. We have been tracking all drives that are affected by their serial number. Yours is not among them and was built in 2009 after the issue had been detected and corrected on all other drives shipped out.
When a drive is all of a sudden no longer seen in the BIOS but spins up and sounds normally it can have other causes as well. Most often it is a faulty electronics. In this case a manual firmware update by us cannot help as this is a hardware issue.
If you do need to recover the data you will need to contact a certified data recovery company which is unfortunately very expensive ( starting at about 500 Euros). Data loss is never a good experience (I can understand that very well as this has happened to me before) and to prevent this from happening a backup of important data should always be there. A backup is a copy of the data on two separate hard drives. If one fails, another copy of the data is still available on the other.
The drives warranty expired in January, but I added a 30 day courtesy extension until May 19, 2012. It will take up to 24 hours until the information changes in the system. After that you should be able to create a RMA. http://www.seagate.com/www/en-us/support/warranty_%26_returns_assistance
Please enter the serial and the model number of the drive and use C5C898A2 as Seatools code if you wish to exchange the drive.
#70 Lyder jo super, du skal dog huske at når du benytter RMA, så skal du understrege meget godt at dataene ikke må slettes, det mest optimale jeg kan forestille mig er dog at du får et nyt printplade, efter min mening hvis harddisken lyder normal så er det pladen der er kortsluttet eller på anden vis blevet dårlig. (og så er firmware update umuligt) så vidt jeg ved af.
#72 RMA står for noget ala Reklamation.. Det betyder at du kan lave en reklamations sag på harddisken ved seagate og så er det op til seagate om de vil yde RMA på harddisken (Produktet) :)
Jeg har afleveret harddisken til Føniks og bedt dem hjælpe med en reklamation. Seagate har så til gengæld givet mig 5 måneders ekstra garanti, så jeg kan få lavet det gratis..... Jo jo...nu får vi se....
Jeg har afleveret Seagate HD til Føniks og regner hermed at denne sag er afsluttet !!!!!
Synes godt om
Ny brugerNybegynder
Din løsning...
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.