Avatar billede pepo1965 Nybegynder
13. april 2012 - 17:14 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Hovedbrud

Jeg er koblet op til en adsl løsning i en ejendom over et krydsfelt. Selv har jeg en router med wifi og Ehternet koblet til, oat det har virket upåklageligt i mange år. For nyeligt fik jeg problemer med at give gæster adgang over wifi,(min egen notebook kunne dog stadig), og genstartede routeren. Det skulle jeg dog ikke have gjort, for siden da har routeren ikke kunne komme på nettet.
Forbindelsen ud virker dog stadig, når jeg slutter min stationære PC direkte til netværket uden om routeren. Der er også lys i krydsfeltet de rigtige steder, og tdc kan ikke finde nogen fejl på forbindelsen fra deres side. Jeg har også flyttet til et andet stik i krydsfeltet.
Derfor er det oplagt at tro, at det er routeren, der er noget galt med. Efter megen opdatering endte jeg med at køben en ny. Men nej, samme problem. Og jeg har lånt en tredje router for at være på den sikre side, men det virker bare ikke.
Jeg kan godt logge på routerens administration, og jeg har naturligvis opdatere firmware, frigivet og fornyet ip-adresser m.v.og genstartet utallige gange. Men selv om den får en såkaldt default ip-adresse, så er det åbenbart ikke løsningen.
Jeg har spurgt til problemer rundt omkring, men tilsyneladende er jeg den eneste med tilslutningsproblemer.

Så jeg er løbet tør for idéer - hvad kan fejlen være?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
13. april 2012 - 20:10 #1
Først: Når du går på routerens webinterface og kigger status, viser den så at der er forbindelse (får den en valid extern IP)?
Avatar billede Thomas_NS78 Mester
13. april 2012 - 20:33 #2
Hej Pepo

har jeg forstået det korret hvis jeg antager at setupet er som følger

1. i har en fælles ADSL internet forbindelse som deles af flere
2. du har din egen router som er koblet via krydsfeltet til den fælles ADSL internet forbindelse?
3. hvis du kobler din pc på krydsfeltet og dermed routeren der styrer den fælles ADSL internet forbindelse, så virker det
4. når du bruger din egen router så virker det ikke

a. du skriver at din router får en IP adresse, jeg går ud fra at det er alt andet end en 169 adresse? hvis det er en 169 adresse, så er der i hvert fald et problem med at få adresser fra ADSL routeren. jeg vil næsten forvente at du får en 10.0.0.0 - 10.255.255.255, 172.16.0.0 - 172.31.255.255 eller 192.168.0.0 - 192.168.255.255 men jeg spørger lige for en sikkerhedsskyld

b. er det et DNS problem eller et netværksproblem? kan du f.eks. pinge ud, f.eks. ping 8.8.8.8 (googles DNS server) hvis du får svar på ping, så er det ikke et netværksproblem, men et DNS problem. check hvilken DNS servere du bruger måske uddeler ADSL'en eller din egen router ikke en valid DNS server

c. hvis du ikke kan pinge, men får en IP adresse på din router, så tyder det på at din router har et problem, måske får den ikke oprettet en "route" til ADSL routeren. kan du pinge ADSL routeren fra din PC? hvis ikke, hvad svarer den? no route to destination eller timeout?
Avatar billede pepo1965 Nybegynder
11. oktober 2014 - 12:52 #3
Efter genstart af den fælles router forsvandt problemet.