Avatar billede ulstrup Nybegynder
07. august 2001 - 15:31 Der er 25 kommentarer

spam

Er der nogen der kan hjælpe mig med at stoppe huller, så vi ikke bliver brugt til at spame fra?
Vi har en linux server med RedHat 6.2 og det er fra vores postserver der bliver sendt spam.
Er det i Mail delivery system jeg kan slå noget fra?
Vores mail system går hele tiden ned, og jeg kan klare det ved at reboote, men næste dag er den nede igen.
Hilsen anne marie
Avatar billede tingleff Praktikant
07. august 2001 - 15:33 #1
Du skal i hvert fald ind og stoppe for sendmail i din linuxconf....mere ved jeg ikke :-)
Avatar billede henrik_ffc Nybegynder
07. august 2001 - 15:33 #2
I skal installere et filter så I ikke tillader SMTP fra andre IP\'er end Jeres egen.

Hvilken mailserver er der tale om?
(Jeg kan kun hjælpe med Qmail!)
Avatar billede ulstrup Nybegynder
07. august 2001 - 15:52 #3
Hvor finder jeg sendmail? jeg skal guides
Avatar billede ulstrup Nybegynder
07. august 2001 - 15:53 #4
Hvilken mailserver? Det er vores postserver.
Hvad er Qmail?
Avatar billede ulstrup Nybegynder
07. august 2001 - 15:54 #5
Hvordan installerer jeg et filter?
Avatar billede henrik_ffc Nybegynder
07. august 2001 - 15:59 #6
Qmail er en postserver.
Der findes forskellige postserver-programmer og sendmail og Qmail er blot to forskellige af disse.

I bruger nok sendmail og så kan jeg ikke hjælpe Jer.
Men I skal ikke bare stoppe for sendmail i linuxconf som tingleff foreslår, for
så virker postserveren overhovedet.
Jeg er bange for at hvis du ikke ved hvilken mailserver i har installeret,
skal der nok en noget mere teknisk kyndig person for at løse problemet.

Prøv at søge i sendmails FAQ efter relay (fx: http://www.sendmail.org/faq/section3.html#3.27)

Jeg kan desværre ikke hjælpe dig yderligere....
Avatar billede henrik_ffc Nybegynder
07. august 2001 - 16:02 #7
Prøv evt at skrive \"mailconf\" og derefter ændre indstillingerne under \"anti-spam filters\"
Avatar billede ulstrup Nybegynder
07. august 2001 - 16:07 #8
Vi har sendmail
Avatar billede tingleff Praktikant
07. august 2001 - 16:14 #9
så skal i lukke for den i jeres linuxconf
Avatar billede skwat Praktikant
07. august 2001 - 16:19 #10
tingleff:> tror du så at deres postserver virker bagefter? nej vel
Avatar billede ulstrup Nybegynder
07. august 2001 - 18:07 #11
Jeg kan forstå at man ikke er enige, men det er vel heller ikke helt nemt dette her.
men ellers tak for hjælpen.
Avatar billede henrik_ffc Nybegynder
07. august 2001 - 21:05 #12
Skwat har ret i at ikke bare kan slukke for sendmail.
Når tingleff alligevel foreslår den løsning må det være fordi
han er vant til sin personlige computer hvor et postserverprogram
som sendmail normalt IKKE er nødvendig. I sådanne tilfælde er det
netop tilrådeligt at slukke for sendmail.
Men da I jo netop har en mailserver er det ikke nogen fix ide
at lukke for mailserver programmet. Det burde være logik for de
fleste.

Det lader til at tingleff IKKE er vant til at arbejde med \'rigtige\'
servere og skwat er (eller også kan han bare tænke en anelse videre
end sin egen næse)
Avatar billede henrik_ffc Nybegynder
07. august 2001 - 21:06 #13
Luk spørgsmålet ved at acceptere dit eget svar!
Avatar billede mortenpj Nybegynder
08. august 2001 - 07:15 #14
Det er en god idé at skippe sendmail, da det er en ret usikker postserver.... Installér istedet postfix eller qmail... som er langt mere sikre og forholdsvis nemme at sætte begrænsning på, så de kun acceptere mail fra jeres egne ip-numre.
Avatar billede henrik_ffc Nybegynder
08. august 2001 - 09:32 #15
mortenpj> Enig, men det er vist en uoverskuelig opgave i denne situation.
Jeg er selv fortaler for qmail, som jeg synes er \'relativ\' nem at arbejde med.
Avatar billede mortenpj Nybegynder
08. august 2001 - 20:06 #16
Henrik_ffc> Tjae... kommer lidt an på om der køres X ! Så kunne der vel nok laves en \"relativ nem\" opsætning af f.eks. postfix v.h.a. webmin.
Avatar billede henrik_ffc Nybegynder
08. august 2001 - 21:02 #17
Jeg må gå til bekendelse at tilstå at min viden om postfix kan ligge på et meget lille sted.
QMail kender jeg RET godt og sendmail kender jeg (og bruger det derfor ikke !)
Jeg har kun hørt få ting om postfix og det var generelt positivt, så det er nok ik\' så ring\' endda....
Avatar billede mortenpj Nybegynder
08. august 2001 - 21:07 #18
Og jeg omvendt...:-)

Kender sendmail (bruger det derfor heller ikke) og postfix,
men har blot hørt om qmail (positivt). Men måske man skulle prøve det?!?

Avatar billede skwat Praktikant
13. august 2001 - 10:06 #19
på min post server bruger jeg selv sendmail og popa3d(en afløser for popper), efter min bedste overbevisning er sendmail langt det bedste og hurtigste der findes.
Men i den forbindelse skal det også nævnes at sendmail er rimligt langhåret at konfigurer se evt. www.sendmail.org
Avatar billede mortenpj Nybegynder
13. august 2001 - 16:14 #20
... og det skal tilføjes at sendmail er ret usikker (langhåret eller ej!)
Avatar billede skwat Praktikant
14. august 2001 - 09:59 #21
hvordan usikker?

usikker som i ustabil

eller usikker i form af folk ikke kan finde ud af at konfigerer?
Avatar billede skwat Praktikant
14. august 2001 - 10:06 #22
Jeg ved ikke om vi er inde på en af de store forskelle mellem *BSD og Linux, men den måde jeg ville løse problemmet på er at definere nogle regler i ipfw
Avatar billede mortenpj Nybegynder
14. august 2001 - 20:06 #23
O.K.  - det er ikke særlig veldokumenteret(af mig), men jeg har hørt flere nævne sendmail - på linux - som udgørende et sikkerhedsproblem... der skulle vist være nogle muligheder for evt. ondsindede personer, MEN måske ER det kun et spørgsmål om opsætning!?!
Avatar billede ulstrup Nybegynder
16. august 2001 - 15:51 #24
jeg takker for debatten
Avatar billede zeno Nybegynder
11. april 2002 - 10:09 #25
Hvordan slår man smtp fra i sendmail ?