Avatar billede josom Nybegynder
06. april 2012 - 12:09 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Sort skærm men lys i startknap

Hej,

Jeg har en bærebar Fujitsu Siemens Amilo Pa 3553 - 3 år gammel der ikke er brugt så meget med dette problem:

at når jeg har den slukket i timer nok til at den bliver kold så starter den ikke igen!

Blæseren køre og der er lys i startknappen, men intet sker. Når jeg kobler strømforsyningen på så sker der noget efter flere  min. Så vågner den og starter normalt!

Jeg får denne fejl:

ERROR 0280
Pres F1 to continue

Når det gøres starter maskinen som normalt!

Det kunne se ud til at den skal blive opvarmet før den vil boote.
Dette er forsøgt:
1. jeg har sat BIOS til boote direkte på Harddisk uden res.
2. sat BIOS til default opsætning uden res.
3. har uden bat holdt startknap nede 10 sek. uden res.
4. Har sat Boote til default factory

Men den kommer i gang hver gang når den har stået med strømforsyningen på nogen tid ser ud til at den skal opvarmes lidt først!

Men så kan jeg også bruge PC-en alt fungerer normalt!

Når den slukkes og tændes igen umideddelbart efter så starter den normalt, men når den er "kold" har været slukket flere timer så starter den ikke.

Nogen der har et forslag - synes det er for lidt til bare at købe ny!

På forhånd tak for svar

john sommer
Avatar billede 220661 Ekspert
06. april 2012 - 12:18 #1
Når den starter efter flere minutter er det så med en reboot, eller kommer billedet bare pludseligt på skærmen?
Er det det sidste kunne det se ud som din grafik ikke har det for godt.
Har du renset blæser på den i de 3 år?
Avatar billede Anon Nybegynder
06. april 2012 - 12:26 #2
Prøvet clear CMOS?

Som jeg kan se, skulle "ERROR 0280" være "Previous boot incomplete"

Så prøve clear CMOS ved pille det batteriet ud til det, eller hvorledes det er på din laptop.
Avatar billede josom Nybegynder
06. april 2012 - 12:37 #4
Hej Anon,

Tak for svar CMOS batteri hvor findes det?
Avatar billede josom Nybegynder
06. april 2012 - 12:54 #5
Tak for dit svar:
Når den starter efter flere minutter er det så med en reboot, eller kommer billedet bare pludseligt på skærmen?
Er det det sidste kunne det se ud som din grafik ikke har det for godt.
Har du renset blæser på den i de 3 år?

ad start: uden reboot og tekst med erro 0280 mv....der slutter med at man skal prseese F1
- så starter den normalt op og kan så efterfølgende startet hvergang den har været slukket. Når den så er blevet "Kold" er problemet der igen!

ad Blæser: Nej den har ikke været renset
Avatar billede josom Nybegynder
06. april 2012 - 12:56 #6
Tak for svar:
Som jeg lige kan se skulle bios batteriet sidde på stikben i din pc, og det skulle se sådan ud:
http://www.google.dk/ (...),r:7,s:0,i:77&tx=61&ty=49

Det vil jeg lige prøve nu!
Avatar billede josom Nybegynder
06. april 2012 - 12:59 #7
CMOS battery:

Det er vel det batteri der skulle sikre dato og tid når PC-en er slukket og det er der ikke ændret på når min PC starter det passer med dato og tid!

Men er det et spørgsmål om at man skal resætte CMOS ved at tage bat. ud?
Avatar billede Anon Nybegynder
06. april 2012 - 13:00 #8
Kan desværre ikke give råd ang. hvor cmos batteri skulle sidde. Det variere. og kan ikke finde Manual til din bærbare desværre.
Avatar billede Anon Nybegynder
06. april 2012 - 13:11 #9
Ved at fjerne CMOS batteri, fjerner den alle settings du har lavet. Cmos batteri holder settings kørende som du har sat dem. bios, tid, dato osv. (hvis jeg ikke tager meget fejl).

Fik tip om dette clear cmos via andre forum der har haft spørgsmål ang. Error 0280
Avatar billede josom Nybegynder
06. april 2012 - 13:55 #10
Hej Anon,

CITAT:
"Ved at fjerne CMOS batteri, fjerner den alle settings du har lavet. Cmos batteri holder settings kørende som du har sat dem. bios, tid, dato osv. (hvis jeg ikke tager meget fejl).

Fik tip om dette clear cmos via andre forum der har haft spørgsmål ang. Error 0280

Nu har jeg haft bat. afmonteret og genmonteret det.

Maskinen starter nu fint men om den er "kold" nok vides ikke må se om et par timer - men det undre mig at data som tid og dato ikke var forsvundet?
Er det begrundet i at bat. ikke har været længe nok demnoteret?

CMOS er vel klearet ved blot en demontering ikke?

Jeg tester den n u om et par timer - og siger nu mange tak for jeres hurtige svar det er dejligt.

Jeg skal nok oplyse jer om resultatet, men det ser fornuftigt ud nu - lad se om et par timer!

Så er jeg tilbage!!

Mange hilsner john sommer
Avatar billede josom Nybegynder
06. april 2012 - 14:02 #11
Hej 220661 !

Tak for dit svar det ser udf til at have hjulpet mig og jeg fandt frem til bat. under øverste plade og mange skruer!

Hilsen john sommer
Avatar billede josom Nybegynder
06. april 2012 - 15:39 #12
Hej igen,

Jeg har nu testet den efter et par timer og maskinen starter ok.
Nu vil jeg så lade den stå og blive helt kold til engang i aften og se om den stadig er ok!

Men det ser ud til at være i orden nu!

Tusinde tak for jeres hjælp!

I skal nok få en tilbagemelding!

Hilsen john sommer
Avatar billede josom Nybegynder
07. april 2012 - 10:13 #13
Hej igen,

Maskinen har nu stået natten over og forsøg start her til morgen giver samme resultat der bootes lidt harddisk køre der er lys i knap men boot stopper efter meget kort tid og bliver så der.

Resultat:- SORT SKÆRM - flere forsøg giver samme resultat.
Avatar billede josom Nybegynder
07. april 2012 - 10:21 #14
Hej igen,

Maskinen har nu stået natten over og forsøg på start her til morgen giver samme resultat der bootes lidt - harddisk køre der er lys i startknap, men boot stopper efter meget kort tid og bliver så der.

Resultat:- SORT SKÆRM - flere forsøg giver samme resultat.
Avatar billede josom Nybegynder
07. april 2012 - 10:22 #15
Hej igen,

Maskinen har nu stået natten over og forsøg på start her til morgen giver samme resultat der bootes lidt - harddisk køre der er lys i startknap, men boot stopper efter meget kort tid og bliver så der.

Resultat:- SORT SKÆRM - flere forsøg giver samme resultat.
Avatar billede josom Nybegynder
21. april 2012 - 10:57 #16
Hej igewn,

Tak for tips og gode råd der er nu en løsning på problemet en ny er indkøbt!!
Så hvis nogen mangelr reservedele til en Amilo 3 år gammel maskine så har jeg en billigt til salg!
Avatar billede josom Nybegynder
20. juni 2012 - 10:51 #17
Kan ikke se hvordan man lukker et spørgsmål - men forsøger hermed!
Avatar billede josom Nybegynder
20. juni 2012 - 10:54 #18
Accept virker ikke!
20. juni 2012 - 20:12 #19
"Lukker et spørgsmål" ->
www.eksperten.dk/faq#faq-3-5