Avatar billede l3kris Nybegynder
11. januar 2000 - 01:49 Der er 12 kommentarer og
2 løsninger

Min computer vil ikke lukke ned

Jeg har et problem med min computer, som ingen endnu har kunnet hjælpe
med. Min bror har samme problem:

Når vi skal lukke computeren fra windows, kommer "shutting down windows"
skærmbilledet frem, men det bliver ikke efterfulgt af "it is now safe to
turn off the computer" skærmbilledet - i stedet begynder printeren at
spytte papir uden (dog uden at printe på det).

Vi har fået at vide, at vi skal opdatere vores bios, hvilket jeg har
gjort. Min bror har ikke.

Min brors computer er en Pentium II 450 MHz på et Iwill mainboard i et
ATX-kabinet. Min er en Pentium II 333 MHz, ligeledes på et Iwill
mainboard i et ATX-kabinet. Vi bruger begge Windows 98 SE UK.

Vi ved ikke, om det er et software eller et hardware problem.

På min brors computer opstod problemet, da han installerede en IBM
deskstar 27 GB harddisk. På min skete det, da jeg en kort overgang havde
en ekstra Quantum 1.2 GB harddisk installeret; jeg tog den ud igen, så
snart jeg havde kopieret, hvad jeg behøvede fra den - men problemet
hørte ikke op.

Er der nogen, der har gode forslag?

Med venlig hilsen
Jens Christian
Avatar billede joker73 Nybegynder
11. januar 2000 - 07:57 #1
Har i netkort i maskinen??? Hvis dette ikke er connected til noget som helst, vil jeres maskiner stå og polle udad til, derfor får i ikke noget "It is now safe...".

Ellers kan i jo prøve at højreklikke på "my computer", gå ned i "properties", og herfra vælge "device manager". Idenne vil i kunne se alle de hardware enheder som der er installeret på computeren. Er der er gult spørgsmålstegn ved nogle af disse, er der fordi at enheden enten ikke er installeret korrekt eller fordi at enheder ikke eksisterer men Windoze tror at den har en sådanne enhed (hvad kan man sige..-plug and pray". I begge tilfælde kan det afhjælpes ved at fjerne enheden inde fra "device manager" og genstarte maksinen..

Joker

joker..
Avatar billede mega Nybegynder
11. januar 2000 - 09:28 #2
Nogen gange er det også bare win95/98 der er problemet, da microsoft ikke har tænkt på alt, da de lavede det. Det kan være at du og din bror evt. har installeret et eller andet program som har lavet fejl i reg-databasen. Prøv at geninstaller windows.
Avatar billede sjensen Nybegynder
11. januar 2000 - 09:30 #3
Problemet er sandsynligvis at i har en enhed installeret (f.eks. et lydkort eller et netkort el.lign.) der har samme interrupt som printere. Når så maskinen lukker ned fortæller windows omverdenen at den er ved at dø, og det betyder at printeren modtager en hel.... masse koder den ikke forstår. For hver af disse koder der er en binær værdi på 12 decimalt (formfeed) vil printeren spytte et papir ud.

Så ind i Kontrol Panel, System, Device Manager og find ud af hvilke enheder der kolliderer.

NB! I kan muligvis også se det ved opstart hvor maskinen viser en liste med de enheder der bruger en Interrupt, lige før den skriver "Starting windows...

Sjensen
Avatar billede michelle Nybegynder
11. januar 2000 - 11:29 #4
sluk den printer før du lukker maskinen ned,men ellers er jeg enig med sjensen.
men det er fordi der er noget der står og arbejder i baggrunden som ikke er afsluttet og ellers som sjensen skriver.
M
Avatar billede wolf_ Nybegynder
11. januar 2000 - 11:38 #5
Problemet ligge i Win98 SE hvilket Microsnot også har akendt, den har et kæmpe problem med luk Computeren prøv at geninstalerer den eller lig Win 98 (gammel ver.) ind igen, det virker da i det mindste, men for det meste virker det når man bare geninstalerer Win 98 SE, men dsv ikke altid :-((

Avatar billede wikings Nybegynder
11. januar 2000 - 15:44 #6
Der ligger en PATCH på Microsoft Database... Søg på " Shutdown Windows ".
Hvis du ikke kan finde det så skriv din e-mail så sender jeg det til dig!!
Avatar billede joker73arb Nybegynder
11. januar 2000 - 15:58 #7
>>> WOLF_.. dette har jo altid været et problem med windows. Også helt tilbage til win95. Den ældre version af Win98 var da mere fejlbehæftet end den version vi prøver med nu.. så dette vil måske gøre mere skade end gavn.. bare en tanke..

Joker
Avatar billede wolf_ Nybegynder
11. januar 2000 - 17:08 #8
Nu ved jeg bare at Problemet med "lukke computer" er specielt stort i Win98SE og at MS har akendt det på deres HP
Avatar billede l3kris Nybegynder
11. januar 2000 - 22:07 #9
Wikings:

jeg har prøvet at opdatere windows via Windows Update - er det den patch, du hentyder til? For det ændrede ikke noget.

Ellers modtager jeg gerne den patch, du omtaler, på ukendtbruger@nospam.dk

Til jer, der mener, at problemer ligger i irq conflicts: Jeg har checket det hele igennem, og der er ikke nogen konflikter (jeg kan ihvertfald ikke finde dem).

Avatar billede joker73 Nybegynder
11. januar 2000 - 22:09 #10
I3kris>>> du havde ikke et netkort i din maskine..????

Joker
Avatar billede wolf_ Nybegynder
11. januar 2000 - 22:21 #11
Tag nu bare og prøv at geninstalere Windows, jeg kender flere der har haft det samme problem med Win98SE og jeg har også selv haft det, og det har ind til flere gange hjulpet med en geninstalation
Avatar billede fick Nybegynder
12. januar 2000 - 22:49 #12
Jeg havde et lignende problem, dog ikke det der med printeren. Min fejl var simpelthen, at jeg havde leget med logos.sys. Det resulterede i at min computer bare døde ligepludselig. Det blev afhjælpet ved at kopiere logow.sys til skrivebordet, omdøbe den til logos.sys, for derefter at overføre den tilbage til C:\windows\ Jeg ved ikke ret meget om computere, men jeg ved at det hjalp mig.
Avatar billede wiking Nybegynder
16. januar 2000 - 17:27 #13
Hmm, I bruger en UK verion af Windows, hvis i har haft en anden F.eks. beta version inde, vil sådanne problemer komme når at reg. databasen ikke bliver opdateret korekt, vil Windows have problemer med at skrive til den, dette vil gøre at når du vil lukke computeren ned og Windows ikke kan skrive til den, vil den forsøge igen, og igen, og igen.!
Avatar billede wiking Nybegynder
21. januar 2000 - 08:03 #14
:o)
Jeg er meget glad for at jeg kunne hjælpe.
Skulle det være en anden gang?