Avatar billede runemj Nybegynder
01. april 2012 - 12:36 Der er 8 kommentarer

BIOS problemer

Jeg har lige formateret min netbook. For at kunne få den formateret var jeg nød til (Som i kan se i mit sidste oprettede spørgsmål ang formationen: http://www.eksperten.dk/spm/960305#reply_7926998) at gå i bios og under IDE configuration og ændre ATA/IDE konfigurationen til 'compatible' istedet for 'enhanced'.

Computeren er nu formateret. Men når windows starter op går den i blå skærm under opstart og genstarter. Kan konstatere at bios selv har ændret konfigurationen tilbage til 'enhanced'. Hvis jeg ændrer dette tilbage til 'compatible' starter windows fint op, men hvis computeren er slukket i et par minutter er bios igen ændret når jeg starter pc'en op.

Undskylder hvis forklaringen er forvirrende :)

Nogen der ved hvor problemet ligger?

På forhånd tak
Avatar billede Slettet bruger
01. april 2012 - 12:51 #1
Huskede du at trykke på F10 for at gemme forandringen i bios?
Avatar billede runemj Nybegynder
01. april 2012 - 12:53 #2
ja, trykkede F10 :)
Avatar billede Slettet bruger
01. april 2012 - 12:54 #3
Ps. Hvis du installewrer XP må sata mode IKKE stå som AHCI.
Avatar billede Slettet bruger
01. april 2012 - 12:55 #4
Bios skal stå som IDE under XP.
Avatar billede runemj Nybegynder
01. april 2012 - 12:59 #5
Har ikke meget forstand på dette. Men da jeg installerede xp stod den som 'compatible'. Det er kun hvis den står på enhanced, at jeg kan vælge SATA mode som enten IDE eller AHCI.
Avatar billede runemj Nybegynder
01. april 2012 - 13:04 #6
Når den automatisk skifter tilbage til 'enhanced', hvor den altså ikke vil starte op, står den som IDE. Hvis jeg skifter denne til AHCI vil den gerne starte op. Den skifter dog stadig tilbage til IDE efter computeren har været slukket
Avatar billede Slettet bruger
01. april 2012 - 13:41 #7
Jeg har lige været i bios på et Asrock bundkort. Jeg kan ikke se der er noget på det kort som hedde "Enhansed" Under Advanced-Storage configuration er blot mulighederne for Ide-Raid og AHCI.
Jeg har kørt med XP i mange år, men det kunne slet ikke starte op på AHCI. Prøv at se på din bios - på min er det under "Smart" - der er nogle muligheder for "load bios defaulst"  det var nok værd at prøve.
Avatar billede danhansen_42 Nybegynder
10. juli 2012 - 21:54 #8
hej jeg har et problem med at der er kode på min bios på min bærebar og den kode har jeg ikke, og jeg skal der ind for at vælge hvad driv den skal starte op på da jeg gerne vil have 64bit win 7 på min bærebar, det er en acer extensa 7620g der er win 7 32 bit på den lige nu

S.U