Avatar billede Slettet bruger
26. marts 2012 - 17:33 Der er 26 kommentarer og
1 løsning

Kalendersystem

Jeg har begået et gruppe-web-kalendersystem: http://DagForDag.dk
Med fokus på gruppe-arbejde - f.eks. softwareudvikling..

Nu ku' jeg godt tænke mig en masse kritik : )
- Er det til at forstå, for en ny bruger (dig) ?

Og, måske, ideer til typer af brugere/kunder jeg kan jage..
(er godt igang med at bruge et Google-adwords "gavekort" uden målbar success..)
26. marts 2012 - 21:11 #1
Nej, jeg beklager, jeg fatter ikke en disse.  Den side man kommer til med dit link, hvem er målgruppen og hvad er det centrale formål for/budskab til denne målgruppe?  Er målgruppen de der allerede har købt/downloaded systemet, og er siden blot start/login side for disse?  I så fald er alle skærmbillederne overflødige.  Eller er målgruppen, primært, de besøgende, der gerne skulle fatte interesse for systemets muligheder og købe det?  I så fald synes jeg, som nedenfor forklaret, at det ikke er grebet pædagogisk an.

Hvis det er meningen, at folk skal fatte interesse, så må det betænkes, at mange, de der er som jeg, bruger højst et minut til at bestemme, om siden er interessant, inden de klikker videre.  Hvis man som udenforstående åbner siden ser man midt i det hele et stort login felt som man ikke har brug for og så for neden en række grims grams man ikke kan se hvad er og uden nogen form for forklaring.  Så hurtigt videre.

Eftersom login er for de indforståede ville jeg have troet, at det på startsiden kunne klares med et lille felt ude i siden, og så bruge hovedfeltet til et salgsbudskab til de besøgende, såsom:

"Du har travlt hver dag, men ikke to dage er ens.  Din success står of falder med handlinger udført af adskillige andre, og samtidig er dine handlinger grundlag for fremgang hos adskillige andre.  Du har brug for DAGFORDAG, en gruppekalender med spandkraft!

Med DAGFORDAG kan du med et enkelt klik
- oprette .....
- tilpasse ....
-
- dele kalderen med din gruppe
- se kalenderne for andre gruppemedlemmer ...
- synkronisere.."

Og så kan du forklare og demonstrere mulighederne.  Ikke med et spørgsmålstegn og seksten intetsigende billeder, men med noget man kan se hvad er.  I stedet for blot et spørgsmålstegn, så placer et link med tekst, såsom "oversigt over muligheder" og måske med spørgsmålstegnet som logo.  Og erstat de små billederne med link med tekst såsom "datovælger" og "drop and drag" som så åbner en skærm med demonstration og forklaring.  Og gør det i en pædagogisk rækkefølge, startende med de grundlæggende handlinger som at oprette en aktivitet og placere den på en dag/tidspunkt.  Og hvis det skal være helt rigtigt, så gør det interaktivt, således at når du siger, at en aktivitet kan svulmes op ved muys over, så gør så folk kan se det.

Jeg ved ikke, omdet var sådanne kommetarer du forventede, og jeg håber ikke du finder mig alt for negativ.  Det er ment som hjælp til at forbedre, og jeg ønsker dig held og lykke med forehavendet.
Avatar billede Slettet bruger
26. marts 2012 - 22:00 #2
Ja, det var præcis den slags jeg håbede på - det ER jo negativt - Ikke din fejl!
Men det forklarer hvorfor adWords-klikkene ikke bliver til noget..
(trods 14 dages rerereformulering = "intetsigende grims grams" - suk)

Jeg vil forsøge at udbedre:

- Fordele up-front - ikke gemt væk under "?"
- Adskille login og opret-ny funktionerne. INGEN fatter at det er samme box : (
- Færre men bedre skærmdumps (bedre demo-data) - Plus en action-video : )

Mange tak Christian
- Har du overvejet at blive professionel kritiker - du er god til det!

Kan jeg lokke dig til at prøve systemet også ~ oprette dig som bruger ?
26. marts 2012 - 22:42 #3
Jeg takker for roserne.  Eftersom mit indlæg tilsyneladende var til hjælp, opretter jeg dette som svar, så det er på plads, når tiden kommer til at konkludere og lukke spørgsmålet.

Professionel kritiker, det lyder interessant.  Kender du tilfældigvis timelønnen?  Jeg afslår invitationen til at oprette mig som bruger - det er lidt af et princip spørgsmål - men måske vil andre.
Avatar billede Slettet bruger
27. marts 2012 - 09:04 #4
Hm.. Sjovt princip - Du har jo slet ikke prøvet systemet - kun kigget på emballagen!
- Jeg har, trods alt, brugt 18 måneder (og hele pensionsopsparingen) på at udvikle det..

Er det eMailen der bekymrer, kan du bruge hvadsomhelst der ligner en eMail (abc@abc.abc)
- den bruges kun hvis man glemmer sit password, og skal have tilsendt et nyt.

Og lige en ting til: Du skrev at skærmbillederne er intetsigende - misforstod jeg det:
- betyder det, at der IKKE blev vist en forklarende tekst sammen med hvert billede, da du så det ?
Avatar billede kjeldsted Novice
27. marts 2012 - 09:26 #5
Jeg bliver simpelthen lige nødt til at nævne at der også er noget med designet der skræmmer. En bruger benytter typisk en 4-6 sekunder til at beslutte om en side er værd at fortsætte på. Og med et design der mest af alt liger noget til en målgruppe under 12 år, er jeg fx. skræmt væk uden jeg rigtigt når at læst hvad der er på siden.
Og så er der og et par HTML fejl, du bør kigge på ved lejlighed.
Avatar billede Slettet bruger
27. marts 2012 - 10:05 #6
Tak kjeldsted

Du har ret: Designet er meget "naivt" - det er faktisk med vilje.
- For at adskille det fra alm. (dystopiske) kalendersystemer, og virke mindre intimiderende..
I virkeligheden er det meget avanceret, med muligheder man ikke finder i andre kalendere.

Hvis det ligner noget der KUN er for børn, er jeg gået for vidt : )
- Det er OGSÅ for børn ~ familier, skoleklasser..

Men, den primære målgruppe er dog firmaer - konsulenter/udviklere/designere som har brug for at informere hinanden detaljeret om hvad de laver.
- mere end det sædvanlige sort-på-lyseblå: "14:00-15:00 ~ Møde m. DSB i rum 7"

"Et par HTML fejl" - Kan du uddybe det en anelse ?
27. marts 2012 - 10:23 #7
Hvad var dit formål med at bruge 18 måneder og pensionsopsparingen på systemet?  Var det primært for at opfylde din egen skabertrang og som en intellektuel udfordring?  Det er der ikke noget forkert i.  Eller var det meningen at folk skulle finde produktet og blive interesseret nok til at købe det?  I så fald:  Det du viser folk er en indpakning.  For at de skal åbne indpakningen skal de have en god grund dertil. Det motiverer ingen, at du har brugt 18 måneder på produktet.  Folk skal motiveres til at bruge 18 sekunder af deres egen tid til at kikke nærmere.  Jeg har prøvet at hjælpe dig på vej til at få folk til at åbne indpakningen.

(Hvis du vil have os til at evaluere dit system snarere end indpakningen, så vis os systemet uden at forlange, at vi først skal gøre noget for det, så som at oprette os.)

Hvad angår skærmbillederne, klik på linket og prøv at lade som om du intet kender til sagen.  Hvad siger de små firkanter forneden dig så?  Ikke et hak, ville jeg tro.  Du forlanger, at folk først skal finde ud af, at firkanterne kan klikkes på, og derefter klikke og studere før de for lov til at vide hvad det drejer sig om.  (Undskyld at jeg skærer det ud i pap.)

(#5, når jeg siger, at folk som jeg bruger et minut på at beslutte om en side er værd at fortsætte på, så kan jeg forstå, at jeg hører til de langsomme i folket.)

Under alle omstændigheder ønsker jeg dig success med dit forehavende.
Avatar billede Slettet bruger
27. marts 2012 - 11:16 #8
Christian
Dine kommentarer omkring skærmbillederne er noteret - jeg arbejder på det lige nu!
- Det skal være klarere hvad de små firkanter er/gør - og der skal en video til.
- Samt tilføjes en indledende 2-3 linjers grundlægger på forsiden.

Men mine besøgende er ikke "helt blanke" - de kommer for at se et nyt kalendersystem.
- enten fordi jeg har skrevet til dem og fortalt om det.
- eller fordi de har klikket på en adWords-reklame:
Gratis dansk web-kalender
Grupper, Gæster, MetaData, RichText
- Du har aldrig set noget lignende!
DagForDag.dk

Den fik 15 klik på et par timer (9,7% af visningerne)
- men ikke én eneste oprettelse (nu sat på pause)

Hvis de bruger 1 minut på at læse de korte beskrivelser over hvert skærmbillede, FÅR de faktisk en relevant forklaring - og også i en "naturlig" rækkefølge..
Men hvis designet alene undergraver tilliden, som kjeldsted skriver, nytter det jo ikke noget.

Jeg synes i (og de) er lidt "hårde" - ikke at i ikke har ret!
- jeg er vel bare skuffet over racen .. "Homo Internettus" : )
27. marts 2012 - 11:33 #9
Jamen jeg takker for komplimentet (at vi går til sagen uden omsvøb).
Avatar billede lasse0000 Novice
27. marts 2012 - 12:01 #10
Jeg klikkede sådan af ren nysgerrighed, og syntes at det minder meget om de forskellige projekt tracer programmer der findes, eks Jira. Og ja jeg er en af de bruger der benytter meget kort tid på at se om noget er interessent, og må desværre give de bemærkninger der skrevet ret. Men nu er jeg jo nysgerrig nok, så vil da følge processen.
Avatar billede Slettet bruger
27. marts 2012 - 15:55 #11
Tadaaa!

Godt nok stadig uden video - og stadig med login/opret i samme box (dog med tooltip ?)

Men med in-your-face beskrivelse af hvad det handler om, overordnet
- og "hjælp" til skærmbillederne nederst (har også fået tooltips).

Giver det (tilstrækkelig) mening nu - eller skal der endnu mere til ?

Hej Lasse - velkommen til : )

Ja, for søren: issue-tracking - Endnu en anvendelse vi kan klare!
Nok ikke helt så smooth som i et til-formålet-udviklet system (med alarmer og trafiklys).
Men, helt klart, en realistisk mulighed - med metaData: IssueID, Status, Ansvarlig...
- og metaData-søgningen til opfølgning og evt. fakturering!
Nye issues oprettes i én kalender, hvorfra sagsbehandlerne kan plukke og flytte over i deres egen.
- med mulighed for grundige beskrivelser med links, screendumps og pasted dokumentation..
27. marts 2012 - 18:16 #12
Det er ikke noget jeg skal koge suppe på - du har gjort mere ud af at forklare de besøgende hvad det drejer sig om, og det er dit skøn det kommer an på.

Men du kræver stadig aktive handlinger af de besøgende for at de må få at vide hvad det drejer sig om.  Man kunne mene, at hvis en besøgende gerne vil have oplysninger, så må det mindste den besøgende kan gøre til gengæld være at føre musen hen over nogle billeder.  Hvis de ikke gider det, så kan de rende og hoppe!  Men det er vel egenlig dig der beder de besøgende om noget, om deres opmærksomhed. I stedet for at gemme teksten "se dine kalendere som du vil" i en tool-tip, hvorfor så ikke skrive det med klar tekst?  Som et link eller, hvis du holder fast i mini-skærmbillederne, som en tekst ved det pågældende skærmbilled.  Så fylder det mere, men du kunne få plads ved ikke at bruge så meget plads midt på siden til en login box.

Og så må dit system vel starte med, at man opretter nogen kalender-begivenheder og placerer disse på tidspunkter.  Så det ville jeg foreslå som emne for de første skærmbilled/link, efterfulgt af andre grundlæggende handlinger, og derefter de mere sammensatte handlinger såsom at koordinere/synkronisere med andre kalendere, for at ende med det mest komplekse.  Måske burde dit første skærmbilled være det sidste.  (Eller er det for bibelsk.)

Men nu har jeg præket nok.  Jeg opretter dette som svar, så det er på plads, når tiden kommer til at konkludere og lukke (og du vil vel indhente svar fra andre også.)
Avatar billede Slettet bruger
27. marts 2012 - 23:58 #13
#12
Jeg forsøgte at få de korte versioner vist direkte over/under mini-skærmbillederne, men det blev noget roderi - derfor tooltips.
- Samtidig vil gerne have at folk ser skærmbillederne og de lidt længere feature-beskrivelser..

Og jeg beholder skærmbillederne, fordi den slags er det første jeg selv kigger efter når jeg checker noget nyt - de siger jo "mere end 1.000 ord", ikk : )

Det er til gengæld lidt svært at demonstrere handlinger (oprettelse, redigering, flytng) med stills.
- derfor planen med at "optage" en video af de mest almindelige operationer..

#13
Øv. Den validerede for 1 måneds tid siden - på den igen..
"Klistret ind" - Og nu har jeg gjort det endnu værre, fordi man som bruger faktisk KAN vælge sine egne farver/grafik - demonstreret på de nye skærmbilleder...
- God idé med sådan et asketisk stylesheet - vil gøre systemet "lettere" på brystsvage PC'ere.

Lasse og kjeldsted - vil i have del i point'ene så smid et svar også : )
- Tak til jer alle 3 for interessen (selvom i blev hængende ude på forsiden...)
Avatar billede kjeldsted Novice
27. marts 2012 - 22:58 #14
#7:
Når jeg skriver blot et par sekunder var det mht. det grafiske indtryk. Det tager faktisk ikke lang tid. Kortere end man tror. Og hvis jeg skal være ærlig ville jeg ikke give en sådan side et helt minut, da jeg ud fra designet af siden vil vurdere at jeg slet ikke tilhører målgruppen. Hvis det var et system jeg skulle kigge på fx. til mit arbejde, ville jeg ikke finde det seriøst nok til at give mere end et minut. Og så kan man jo ligeså godt bare stoppe.
Men naturligvis kan jeg ikke nå at afkode samtlige elementer på siden på under et minut ;)

#6:
Tjek http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2FDagForDag.dk%2Flogin2.php&charset=%28detect+automatically%29&doctype=Inline&group=0&ss=1 Der er større chance for browservenlighed hvis siden er fejlfri ifølge W3Cs validator.

Jeg synes i (og de) er lidt "hårde" - ikke at i ikke har ret!
Måske. Måske ikke. Nu er det sådan at du bad om vores mening og du fik den ;) Det er jo ikke fordi du skal blive helt deprimeret. Det er jo faktisk mere for at kun e hjælpe dig vi skrive de har ting. Men jeg er altså helt ærlig når jeg siger at jeg ikke kunne finde på at introducere dette system på arbejdet. Simpelthen af den grund at hvis jeg skal bruge sådan et system professionelt er jeg 100% ligeglad med fine "fancy" farver. Det skal bare være simpelt. Farver er fint til at adskille ting, men når det på den måde er "klistret ind" kan man risikere det forvirre mere da man fx. leder efter den grønne knap, er den fx ikke umiddelbart til at finde fordi der simpelthen er så mange farvede elementer.
En bedre måde at gøre det på ville nok være at lave flere "temaer". Hvis siden er bygget korrekt op, HTML-mæssigt er det jo "bare" at ændre CSSen. Sådan at man har et simpelt design der holder sig inden for de simple regler, med antal farver, tyder fonte og sådan. Dette kunne man så vælge hvis blot man ville have et system der bare virker og er simpelt. Du skal ikke undervurdere vigtigheden af simple systemer. Jeg foretrækker som regel selv simple ting, og ved at jeg ikke er den eneste. Specielt når det kommer til arbejdsrelaterede ting. Ud over et sådan tema kunne man jo så have det som der er på de screenshots til børne familierne, da det nok er mest egnet til disse.
Avatar billede kjeldsted Novice
28. marts 2012 - 00:12 #15
Ingen points tak :)
Jeg tjekker den nok en dag for funktionalitet. For fik pludselig den tanke jeg jeg ville undersøge om du har tænkt på den, efterhånden store, mængde brugere der benytter Mac. Kan se du beskrive nogle forskellige former for genveje, hvilket naturligvis bør virke på min. Windows og OS X, og da helst også div. Linux platforme.
Avatar billede Slettet bruger
28. marts 2012 - 00:21 #16
Virker i seneste udgaver af FF, Chrome, Opera, iE og Safari - på Ubuntu og Windows (vista)
- har ikke prøvet på en mac - men mon ikke...
Avatar billede Slettet bruger
29. marts 2012 - 00:03 #17
genstartede Google adWords igen - bang 20 hits på 2 timer.
- Ingen nye oprettelser. NUL (udover kjeldsted)

suk
Avatar billede kjeldsted Novice
30. marts 2012 - 21:54 #18
Bare lige et hurtigt spørgsmål.

Hvad betyder følgende?
:-(

Check: 286554 <> 123456 :Tastet
Avatar billede Slettet bruger
30. marts 2012 - 23:19 #19
Ja, det er ikke skide pædagogisk..

Simpelthen at du tastede 123456 i captcha'en - og det var galt.
- en lille hjælp, så du kan se hvad du tastede forkert (og blive bedre til det hen ad vejen..)

Forslag til en bedre formulering (uden ordet "captcha") ?
Avatar billede kjeldsted Novice
30. marts 2012 - 23:21 #20
Forkert indtastet sikkerhedskode, fx.

Men skal man så også skrive denne kode hver gang man skal logge ind?
Avatar billede Slettet bruger
31. marts 2012 - 11:03 #21
Hej Jens, undskyld ventetidden

Ja, det skal man igennem ved hvert login - For at holde robotter og brute-force-banditter ude.
- bugernes "id" er jo deres eMail, som er offentlig kendt.

Men det ER irriterende/frustrerende når man kikser - derfor "hjælpen" - nu mere pædagogisk:

Fejl i sikkerhedscheck:
Det korrekte: 973759
- Du tastede: 974159

Tak for at du gjorde mig opmærksom på det : )

Hvad synes du om formuleringen af "velkomsten" på forsiden - det med farverne..
- hjælper det (lidt) på din "farveladefobi" ?
Avatar billede kjeldsted Novice
31. marts 2012 - 21:20 #22
#21 det holder så også sådan en som mig væk fra stedet. Det er simpelthen ALT for besværligt blot for at logge ind. Og så er det første gang jeg har set det på et login system at man skal indtaste en sikkerhedskode.

Og så mangler vi bare at farverne faktisk også bliver mere professionelle ;)
Desuden er der en række andre ting jeg ikke forstår. Bl.a. at når man åbner en kalenderpost er det første jeg ser en meget forvirrende boks hvor jeg kan ændre på CSSen for boarderen til posten!? Det er altså mere ofte at man ændre på boarder for elementerne end selv indholdet af posten?
Og hvis en post nu skal strække sig over 2,5 time. Skal man så klikke 2*60 gange på + ved tidspunkt for sluttid? For kunne ikke finde en nemmere måde?
Avatar billede Slettet bruger
31. marts 2012 - 22:05 #23
a) Det er faktisk ikke SÅ besværligt.
Hvis du beder (tillader) browseren at huske eMail og password, skal du kun taste selve captcha'en.

b) Du har selvfølgelig ret i at paletten bør åbne på Tekst-fanebladet!
- I morgen!

c) Demo-videoen haster tydeligvis..
Selvfølgelig skal du ikke klikke på + 2*60 gange!
- Man kan trække aktiviteten i over- og underkanten, for at tilpasse højden (dvs. længden i tid)
Avatar billede kjeldsted Novice
31. marts 2012 - 22:26 #24
a) Du kan godt regne med det nok skal skræmme nogen.

c) Eller lav feltet så man kan indtaste et tidspunkt. Ville være endnu nemmere.

Jeg vil nok foreslå du finder nogen du kender som får lov at testet systemet helt igennem. I mellemtiden skal du nok ikke bruge AdWords penge før du får en 10-15 personer til at teste igennem. Og jeg mener HELT ind til benet. Og hvis bare 1 eller 2 påpeger et irritationsmoment skal du, inden du begynder at forsvare, tænke at hvis én siger det, er der mindst 1.000 andre der tænker det! Når det så er gjort og det er testet helt igennem, kan du så igen åben systemet. Det virker ikke til være være udviklet helt færdigt.

Ps. det er faktisk ikke SÅ besværligt at nøjes med en Captcha ved oprettelse uden at systemet bliver usikkert ;)
Avatar billede Slettet bruger
01. april 2012 - 15:28 #25
Pyha - travl "morgen":

Captcha afskaffet - erstattet af bedre metode:
- der er meget SIKRERE
- UDEN irriterende bruger-involvering
- og belaster serveren MEGET mindre

Palette åbner nu på Tekst-fanebladet.

Start- og sluttidspunkter kan (også) tastes direkte.

Igen: Tak for input. Kæmpehjælp : )
Avatar billede zjat Nybegynder
19. april 2012 - 20:01 #26
Hej T4nk32

Kan være du har hørt det før, men får helt ondt i maven, når jeg læser at du har brugt penge på at lave ovenstående side :( Kan se at der er lagt en masse tid i at opbygge siden og en masse programmering. Men jeg når bare aldrig ind til det guf du har på hylderne :(

Det er som om, at du er en god og grundig programmør, men design og brugervenlighed er glemt i hele projektet.

Når det er sagt, så kan jeg godt se det geniale i dit projekt. Det er bare synd at indpakning og brugervenligheden er så ufærdigt.

Synes det er synd, at du ikke har valgt Wordpress, joomla eller drupal som udgangspunkt og udnyttet deres styrket - Jeg har stor respekt for nogen som i dag vælger og programmere en side helt fra bunden.

Du er meget velkommen til at skrive til mig privat, jeg bor også på Frederiksberg, så vil gerne kigge forbi og komme med de mere konstruktive input.

Håber ikke jeg fik trådt dig for meget over tæerne. Er sikker på det nok skal blive en succes, når du er færdig :)
Avatar billede Slettet bruger
19. april 2012 - 22:40 #27
Hej zjat

Hvilken barriere er det, der gør at du ikke når frem ?