Avatar billede lassechr Nybegynder
22. marts 2012 - 18:37 Der er 14 kommentarer

Formatering af windows 7/oprettelse af bootdisc?

Hej eksperter.

Jeg sidder og skal formatere min kærestes computer med windows 7. Før i tiden da jeg formaterede, puttede jeg bare min windows cd i og bootede fra den. Men som i jo nok alle ved, så følger der ikke nogen cd-rom med til computeren længere. Så jeg er lidt på bar bund her - skal jeg oprette en system-reparationsdisk? Hvis jeg gør dette, og hvis jeg kan formatere på denne måde, vil jeg så ikke bare 'kopiere' mit system som det er nu, og få eventuelle system-vira med mig, efter formateringen?

Jeg har søgt på google, og over det hele står der bare, at man skal boote fra sin windows 7 disc - men hvor er den windows 7 disc, eller hvordan laver jeg den????? Håber mit spørgsmål er uddybende nok, det virker som en meget simpel ting, jeg ikke lige kan finde ud af.

Mange tak for hjælpen
Avatar billede claes57 Ekspert
22. marts 2012 - 18:54 #1
fx http://technet.microsoft.com/en-us/edge/Video/ff710663
så få fat på en usb-stick på 4gb eller mere, og følg video.
Avatar billede zoso Novice
22. marts 2012 - 19:01 #2
Hard Drive Eraser kan klare opgaven for dig. Det er et gratis program, som sletter din harddisk fuldstændig.

Hentes her: http://www.it-artikler.dk/files/HardDriveEraser.exe
Avatar billede lassechr Nybegynder
22. marts 2012 - 19:01 #3
Jeg har ikke nogen usb-stick til rådighed med så stor kapacitet. Det kan da ikke passe at det ikke er muligt at gøre uden usb-stick? Kan man ikke gøre det med en dvd? Eller på nogen anden måde. Altså, jeg vil jo bare gerne have lavet mig en boot-disc, og så gøre det derfra
Avatar billede lassechr Nybegynder
22. marts 2012 - 19:02 #4
zoso > skal jeg så ikke bruge en dvd/cd med windows 7 efterfølgende?
Avatar billede 220661 Ekspert
22. marts 2012 - 19:05 #5
Avatar billede zoso Novice
22. marts 2012 - 19:11 #6
#4 Jo, efter formateringen skal du bruge en installations-disk med Windows 7 med licens, for at installere Windows 7.
Avatar billede vejmand Juniormester
22. marts 2012 - 19:18 #7
zoso >> Mon du har læst spørgsmålet?  :-)
Avatar billede lassechr Nybegynder
22. marts 2012 - 19:22 #8
Jeg har windows 7 home premium - så det skal jeg vel også bruge nu?

zoso - det er jo netop det mit spørgsmål omhandler. Computeren er købt fra ny og 100% lovligt, men der følger jo ikke nogle windows 7 installations-disk med til computeren, som der gjorde i de gamle versioner af windows? Mit spørgsmål går jo netop ud på, hvorfra jeg får den her installations-disk. Det må jo kunne lade sig gøre på en eller anden måde - jeg har jo betalt for det, idet jeg har købt computeren med windows 7 på den.
Avatar billede zoso Novice
22. marts 2012 - 19:26 #9
#8 Du kan gendanne din pc til fabrikinstillinger, enten vha. software på pc'en eller igennem en genoprettelses-disk.
Avatar billede lassechr Nybegynder
22. marts 2012 - 19:36 #10
zoso >> er genoprettelses-disk det samme som systemreparations-disk? Og ved hjælp af hvilken software på min pc kan jeg gendanne fabriksindstillinger - og inkluderer dette en fuldkommen formatering?
Avatar billede claes57 Ekspert
22. marts 2012 - 19:41 #11
Er du sikker på, at der ikke er en recovery-partition på maskinen - det har de fleste, og så er det noget med at trykke en (fx F12) tast ved start, og så vælge gendan.
Læs manualen, eller skriv navn/model på pc hvis du skal have hjælp til at læse...
Avatar billede zoso Novice
22. marts 2012 - 19:53 #12
#10 Nej, en systemreparationsdisk gendanner kun dit system - personlig data bevares.
Hvis du ikke har en genoprettelses-disk, kan du muligvis oprette en via. et genoprettelsesværktøj på din pc. Endvidere findes der højst sansynligt et forudinstallerede værktøj på pc'en, som kan gendanne din pc til fabrikinstillinger. Ved denne proces slettes alle data og din pc bliver gendannet til da du købte den.
Avatar billede sskriver Nybegynder
23. marts 2012 - 23:15 #13
Hey!

Du kan købe et billigt USB stik hos www.usbshoppen.dk :-)
Avatar billede lassechr Nybegynder
25. marts 2012 - 12:57 #14
claes >> jeg søgte på nettet på packard bell tj76, og fandt en manual til at gendanne fabriks-indstillinger. Skulle bare trykke alt+F10 under opstart. Så mange tak for hjælpen. Hvis du opretter et svar, får du pointene :)