Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
22. marts 2012 - 00:24 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Bliver telefon numre ubrugelige?

Jeg læste en artikel på PCworld som grangiveligt siger at man fremover vil bruge sin mail adresse til at ringe op med og ikke et telefon nummer, passer dette eller er det noget vrøvl?

Fordi jeg vil ikke ud og investere i et guldnummer hvis det alligevel bliver ubrugeligt om nogle år..
Avatar billede Wally1973 Praktikant
22. marts 2012 - 00:29 #1
Telefonnumre bliver ikke ubrugelige, men vi får et ekstra lag på dem, så vi mennesker ikke rigtigt benytter dem.
Faktisk har vi det sådan set allerede i det vi praktisk alle har en mobiltelefon med kontaktpersoner.
Vi husker ikke telefonnumre mere, men gemmer dem i stedet for i telefonernes hukommelse.

Det samme er tilfældet med internettet, hvor telefonnumrene bare hedder IP-adresser og kontaktpersonerne, så hedder domænenavne.
Domænenavnene er dog offentlige og det nye for telefonsystemerne er nok at kontaktpersonerne begynder at blive fundet i offentlige online telefonbøger ala domænenavnene på internettet.
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
22. marts 2012 - 01:15 #2
Jo men det jeg har læst er at man fremover skal kunne ringe med sin email adresse (ja ved godt det lyder skørt) istedet for sit telefon nummer, det var en artikel jeg læste her på PCworld.
Avatar billede vejmand Juniormester
22. marts 2012 - 02:06 #3
Køb du bare et guldnummer, det andet svarer til at sige: Jeg vil ikke købe en PC/bærbar nu, for der er en nyere/bedre på vej.
Og det er der altid, og så får man aldrig en computer.  :-)

Artiklen er nok denne: http://www.computerworld.dk/art/214762/dit-mobilnummer-forsvinder-snart-det-faar-du-i-stedet
Avatar billede arne_v Ekspert
22. marts 2012 - 02:07 #4
Ideen er at almindelig telefoni uddoer og bliver erstattet af noget IP baseret som f.eks. Skype der ikk bruger telefon numre.

Og det sker sikkert.

Men det kommer til at vare en del aar.

Flere aar end den analytiker som scoerer lidt presse omtale her:

http://www.computerworld.dk/art/214762/dit-mobilnummer-forsvinder-snart-det-faar-du-i-stedet
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
22. marts 2012 - 10:02 #5
Hmm fedt - så tror jeg at jeg opretter en mail der hedder hotfyr471@hotmail.com og ringer til en masse piger med min email adresse.

Nej, email adressen er imo noget som skal holdes privat, hvis den blev brugt som telefon nummer så ville den hurtigt gå hen og blive offer for en masse spam. Så hvis systemet bliver ændret om 10 år, så er det vel sådan det bliver. Men jeg beholder mit TLF nummer lige så langtid man kan.

Smid et svar alle 3.
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
22. marts 2012 - 10:02 #6
Derudover så er det jo ikke alle der har Skype, måske om 10 år, men hvis man ringer via. skype og man forsøger at ringe til en person som ikke har skype, så er det vel ligefedt.
Avatar billede vejmand Juniormester
22. marts 2012 - 12:14 #7
Kommer her......
Avatar billede Chianti Nybegynder
22. marts 2012 - 21:43 #8
Det kommer ikke til at ske foreløbig. Der er vist stadig over 200.000 danske husstande, der slet ikke er på internettet.
Avatar billede Blueeyez Mester
22. marts 2012 - 22:00 #9
Hvis jeg skal være helt ærligt så tror jeg det er i fremtiden, ligesom med at vi får fiber, det er stadig i fremtiden for nogle mennesker, mens for andre nutiden..

Personligt så synes jeg at alt skal foregå over 3g/4g og fiber fremfor tlf kabler, radio signaler, antenne/parabol signaler mm. følgende kan gøres via fiber, men desværre så er det ikke min afgørelse...

Jeg kunne godt forestille mig at ens email kan ende med følgende unfktion, men som skrevet så går der nok tid, men det er jo muligt, det foregår bare via IM programmer.
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
26. marts 2012 - 03:43 #10
Og hvad så hvis dem man ringer til ikke har en mail, så kan man ikke ringe til dem, smart. Jeg kan ikke se formålet med det. Det virker fint med telefon numre, så ingen grund til at ændre noget som allerede fungere perfekt.
Avatar billede Blueeyez Mester
26. marts 2012 - 07:25 #11
#10 Hvad så med dem der nu til dags ikke ejer en mobil/fast net? Så hedder det vidst at benytte sig af breve ;)

Så vidt jeg ved af så er tlf numre ingen fordel at have.. vi har emails som kan bruges til nøjagtigt det samme, så er der os skype ekstra alternativ, så er der google talk (gmail), så er der team spaek altså kort sagt mange nuværende løsninger som lægger op til det.
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
26. marts 2012 - 09:03 #12
Gmail har jeg blacklistet.

Team speak er vidst kun et program som teenagere bruger til at kommunikere med når de skal spille World of Warcraft.

Skype har jeg haft men afinstallerede det. Man skal oprette et brugernavn for at bruge det, fair nok, men hvis alle mennesker i hele verden brugte skype ville det blive rimeligt svært at finde et ledigt brugernavn.

Det med at ringe op med sin e-mail: dum idé. Så er den email lige pludselig ikke dybt privat mere, og potentielt offer for spam.

Det er en dårlig idé, det med otte cifrede nummer fungere fint, if it ain't broken don't fix it.
Avatar billede Blueeyez Mester
26. marts 2012 - 16:03 #13
#12 Hvorfor har du blacklistet Gmail?

Teamspeak bruges nu oftest til folk der spiller spil og vil snakke sammen, men funktionen er jo i programmet, det er blot ikke på stadie med skype fx (Hvis jeg ikke tager helt fejl i hvertfald)

Det sjovt du skriver det, for man kan jo som vi gør nu bruge +45 foran brugernavnets ID fx.. (+45) = DK, du tror vel ikke at den mængde tlf numre der ekeisterer er tilfældige? :) (Mobiler er der så frit slag, men de bruger stadig +45 foran (Man ser det bare oftest ikke)

din email har aldrig været i sikkerhed, det handler blot om at en "hacker" opsnapper den og får lyst til og se hvad du har i den.. det kan fx være fordi man bor i hollywood (Har læst en nyhed om en del der fik besøg af en hacker)
Men så igen handler det vidst oftest om at vælge kodeord der er stærkt.. Der er trodsalt ingen der har adgang til din email medmindre de kan knække din kode. (Så vidt jeg ved af)

Well not tryin' ;) Hvad jeg ville ordne det så ville jeg ikke kassere det ;) og lave et nyt system ;)

Man kunne os bruge nem-id :)
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
26. marts 2012 - 22:43 #14
#13 Nem-id... Jeg ved ikke om det er så nemt, som der bliver reklameret for. Den sidste uge har jeg fået beskeden "could not load plugins" hver gang jeg forsøger at logge på, jeg har prøvet fra firefox,chrome og IE, og fra 3 forskellige computere...

Jeg blacklistede Gmail da det var for useriøst. Man blev tvunget til at blive tilkoblet en google-konti hver gang man man går ind på www.google.com, og derudover så var der fyldt med mapper som jeg ikke kan se formålet med. Stjernemarkede, chat, osv.

#13 Så længe du kryptere din mail så burde det ikke være muligt for en hacker at kunne gøre noget som helst.
Avatar billede Blueeyez Mester
26. marts 2012 - 23:04 #15
#14 nemid er skam en god ting, problemet med det er blot måden det fungerer på :) (Havde før active card ala noget, eneste forskel på det og nemid er at før havde jeg en bette lommeregner ligende kode maskine og nu har jeg et stykke pap...

Du kan ændre på de fleste ting som du nævner ;)

Ja, men kommer så os an på hvor godt man kryptere ens email :) (Koden skal være længere end 8 tegn ;) (Rettere sagt jo længere og mere "hacker provokerende" desto bedre :)
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
27. marts 2012 - 04:32 #16
Helt enig mht. mailen.

Det er ofte bedst at bruge både tal og bogstaver også.

Det gælder iøvrigt med alle andre konti også, der er set alt for mange eksempler på f.eks folk som har mistet deres steam-konti fordi de har været for tomhjernede til at passe godt på den.

http://www.google.dk/#hl=da&output=search&sclient=psy-ab&q=my+steam+account+is+hacked&oq=my+steam+accou&aq=0&aqi=g3&aql=&gs_l=hp.3.0.0l3.1168l2996l0l3891l14l9l0l5l5l0l157l694l8j1l14l0.frgbld.&pbx=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.,cf.osb&fp=809b56a8cb9d241f&biw=1920&bih=1109