Avatar billede keped Nybegynder
21. marts 2012 - 12:03 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Periodisk langsom forbindelse

Hej
Arbejder på en skole, hvor vores pædagogiske værksted er forbundet til kommune biblioteket, så når der lånes bøger ud, bliver det registreret på kommune biblioteket, MEN mellem kl. ca 10,00 og 14,00 altså når der er størst belastning på nettet, svigter registreringerne nogle gange, eller de hænger længe før de er gennemført. Jeg har prøvet en tracert, men der er ikke nogle lange svar tider, for somsagt så er det periodiske fejl. er der en måde så jeg kan overvåge nettet og se hvad der sker når den periodiske fejl er der ?
Avatar billede Blueeyez Mester
21. marts 2012 - 13:13 #1
Wireshark kan måske hjælpe.. men jeg vil da foreslå et kø system til systemet evt? eller kunne jeg forestille mig at det er internet forbidnelsen, jeg går ud fra at i er på samme net som resterende computere på skolen os? Hvis så skyldes det nok at de maskiner os er meget aktive i den periode ;)
Avatar billede keped Nybegynder
21. marts 2012 - 13:53 #2
vi har 2 net på skolen, og omtalte pc, er på det der hedder administrativt net, hvor der kun er ca 50 pcer. alle kabler er cat 6 og forbindelsen ud af huset er 300 mbit fiber
Avatar billede Blueeyez Mester
21. marts 2012 - 14:10 #3
#2 De 50 pcere er vel ikke tilsluttet samme swich? Der er vel en slags samlingspunkter? :) fx

Internet start 300 Mbit
Switch (Hoved switchen)
Switch til A fløj
Switch til B fløj
Switch til C fløj

Eller er jeg forkert på den?:)
Avatar billede keped Nybegynder
21. marts 2012 - 14:19 #4
de 50 pcer går til 5 forskellige x felter
Avatar billede Blueeyez Mester
21. marts 2012 - 14:43 #5
#4 x felter? Altså

server
switch 1 - switch 2 - switch 3 - switch 4 - switch 5

Og så er de alle ellers kobles til server/main swittchen?
Hvor store er netværksportene? 100 eller 1000 Mbit?
Avatar billede keped Nybegynder
21. marts 2012 - 15:02 #6
ved ikke noget on switchene, fra vores x felter, går de ud af huset, vores servere står "ude i byen"
Avatar billede Blueeyez Mester
21. marts 2012 - 15:17 #7
#6 ja okay, men hvis signalet skal derud og så videre så vil jeg påpege problemet kan være der.. det pågældende tidspunkt må jo os være der der er mest trafrik? (Så ved jeg ikke om serverne samler alt et sted eller flere steder, men lyder meget som enten en belastning af maskiner eller maskinernes netværksport(e), så at evt overvåge serverne kunne være en god ide for jeg tror det er der problemet er, men hvad problemet specifikt er ved dem er svært for mig at vurdere ud fra følgende.
Avatar billede keped Nybegynder
21. marts 2012 - 15:29 #8
takker for hjælpen, vi må nok hellere kontakte vores server host, og få dem til at se på problemet.
lukker tråd
Avatar billede Blueeyez Mester
21. marts 2012 - 15:34 #9
#8 Smider svar, så kan du godkende hvis du har fundet hjælpen brugbar ;)