Avatar billede martin_moth Mester
20. marts 2012 - 14:53 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Modtage løn ved siden af min fuldtidsarbejde

Jeg er fuldtisansat i en privat virksomhed.

Hvis en A-kasse ønsker at hyre mig til at stå for et engangs-kursus der varer få dage, som jeg vil afvikle i min fritid, kan jeg så sende regninger som privatperson til A-kassen?

Eller skal jeg være momsregistreret først (lyder omstændigt)?

Sagt kort - hvordan kan jeg nemmest få det arrangeret så jeg kan få penge for min undervisning?
Avatar billede claes57 Ekspert
20. marts 2012 - 15:20 #1
du skal have lov af din arbejdsplads til at tage ekstra arbejde.
er det under 50.000kr på en 12 mdr periode, så behøver du ikke moms,  men kan bare opgive det som b-indkomst. Hvis du vil fratrække kørsel og andre udgifter, så skal du have et cvr-nummer og lave et egentligt regnskab (et regneark er rigeligt)
Avatar billede bredbaandmobilt Nybegynder
20. marts 2012 - 18:05 #2
Der er ikke moms på undervisning, her betales lønsumafgift.

Læs lidt her:

http://www.startogvaekst.dk/sw10905.asp
Avatar billede Chianti Nybegynder
20. marts 2012 - 18:21 #3
Hvorfor skal han have lov af sin arbejdsplads til at tage ekstra arbejde i sin fritid? Det kan arbejdsgiveren da ikke blande sig i - medmindre det specifikt fremgår af ansættelseskontrakten.
Avatar billede martin_moth Mester
20. marts 2012 - 19:02 #4
Ingen problem med arbejdspladsen, naturligvis. Ingen klausul eller modvilje.

Men kan jeg som privatperson udgive en regning til en virksomhed (akasse) og blot opgive det som b indkomst?
Avatar billede claes57 Ekspert
21. marts 2012 - 07:38 #5
#2 - det er så et gråzone område, da der også står "Kursusvirksomheder, der drives med gevinst for øje, og som primært retter sig mod virksomheder og institutioner, skal som udgangspunkt opkræve moms af kursusgebyrerne, uanset hvad kurset drejer sig om."

#3 - med et fuldtids-arbejde har arbejdsgiveren en ret til at forvente, at medarbejder ikke møder træt og udkørt op - derfor skal der spørges inden mere arbejde accepteres.

#4 jeg ville stadig oprette et firma med cvr-nummer, så jeg indikerer overfor skat, at jeg nok skal styre det efter reglerne.
På faktura skal der stå cvr-nummer, navn, adresse, samt et fakturanummer, og ordet 'faktura'. Ydelse / beløb og indbetalingsoplysninger samt -frist giver sig selv.
Avatar billede martin_moth Mester
21. marts 2012 - 10:42 #6
Hvordan oprettes det? Og hvor omstændigt er det?
Avatar billede claes57 Ekspert
21. marts 2012 - 16:46 #7
http://skat.dk/SKAT.aspx?oId=59725
der er et link "Log på virk.dk og registrer din virksomhed"
så det er hurtigt klaret - du får et stykke papir fra skat med dine registreringer, og så er du kørende...
Avatar billede martin_moth Mester
10. april 2012 - 09:11 #8
Smid svar
Avatar billede claes57 Ekspert
10. april 2012 - 09:26 #9
bare luk selv...
Avatar billede martin_moth Mester
10. maj 2012 - 09:35 #10
Luk