Avatar billede Slettet bruger
18. marts 2012 - 11:49 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Erstatning af bog

Hvis en bog skolen udleverer til en elev bliver væk på skolens ejendom (altså en anden elev har taget den/smidt væk (det vides ikke hvad der er sket)) kan skolen så kræve en erstatning? De "tvinger" jo sådan set eleven til at låne bogen, og bogen forsvandt fra hans plads, ja, har skolen så ret til at opkræve erstatning?
Avatar billede michael_stim Ekspert
18. marts 2012 - 12:21 #1
Nu er jeg ingen jurist, men vil mene det er dit ansvar. Du får en gratis uddannelse, med rettighed til at LÅNE uddannelsesmateriale. Så vil mene at hvis du beskadiger eller smider det materiale væk, så skal du erstatte det.
Avatar billede Slettet bruger
18. marts 2012 - 12:36 #2
Problemet er bare at det ej er mig der har smidt den væk, den er forsvundet fra skolens ejendom. Bogen er en taskebog (altså en bog alle får). Det er ikke mit frie valg at have haft denne, da den findes som E-Bog (hvilket vi ikke måtte bruge). Synes det lyder mærkeligt at det er imod min vilje at hav fået bogen da jeg kunne have haft den på min iPad, og så bagefter få en regning..
Avatar billede ole_madsen Ekspert
19. marts 2012 - 08:46 #3
Den er altså ikke så svær - som Michael skriver:

Får du udleveret noget undervisningsmateriale, får du også automatisk ansvaret for det. Hvor du så smider den bestemmer du selv - men du har tilsyneladende ikke passet godt nok på bogen, og dermed har du et erstatningsansvar. Længere er den ikke.

Det gælder også i det private - du har lånt en Nintendo af en ven, og har fået den efterladt på sofaen. Din far sætter sig på den så den går i stykker - er det så også din vens ansvar? nej, vel...
Avatar billede Slettet bruger
19. marts 2012 - 09:50 #4
Jeg har ikke smidt den væk. Det har en anden, hvorfor jeg mener det er skolens forsikring der bør erstatte den. Desuden har jeg ikke lånt den, jeg fik den udleveret med "tvang" til trods for jeg havde den på min iPad, og ville bruge den der.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
19. marts 2012 - 10:03 #5
Det gør stadig ingen forskel - Nogen har fået den udleveret - Denne får så ansvaret for at passe på den. Derfor er det HANS ansvar at HAN har lagt den et sted, hvorfra den er forsvundet. Hvor den er forsvundet fra, og hvem der har taget den, er fuldstændig underordnet. At man ikke ønskede at få bogen udleveret, er også fuldstændig underordnet, med mindre skolen har accepteret at den ikke er blevet udleveret... - men så ville der jo heller ikke være nogen sag, for så var bogen jo lagt på lager, og ville ikke være forsvundet.

Hvis du glemte din taske i skolen, er det jo heller ikke skolens ansvar, hvis den forsvinder...
Avatar billede pstidsen Novice
19. marts 2012 - 17:16 #6
Kan godt følge dig PhilipMK, men er nu enig med de andre. Det kan kun være dit og ikke skolens ansvar!
Avatar billede Slettet bruger
19. juli 2012 - 18:48 #7
Hov - betalte dne ikke, og fik ingen rykkere - hehe :P

Hvorfor er der ikke en som har smidt et svar? ;)
Avatar billede salbeik Nybegynder
19. juli 2012 - 21:38 #8
Jeg arbejder på et gymnasium. Bogen er elevens ansvar og eleven skal betale for den hvis den bortkommer uanset hvad.

Glem alt om "eleven tvinges til at låne den ergo kan det ikke være mit ansvar" og alt den snak. Det er logisk en nødvendighed og en erfaringssag at vi ikke kan få elever og deres elever til at købe deres egne bøger (uanset hvor meget uddanelse betyder for deres fremtid), så selvfølgelig køber og udlåner vi bogen til eleven per tvang og per nødvendighed for elevens fremtid - og det medfører ikke nogen form for ansvarsfraskrivelse.  (Jeg gætter på at vi nu er ude i: ja hvad bliver det næste når man kan tvangsudlåne og derefter kræve og alt den snak ... der er ikke noget næste og glem det, velkommen til et system som virker )