Avatar billede dallan2007 Nybegynder
14. marts 2012 - 15:56 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

En trådløs router i et kablet netværk?

Davser, vi sidder med et helt normalt kabelforbundet netværk (fiber ind > router > netværkskabler rundt i helle hytten), og jeg lurer på, om man kan smide en trådløs router på ved en tilfældig udgang, og derefter koble op trådløst?

Fint billede: http://img854.imageshack.us/img854/9767/udkast.jpg
Avatar billede thov Forsker
14. marts 2012 - 16:02 #1
Det kan du godt, men er det ikke nemmere at erstatte den nuværende router med en trådløs ?
Alle normale trådløse routere har jo 4 stk. LAN tilslutninger i forvejen.
Avatar billede sadolin1978 Novice
14. marts 2012 - 17:10 #2
Jeg må indrømme jeg ville også skifte den router du havde i starten ud med en trådløs, og så evt herefter sætte en switch på til den kablede del af netværket med mindre der er en årsag ( evt pga. afstand til bord 7 ) til at du først vil have den der
Avatar billede dallan2007 Nybegynder
15. marts 2012 - 09:26 #3
Problemet er afstand.

Dette er til en virksomhed, og der er alt for lang afstand mellem den nuværende router, og til de forskellige skriveborde. Dernæst er det også et spørgsmål om sikkerhed, og dette vil derfor kun blive en midlertidig løsning.

(Ja det skal naturligvis krypteres, men alt andet lige, så er et kablet netværk nok lidt svære at bryde ind i, end et trådløst.)

@thov
Men er det bare plug n play? Jeg har tidligere prøvet netop at smække en router på som vist på tegningen, men lur mig om jeg kunne fange den via en bærbar med trådløst netværkskort.

Skal man først skabe en kablet forbindelse mellem de 2 trådløse enheder, før der er "hul igennem" så at sige? Jeg mindes at dette er nødvendigt, når man starter et normalt trådløst netværk.
Avatar billede sadolin1978 Novice
15. marts 2012 - 12:13 #4
en helt anden løsning ( set i en discount kæde ) kunne være at benytte el nettet, hvor man sætter en adapter ind i en stikkontakt og herefter et netkabel i adapteren og modparten i en stikkontakt nær hvor den skal bruges. Den sete løsning skulle fungere både som alm. kablet nærvært, som tråløst netværk og som trådløs forstærker, om denne løsning kunne fungere hos jer vides ikke. Det er dog både set og afprøvet med rent kablet netværk gennem elnettet.
Avatar billede tji Nybegynder
22. marts 2012 - 21:35 #5
Det kan lade sig gøre, hvis ikke der er implementeret for meget sikkerhed på jeres LAN switches.

Routeren skal selvfølgelig konfigureres med SSID(Det trådløse navn) og jeres valgte kryptering først.

Derefter skal du slå DHCP fra, så routeren ikke tildeler IP adresser.

Så skal du give routeren en IP adresse i jeres IP netværk, så du kan administrere den senere.

Så sætter du en LAN port fra den trådløse router i et af jeres stik ved skrivebordene. Det er meget vigtigt det er en LAN port - Det burde være mærket op, hvilke porte der er hvad bag på din router.

Derefter kobler I jeres PC'er på det trådløse netværk som normalt

Jeg ved ikke hvilken router i har, men her en guide, som måske gør det nemmere at forstå:

http://www.voipmechanic.com/turning-off-dhcp-wireless-router.htm