Avatar billede jind Nybegynder
13. marts 2012 - 15:27 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Kæde til fil - OLE - fylder vildt meget

Gæve experter,
Jeg har et problem med en tabel med en ole object kolonne. Jeg har oprette kæder til filer for at mindske database størrelsen. Alligevel fylder tabellen 900 MB for 800 rækker. Der ligger max 5 egentlige dokumenter i tabellen. Resten er links til dokumenterne.

Er der noget jeg har overset - og hvad kan man gøre for at mindske databasen?

Tak for den tid du bruger på spørgsmålet.
Avatar billede mugs Novice
13. marts 2012 - 17:00 #1
Opret et tekstfelt i din tabel og træk det ind i din formular. derer efter kan du åbne dokumentet med denne:

Me.Kommandoknap28.HyperlinkAddress = Me.felt1
Avatar billede terry Ekspert
13. marts 2012 - 19:05 #2
"Jeg har oprette kæder til filer for at mindske database størrelsen."?
So your not storing the file in the dB, and if thats the case then you dont need to use an OLE data type.

Try compacting the dB too
Avatar billede jind Nybegynder
13. marts 2012 - 20:00 #3
Hej Mugs og Terry,
Tak for hurtige svar.

Mugs: Jeg har allerede denne database ude ved en kunde, der nu oplever problemet med størrelsen. Den nærmer sig jo snart de famøse 2 GB. Jeg bliver nødt til at have en en-til-mange relation. da der kan være mange filer til hver ID. Så jeg ville i første omgang gerne høre om der var noget jeg kunne gøre nu.

Terry:ER det ikke det OLE gør (objekt linked eller embedded)?
Det smarte i OLE feltet er, at det kommer med en menu til at oprette link til filerne. JEg ville derfor være glad, hvis I kunne fortælle om det bare er ærgerligt; DB vil vokse uhæmmet selv om det er linked - eller om der er noget man kan gøre anderledes i dens nuværende setup.
Avatar billede terry Ekspert
13. marts 2012 - 21:19 #4
Are you sure you are linking to the files?

The dB should not grow as much as it would if it were embedded.
You should also try compacting/repairing the dB.
Avatar billede terry Ekspert
13. marts 2012 - 21:33 #6
according to this site there is still quite a bit of overhead with linking

http://www.ammara.com/articles/imagesaccess.html

I would suggest just storing the path/filenames in the dB and keep the files in a folder on the PC.
Avatar billede terry Ekspert
26. marts 2012 - 20:46 #7
Hows it going?
Avatar billede jind Nybegynder
28. marts 2012 - 08:49 #8
Hej Terry og Mugs,
Det går ikke super godt. Hele ideen i at have OLE linked objekter forsvinder jo lidt hvis man skal til at skrive stien selv.
Min løsning bliver at lave tabellen i MSSQL og ODBC den til brugerfladen. Det ændrer ikke på problemet, men på performance for Access filen.

Jeg deler point i mellem jer. Og endnu en gang tak for jeres engagement.
VH
jind
Avatar billede terry Ekspert
28. marts 2012 - 18:47 #9
selv tak