Avatar billede cyberspace Nybegynder
10. marts 2012 - 00:48 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

Hastigheds regler og love for cyklister

Vil bare høre om derer hastighedsregler  i følge loven for cyklister. jeg kom til at tænke på det fordi -

en knallert må køre 30 ktm og jeg har flere gange på både alm og rytter cykel overhalet folk på knallert- og har engang opnået 55 kmt (under optimale forhold)

så kunne jeg få en bøde eller må cyklister cykle så hurtigt de overhoved kan doping eller ej :) haha
Avatar billede 220661 Ekspert
10. marts 2012 - 01:44 #1
På cykelstier er der typisk en hastighedsgrænse på 30 km/t, og der kan man få bøde for det.
Har du en el cykel er der også regler for disse:
http://www.cykelgalleri.dk/for_messageDetail.aspx?Msg_ID=6225
http://da.wikipedia.org/wiki/F%C3%A6rdselsloven
Kører du på andre steder er det den gældende hastighed der gælder.
Avatar billede pstidsen Novice
10. marts 2012 - 01:44 #2
Som cyklist skal du overholde fartgrænserne.. Helt ligesom bilerne.
Avatar billede johnstigers Seniormester
10. marts 2012 - 13:59 #3
Dog kan det være ret problematisk i praksis, da speedometer jo ikke er et lovkrav...

Nej jeg mener ikke der er direkte fartgrænser, men derimod regel om sikker færdsel på en cykel.
Avatar billede 220661 Ekspert
10. marts 2012 - 15:35 #4
Har lige kigget mere på cykelsti, og her er de almindelige hastigheds begrænsninger for området gældene.
Man skal dog kunne føre sin cykel på en sikker måde så man kan nå at stoppe for pludselige genstande/personer der fremkommer på cykelstien.
Avatar billede johnstigers Seniormester
10. marts 2012 - 16:56 #5
#4 kan du linke til den påstand?
Husk dog lige denne:
Dog kan det være ret problematisk i praksis, da speedometer jo ikke er et lovkrav...
Avatar billede 220661 Ekspert
10. marts 2012 - 17:48 #6
ja beklager. Jeg skulle have haft link med, men det fik jeg ikke.
Prøver lige at finde dem.
Avatar billede 220661 Ekspert
10. marts 2012 - 17:58 #7
Det er ikke en lovgivende tråd men det var (vist) denne her:
http://www.feltet.dk/forum/read.php?6,332148,336520
Læs Per B-W indlæg et stykke nede
Avatar billede johnstigers Seniormester
10. marts 2012 - 19:36 #8
Læser man færdelsreglerne, er en cykel på intet tidspunkt nævnt som et køretøj, da det ikke falder ind under denne definition.
Avatar billede johnstigers Seniormester
10. marts 2012 - 19:52 #9
Ligesom man ikke mister kørekortet el. får klip for at køre fuld på cykel (man får muligvis bøde), så får man heller ikke en hastighedsbøde for at køre for stærkt på cykel.

Jeg mener derimod man muligvis kan få en bøde for at køre uforsvarligt/til gene/fare for andre.

Jeg har skrevet til sikker trafik, så må vi se.
Avatar billede 220661 Ekspert
10. marts 2012 - 20:11 #10
Fint. Så får vi det korrekte svar.
Jeg vil dog mene at en hastighed i byen på over 50 km/t på cykel er uforsvarligt
Avatar billede johnstigers Seniormester
12. marts 2012 - 14:41 #11
Så kom der svar:

Hej John Stigers

Tak for din mail.

Alle hastighedsgrænser gælder også for cyklister. Men det betyder ikke, at man har ret til at køre så hurtigt, som den maksimum-hastighed, der er tilladt på stedet. Man skal altid afpasse hastigheden efter forholdene. Man skal for eksempel tage hensyn til, hvor god plads der er på cykelstien eller kørebanen. Man må ikke køre så stærkt, at man er til fare for sig selv eller andre. Især i tæt trafik må man indstille sig på, at man ikke altid kan cykle i det tempo, man lige har lyst til.

Med venlig hilsen

Kirsten Lage
Chefsekretær
Avatar billede 220661 Ekspert
12. marts 2012 - 15:41 #12
Svaret overrasker mig ikke, og falder ikke langt fra #4.
Men nu er det kommet sort på lyseblåt ;-)
Avatar billede johnstigers Seniormester
12. marts 2012 - 15:47 #13
Var også selv inde på noget af det rigtige, og dog alligevel langt fra :)
Avatar billede cyberspace Nybegynder
12. marts 2012 - 16:23 #14
Jeg må sige at det virker som om man fra lovgivernes side ikke har overvejet at det ikke er umiligt at cykle hurtig- ofte hurtigere end på en knallert.

#11 "Alle hastighedsgrænser gælder også for cyklister"  det vil vel sige at det er hastighedsgrænser for biler der hentydes til.

ja for hvis det var knallert hastighed så havde man vel hørt om cyklister der havde fået fart bøder :)
Avatar billede johnstigers Seniormester
12. marts 2012 - 19:22 #15
#14
Enig, dog er der forbehold:
Man skal altid afpasse hastigheden efter forholdene.

Og det lille faktum at cykler ikke har som lovkrav at skulle have speedometer monteret, gør også at en hastighedsbøde nok aldrig vil blive udskrevet.
Avatar billede johnstigers Seniormester
12. marts 2012 - 19:26 #16
Det minder mig faktisk lidt om historien i ekstra bladet: http://ekstrabladet.dk/nationen/article1567984.ece
Avatar billede cyberspace Nybegynder
13. marts 2012 - 09:11 #17
godt man ikke er professionel cykelrytter - det kunne blive en dyr affære :)
Avatar billede pstidsen Novice
13. marts 2012 - 09:48 #18
de har da hvis nok penge....
Avatar billede cyberspace Nybegynder
15. marts 2012 - 11:06 #19
nåh her sker hvist ikke mere - og som sidste kommentar må jeg sige jeg syntes det er lidt spøjst ud fra min fortolkning af loven - "du må i praksis køre lige så hurtigt på en cykel som en bil - men du skal køre (læs cykle) efter forholdene"

stigers>> da du er manden bag det mest brugbare svar og fordi du  har gjort den indsats at skrive til sikker trafik. Så læg svar og der er point.

Tak til alle andre for indsatsen.
Avatar billede johnstigers Seniormester
15. marts 2012 - 22:46 #20
Kommer her :)
Avatar billede 220661 Ekspert
18. marts 2012 - 07:18 #21
Ja og når man så også samtidigt tænker på hvilke bremser en cykel har i forhold til en knallert!!
Jeg vil nødigt ligge og blæse ned af en bakke på en gammel havelåge (cykel) med 80 i timen.
Har kørt lige over 60 ned ad bakke på min kilemoes herrecykel, og det var ikke så behageligt. Begge hænder var i hvertfald på styret ;-)
Avatar billede pstidsen Novice
18. marts 2012 - 07:21 #22
Plejer da ellers at køre med 90 ned af Kiddesvej uden hænder. Er ikke gået galt endnu :-p
Avatar billede GjettingK Nybegynder
23. november 2013 - 22:48 #23
Hejsa.

Jeg søgte på tråde om elcykler og fandt denne. Det er vist ikke helt afklaret, hvad lovgivningen er.

Du kan finde det på denne hjemmeside, hvor vi har fundet frem til lovgivningen.

http://dinelcykel.dk/elcykel-lovgivning/

Håber I kan bruge det :)
Avatar billede Peter Hansen Praktikant
23. juni 2016 - 12:15 #24
Hey,

Vi har lige lavet en opdateret FAQ ift. regler, lovgivning og almindelige spørgsmål her: http://smartmove.dk/faq/

Vi er åbne for kritik og tilføjelser :-)

Mvh. Peter