Avatar billede fido82 Nybegynder
10. januar 2000 - 19:10 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Temperatur

Hey, hvor skal man måle temperaturen på cpuen for at få det mest nøjagtige??? skal den være mellem kølepladen, eller nedenunder cpuen ????
Avatar billede cyberfox Nybegynder
10. januar 2000 - 23:21 #1
Det mest nøjagtige er hvis dit MB understøtter readout af den indbyggede temp føler der er i alle PII/PIII og celeron cpu's (det gør flere og flere MB, Bl.a. ASUS P3B )
Ellers vil jeg sige under cpu'en hvis det er en socket 370, det gør man på Abit BP6 som jeg kører med det er mere nøjagtigt end på kølepladen da det er direkte på cpu'en ( BP6 er et dual cpu board, og jeg har prøvet at bytte rund på cpu'erne og det giver samme resultat,så det er nok den næstbedste måde)
Avatar billede fido82 Nybegynder
11. januar 2000 - 16:37 #2
hvad nu hvis vi snakker AMD???? hvorn vil du så få ledningerne ned under soklen???
Avatar billede fatboy Nybegynder
11. januar 2000 - 16:45 #3
Mig bekendt er det kun muligt at måle temp på en amd super7 under cpuen, hvis der i forvejen sidder en måler indbygget på bundkortet.
Avatar billede fido82 Nybegynder
11. januar 2000 - 16:53 #4
jaja, men det er jo ikke det der er meningen, min plan var jo at få fræset en minirille på en millimeter i kølepladen, så lægge føleren deri, og så måle den sådan, det må da være det tætteste man kommer på temperaturen eller hvad???
Avatar billede fatboy Nybegynder
12. januar 2000 - 01:29 #5
Det ved jeg desværre ikke noget om, men det lyder da som om, det kan bruges.
Avatar billede moho Nybegynder
13. januar 2000 - 11:04 #6
Selvfølgelig kan du måle temperatur på køleribben. Den sande temperatur er jo temperaturen inde ved banerne i chippen og den kan ingen måle. Producenterne anbefaler at kernen ikke bliver >80 C.
Tp < 50 kan anbefales.
Alle andre målesteder er afledte. Så længe føleren kun får varme fra CPUen og ikke udsættes for variabel luftkøling kan den bruges. Indfræsning er derfor en ide.
Altså: monter føleren og lån et termometer som kan nå ind til CPUen.
Hvis føleren siger 35 og termometeret siger 50 vil 35 være din grænseværdi for føleren.
Avatar billede razmataz Nybegynder
07. februar 2000 - 15:00 #7
Men bortset fra det.....er der ikke en der har et link til en side hvor man kan købe/få instrukser til at lave en føler?
Avatar billede nensen Nybegynder
23. februar 2000 - 23:10 #8
www.acdc.dk
overclok himlen ligger for jeres fingre de har et termometer med en sonde der er så lille at den næsten kan ligge i kølepastaen på en celleron prisen er lidt heftig men jeg har købt en før jeg købte nyt motherboard den er til halv pris næsten ikke brugt
Avatar billede fido82 Nybegynder
09. april 2000 - 01:02 #9
moho´s svar ligner mit eget ret så meget, men du scorer dog halvdelen for det med kølingen....