Avatar billede FredeGF Nybegynder
07. marts 2012 - 01:04 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

MBR til GPT vha. Hirens Boot cd?

Davs!

Jeg skal have installeret Windows 8 beta 64-bit, og denne vil åbenbart kun acceptere GUID Partition Tables pga. brugen af UEFI i stedet for BIOS.

Jeg har Hirens Boot cd, og tænkte at dennes partitionsværktøjer (f.eks. Partition Table Editor 8.0) kunne bruges til at lave disken om? Problemet er blot, at jeg ikke aner hvordan man bruger dette værktøj, da jeg ikke kan finde nogen guides på nettet.
Formatet skal (såvidt jeg har forstået) stadig være NTFS.

Andre programmer er også velkomne, men de skal kunnes bootes fra en brændt cd, da jeg ikke i forvejen har et OS installeret på den maskine, jeg skal installere Win8 på.

På forhånd tak!

- Frederik
Avatar billede FredeGF Nybegynder
07. marts 2012 - 01:27 #1
Btw, jeg startede "Mini XP" fra Hirens boot og forsøgte at konvertere disken derindefra, vha. command prompten, men da jeg forsøger at "delete volume", giver den fejlen
"Logical Disk Manager could not update the boot file for any boot partitions on the target disk. Verify your arcpatch listings [... osv.]"
Jeg tror det er dette, der fører til fejlen længere nede, hvor jeg prøver at sige "convert gpt", hvor fejlen lyder:
"The disk configuration operation did not complete. Check the System Event Log for more information [... osv.]".

Dette kan dog også skyldes, at jeg kørte den fra Mini XP, og ikke en rigtig XP.
Avatar billede zoso Novice
07. marts 2012 - 06:03 #2
Her er en guide til Hiren's BootCD + kommentarer.
http://www.eksperten.dk/guide/1463

Der findes også dette program til opgaven.
http://www.ultimatebootcd.com/index.html
Hentes her.
http://www.ultimatebootcd.com/download.html
Avatar billede FredeGF Nybegynder
07. marts 2012 - 11:23 #3
@Zero;

Jeg har allerede en version af Hirens boot cd - og jeg kan ikke finde andet end en guide til at brænde cd'en i det link, du postede. Overser jeg noget?

Ultimatebootcd indeholder - så vidt jeg kan se - blot Parted Magic til at håndtere partitioner, og de programmer denne bundle består af, er vist også med på Hirens Boot cd.

[b]Det jeg godt kunne tænke mig, var en guide til at bruge programmerne (særligt partitionsværktøjerne) på Hirens Boot cd, eller selvfølgelig en komplet guide til at løse mit koverteringsproblem[b/] (man har vel lov at håbe :P).

- Frederik
Avatar billede zoso Novice
07. marts 2012 - 15:49 #4
#3 Her er en guide til brænding af Hiren's BootCD.
http://www.hirensbootcd.org/burning/
Her er en virtuel guide til Hiren's BootCD - scroll ned til Windows.
http://www.addictivetips.com/windows-tips/how-to-recover-lost-partitions-and-hard-disk-data-guide/
Avatar billede 220661 Ekspert
07. marts 2012 - 17:03 #5
Har ikke rodet me gpt partitioner, men måske hele disken skulle wipes med et program der overskriver den med tilfældige data.
Måske Active killdisk:
http://www.killdisk.com/
Avatar billede FredeGF Nybegynder
08. marts 2012 - 00:27 #6
Tak for linksne!

Dog er der ikke en guide til Partition Table Editor 8.0, som jeg lidt eftersøger.

Tror I man kunne bruge 'Erase HDD 4.0' til helt at slette formatet (så den hverken er MBR eller GPT), og så lade Windows 8 installationen formatere den til det format, den nu gerne vil have (=GPT)? 1) Vil 'Erase HDD 4.0' gøre dette, og 2) vil Windows installationen være smart nok til at kunne formatere?

- Frederik
Avatar billede 220661 Ekspert
08. marts 2012 - 07:19 #7
Det lyder som et program der kan køres fra boot, og slette data som Active Killdisk også gør, så det ligner lidt af det som jeg beskriver i #5
Avatar billede FredeGF Nybegynder
09. marts 2012 - 01:44 #8
Jeg fandt selv ud af det
Avatar billede 220661 Ekspert
09. marts 2012 - 06:54 #9
Hvordan løste de det?
Avatar billede 220661 Ekspert
09. marts 2012 - 06:55 #10
Hvordan løste du det.