Avatar billede Ialocin Novice
06. marts 2012 - 09:40 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Tjekke om et interval overlapper et andet interval i Excel 2010 ?

Hej Excel Eksperter.

Hvis jeg har følgende i Excel 2010:
Intervallet 1 - 10 i celle B1
Intervallet 11 - 20 i celle C1
Intervallet 21 - 30 i celle D1

Intervallet 3 - 12 i celle A2

Så vil jeg gerne ha´ farve markeret cellen i række 2, i de kolonner/intervaller, som intervallet 3 - 12 (celle A2) overlapper - I eksemplet her skal celle B2 og C2 farve markeres.

Hvordan klarer jeg den ??
Er der en knaldhamrende funktion eller snakker vi VBA ?

Håber det gi´r mening ... ellers spø´r ??

Med venlig hilsen, Nicolai
Avatar billede anlu Nybegynder
06. marts 2012 - 23:12 #1
Jeg vil mene du godt kan lave det som betinget formattering.
Men det ville unægteligt være pænere hvis start og slut-punkterne i dine intervaller stod i selvstændige celler.

Hvis de to intervaller du vil tjekke for overlap er hhv. X-Y og A-B, så er betingelsen jo "B >= X OG Y>= A". Som sagt hvis X, Y, A og B står i hver deres celle, er det jo næsten trivielt (med AND/OG-funktionen).

Ellers skal vi ud i først at udskille start- og slutpunkterne - er formatet for dine intervaller altid "X - Y", hvor X og Y er heltal? I så fald kan du uddrage X og Y med noget kombination af LEFT/VENSTRE, MID/MIDT og SEARCH/SØG.

Og så kan jeg spørge tilbage: giver det mening? :-)
Avatar billede Ialocin Novice
07. marts 2012 - 08:56 #2
Hej Anlu

Tak for input.

Jeg har selv været forbi tanken med at splitte op i start + slut værdier ... håbede bare på, at der var en gylden genvej :o)

Formatet vil altid være "X - Y" og heltal.
Jeg tror dog, at jeg forsøger mig den udad trivielle OG/ELLER vej!

Endnu engang tak for hjælpen.
Send et svar og pointene skal komme.

Med venlig hilsen, Nicolai
Avatar billede anlu Nybegynder
07. marts 2012 - 10:04 #3
Det var så lidt.
Som sagt synes jeg også det er "pænest" hvis start/slut står i hver deres celle - formlen bliver temmelig lang, hvis man først skal til at finde frem til tallene :-)
Avatar billede Ialocin Novice
07. marts 2012 - 11:44 #4
Hej Anlu

Du har åh så ret :o)
Hermed lidt point, som tak for dit indspark.

Med venlig hilsen, Nicolai