Avatar billede dokr Nybegynder
05. marts 2012 - 14:54 Der er 14 kommentarer

Formattering af harddisk

Jeg har en ældre Acer Aspire computer, hvor der er installeret både Windows XP og Ubuntu på. Jeg vil gerne forære den væk, men vil forinden slette alt hvad jeg har af data og personlige informationer på den. Der bliver heller ikke brug for at køre Ubuntu på den fremover, så jeg tænker mig at det ville være den bedste løsning at formattere hele harddisken og geninstallere XP v.hj.a. de originale installationsdisketter der fulgte med computere.
Men her opstår problemerne, for hvordan gør jeg det - sådan helt lavpraktisk trin for trin for en computer-novice?

Jeg kan vel ikke formattere det hele hvis styresystemet allerede er startet, og hvis jeg bare trykker F2 i starten kommer jeg til en setup menu som jeg ikke rigtig kan komme videre fra.

Gode råd modtages meget gerne :-)
05. marts 2012 - 15:10 #1
Velkommen til E. ...

Du får lige hele 'sangen'  ;-)

Du SKAL opstarte på den original XP instalation CD...

Generelt ->
http://www.spywareinfo.dk/manualer/xp-installation.htm +
http://www.spywareinfo.dk/manualer/xp-installation-side2.htm +
http://www.spywareinfo.dk/manualer/xp-opsaetning.htm

http://www.eksperten.dk/artikler/1104
http://spywarefri.dk/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27627

---

Du skal have 100% styr på
* Driversoftware der passer til din Hardware
* Opdateringer + Servicepack1+2+3 + flere opdateringer fra WindowsUpdate
* Seriøst Sikkerhedsprogram + opdatering af samme
* ...
* http://kundeservice.tdc.dk/testcenter/ (Diverse tillægsprogrammer)
* ...

---

Såååå - det er ikke bare lige gennemført på ~1 times tid; reserver >4 timer PC tid til 'øvelsen' !!! Også hvis du HAR styr på ovenstående 'detaljer' ...
Avatar billede 220661 Ekspert
05. marts 2012 - 15:48 #2
Nu skriver du jo ikke om det er en recovery cd og en cd til drivere du har.
Kan du ikke lige oplyse dette?
Og er det Xp skive du har, ja så tager det mindst 4 timer før du er færdig.
Er det recovery cd skal du selvfølgelig også en tur på Windows update for at opdatere dit styresystem.
Avatar billede dokr Nybegynder
05. marts 2012 - 16:04 #3
Tak for svar - det er de originale XP disks som fulgte med computeren dengang jeg købte den.
Avatar billede 220661 Ekspert
05. marts 2012 - 16:07 #4
Hvis det er tilfældet så skal du gennem guiden i #1.
God fornøjelse
Avatar billede dokr Nybegynder
05. marts 2012 - 16:17 #5
Tak igen. Jeg kigger det igennem i aften :-)
Avatar billede dokr Nybegynder
05. marts 2012 - 20:09 #6
Så har jeg forsøgt mig frem, og det går helt fint med bare boote fra cd-rom drevet og reinstallere Windows XP fra de oprindelige disketter der var med computerern (som der står Aspire 3000/5000 series Recovery CD på), men reinstallationen bliver kun foretaget på den partition der havde Windows i forvejen mens D-drevet med Ubuntu er uændret og stadig indeholder alle data.

Kan jeg gøre noget andet så reinstallationen af XP kommer til at dække hele harddisken?
Avatar billede dokr Nybegynder
05. marts 2012 - 20:52 #7
Godt så! Nu har jeg slettet D-drevet med Ubuntu ved at gå ind i Disk manageren i Windows. Det var der ingen problemer i, men jeg troede at jeg så kunne boote igen fra installations-cden og evt. køre Windows installationen om igen. Nu havner jeg imidlertid med "grub rescue>" hele tiden og kan ikke komme nogen steder derfra.
Jeg kan finde problemet beskrevet mange steder på nettet, men ikke se hvordan det løses når man ikke vil have Ubuntu igen, men bare tilbage til Windows.

Nogen gode bud?
Avatar billede 220661 Ekspert
05. marts 2012 - 21:43 #8
Har ikke haft både linux og xp på samme maskine men har fundet et fix du kan prøve:
http://www.wikihow.com/Uninstall-the-Grub-Bootloader-from-a-Dual-Boot-XP-System-With-an-XP-CD
Avatar billede 220661 Ekspert
05. marts 2012 - 22:01 #9
Hvorfor vil du have et stort drev??
Det er da meget smartere at holde dine personlige filer fra din Windows installation.
Jeg har her på min Xp maskine afsat 50 gb til styresystemet, og resten (450 Gb) til personlige filer og backup.
Avatar billede 220661 Ekspert
05. marts 2012 - 22:05 #10
Det vil så sige at jeg har flyttet dokumenter mappen over på D drevet, og derved beskyttet dem hvis styresystemet skal geninstalleres.
Jeg har kun styresystem + antivirus/firewall + officepakken + programmer der jævnligt opdateres på C.
Resten ligger på D.
Avatar billede dokr Nybegynder
09. marts 2012 - 18:47 #11
Jeg vil ikke som sådan have et stort drev, men vil forære computeren til nogen andre der om muligt har mindre computersnilde end mig, og jeg vil gerne være sikker på at alle mine data er slettet fra hele harddisken.
09. marts 2012 - 18:58 #12
Ref #11: Hvad har det med det oprindelige spm. at gøre ???

PS: Du skal ikke selv lægge [svar]; er 'reserveret' til (til løsninger og pointgivning), som der står. Når man ser oversigten over spørgsmål, tror folk at der er lagt løsning/svar og så bliver spørgsmålet sprunget over...
Avatar billede dokr Nybegynder
09. marts 2012 - 20:24 #13
Hov, jeg havde ikke fanget det med svar vs. kommentarer - sorry.

Kommentaren i #11 var svar til spørgsmålet i #9 om hvorfor jeg ville have et stort drev, hvilket ikke i sig selv er målet. Jeg skal bare have slettet alt på computeren og tænkte at det mest hensigtsmæssige ville være at formattere hele harddisken.
Jeg har fulgt rådene i #1 (tror jeg nok) og endvidere slettet den del af partitionen der kørte med Ubuntu, men er nu havnet i ikke at kunne boote XP fordi jeg hele tiden ender i et eller andet med "grub rescue" som vist overstiger mine evner at løse.

Men tak for de gode råd alligevel.
Avatar billede 220661 Ekspert
10. marts 2012 - 01:09 #14