Avatar billede FredeGF Nybegynder
03. marts 2012 - 23:27 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Cyklisk reboot med Win 7 - skyldes HDD?

Hej!

Historie: Jeg samlede for snart et stykke tid siden min stationære, og det hele kører fint. Jeg når gennem installationen, og den siger "Preparing your desktop", hvorefter den så meddeler "Logging off", og så "Shutting down your computer". Herefter genstarter computeren cyklisk, uden aldrig at komme til et Windows ikon igen, dvs. den genstarter lige efter man har haft muligheden for at komme ind i BIOS.

Jeg er ret sikker på, at dette ikke er en fejl på bundkortet, da jeg fik dette refunderet (jeg tror måske ikke de tjekkede det, men bare sendte mig et nyt), men stadig oplever fejlen.

Jeg har flere gange samlet udenfor kabinettet, tjekket forskellige slot-kombinationer med RAM, og har ikke andet tilsluttet andet end det essentielle.

Det underlige er, at jeg har installeret og kørt to forskellige Linux OS'er: Ubuntu 11.04 og Mint 12 Lisa, og disse kørte tilsyneladende fint. (Jeg har formateret HDD'en tilbage til at være kompatibel med Windows.)

Spørgsmål: Kunne dette være en fejl på HDD? I så fald, hvor kan jeg få testet dette hurtigt og billigt i København, indre by-området?

Hardware:
ASUS P8Z68-V Sandy Bridge
Intel i5 2500K
Kingston 1600Mhz RAM
WD Caviar Green 2TB HDD
OCZ ModxStream 700W PSU

Kort sagt: HJÆLP! og på forhånd mange tak!

Mvh. Frederik
Avatar billede minischitt Nybegynder
03. marts 2012 - 23:47 #1
kører du med FAT 32 ligger årsagen der da FAT 32 ikke kan "genkende" mere end 1 TB og derfor kan tvinge PC´en ud i cyklisk genstart

en anden årsag kan ligge i BIOS hvis batteriet på bundkortet er død kan den ikke huske instillinger for boot device, sekvens OSV. men så ville man sansynligvis få en advarsel og noget i stil med
"press F1 to continue"
"press F2 for default settings"

Tvivler på at det er HD der er problemet, da der så ville komme en advarsel "file bad or missing"
Avatar billede Slettet bruger
04. marts 2012 - 07:16 #2
Giv harddisken en gang KILLDISK www.http://helgec.dk/killdisk.html og herefter, geninstaller Win 7
Avatar billede Slettet bruger
04. marts 2012 - 13:31 #3
Jeg har en HDD på 2TB. Godt nok som ekstra på bundkortet, men den bliver fundet af windows på mbr. Man skal vist over 2TB før man bliver nød til at lave en GPT (GUI partition table)
Avatar billede minischitt Nybegynder
04. marts 2012 - 15:19 #4
så kører du også 64 bit filsystem (NTFS)
Avatar billede Slettet bruger
04. marts 2012 - 15:27 #5
Uagtet hvad problemet må være vil jeg lige følge op på mit indlæg i #3. Hvis man har en HDD større end 2TB. er der en anden mulighed end at lave en GTP partition - men den er dyr. Man kan købe en HBA (Host Bus Adapter) http://www.youtube.com/watch?v=a0p06nmeC3A
Avatar billede FredeGF Nybegynder
04. marts 2012 - 15:35 #6
Jeg fik faktisk en F1-fejlmeddelse, men det var relateret til min heatsink/CPU blæser (CM 212 Evo): "CPU Fan Error", og skyldtes at blæseren kørte under 500 rpm. Jeg læste mig til, at dette problem skulle blive løst med en driveropdatering, så jeg ændrede BIOS til ikke at blokere startup ved denne type fejl (ellers kunne jeg ikke påbegynde Windows-installationen).

Da jeg efter at have installeret Linux OS'erne geninstallerede Windows 7, formaterede jeg HDD'en til NTFS vha. Hiren's Boot Cd.

Jeg kan ikke se hvad KILLDISK skulle gøre godt for, da problemet allerede var der fra start af, og ikke opstod efter brug.

Formateret er HDD'en på 1875 GB (eller noget i den dur), så den overstiger i hvert fald ikke de 2 TB.

Jeg er stadig på bar bund her!
Avatar billede Slettet bruger
04. marts 2012 - 16:06 #7
Problemet kan godt være gamle, slettede data. Det er det som ligger i forslaget fra #2. Jeg har selv, da jeg gik fra en Linux til XP, oplevet lignende koks, indtil jeg overskrev disken, derefter kørte det som det skulle.
Avatar billede FredeGF Nybegynder
04. marts 2012 - 16:18 #8
Ja, men jeg tvivler på at dette er problemet, og det af to grunde:
1) Det første OS, jeg installerede var Windows (ikke Linux), og der optrådte problemet alligevel.
2) Jeg har allerede overskrevet disken med Hiren's Boot CD, da jeg formaterede den til NTFS.
Avatar billede Slettet bruger
04. marts 2012 - 16:31 #9
#8 Hvis du bare har omformateret, er HDD ikke overskrevet.
Men sæt disken til en anden computer og kør et testprogram som HDsentinel. Man kan godt bruge det uden at købe.
Ellers er der kun at prøve med en anden HDD, med mindre du vil til lommerne. http://www.hdsentinel.com/dl.php
Avatar billede Slettet bruger
04. marts 2012 - 16:32 #10
Så burde spørger jo bare melde ud fra starten, at han ikke ønsker forslag til løsning af problemet
Avatar billede Slettet bruger
04. marts 2012 - 16:47 #11
#10 Det gør spørger vel nok:) Men burde nok lige have skrevet, at han havde overskrevet disken - det troede han jo.
Avatar billede FredeGF Nybegynder
04. marts 2012 - 18:32 #12
Tak for de hurtige svar, og jeg undskylder min uvidenhed, men jeg vidste ikke at formatering og overskrivning var to forskellige ting, that is, jeg troede automatisk alt blev slettet når man formaterede, og er dette ikke hvad menes med overskrivning?

Jeg vil prøve at bruge HDsentinel på en anden computer (hvis jeg lige kan finde en) - men skal jeg i så fald bare tilslutte min HDD som sekundær HDD? Skal den ikke igennem en installation (som når man installerer OS) for at få den til at snakke med resten af hardwaren?

Og det er absolut muligt at det skyldes andre ting end HDD-fejl, så hvis der er nogle forslag er jeg lutter øren! :)

Btw, jeg regner med, at man deler point ud for de svar man fandt brugbare, men jeg aner altså ikke hvordan dette gøres?

Mvh. Frederik
Avatar billede Slettet bruger
04. marts 2012 - 18:51 #13
Sletning i windows er meget misvisende. Når man sletter bliver data liggende på disken, i en form hvor de må oveskrives af nye data, man kan bare ikke umiddelbart se dem. Men de kan ofte gendannes med et Recovery program. Noget lignende sker ved formatering, men det er mere vanskeligt at gendanne data. Men de de er der stadig. Ved overskrivning med f.eks Killdisk bliver alle data overskrevet, vist nok med nuller, d.vs. så kan data ikke længere læses og kan derfor ikke mere lave ballade.
HDsentineltel fortæller bare om HDD tilstand, om der er disk fejl.
Harddisken skal blot sættes til som slave, eller som USB disk.
Ang. point. Får man brugbar hjælp, beder man den eller dem, som har hjulpet, om at lægge et svar, som man derefter accepterer. Man lægger kun selv svar, hvis man ingen hjælp fik.
Avatar billede FredeGF Nybegynder
09. marts 2012 - 01:45 #14
Tak for input, men jeg fandt selv ud af det :)
Avatar billede Slettet bruger
09. marts 2012 - 07:13 #15
"Tak for input, men jeg fandt selv ud af det :) "  Og løsningen var ??
Avatar billede FredeGF Nybegynder
11. marts 2012 - 09:01 #16
Jeg har desværre ikke nogen rigtig god ide om hvad det var, der fik det til at virke.
Jeg installerede Win 8, hvilket dog også var lidt problematisk, pga. at HDDen var MBR i stedet for GPT, men efter et par gange, samt nogen roden med formateringssoftware, ville Win 8-installationen åbenbart godt kendes ved harddisken.
Avatar billede Slettet bruger
11. marts 2012 - 22:38 #17
Det du skriver giver ikke megen mening for mig. For det første er win8 jo kun en beta og ikke beregnet til at være det eneste styresystem, og er, efter min mening, elendig på en stationær. Den er lavet til PCér med TouchPad. For det andet har win8 ikke noget problem med MBR på 2TB HDD . For det tredie, når du nu måtte rode rundt med formaterings software, så har du ikke gidet overskrive HDD, men det må du selvfølgelig selv om. Nu sidder du så med et  styresystem, som fungerer dårligt på en stationær, og med meget  begrænset levetid. Den endelige version af win8 kommer om få måneder, og så skal du til at installerer igen. Så her og nu er du vel egentlig ikke kommet nogen vegne.
Avatar billede FredeGF Nybegynder
12. marts 2012 - 03:48 #18
hehe, joh, jeg gamer - jeg kører Mint 12 som primære OS :)
så du behøver ikke være bekymret på mine vegne - men tak for kærligheden!