Avatar billede fhansen82 Mester
29. februar 2012 - 14:27 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Spaltedeling af dokument højre/venstre

Jeg kunne godt tænke mig, at kunne dele et dokument med én spalte gennem hele dokumentet, men det skal være sådan, at vælger man at skrive til venstre for spalten, så kan man kun skriver til venstre. Dvs. hvis teksten har brug for, at fortsætte, så må denne ikke fortsætte ovre til højre, men skal i stedet skifte ned til næste side, og selvfølgelig på venstre side af spalten.

Kan dette lade sig gøre. Grunden til dette ønske, er grundet noget tekst der skal sættes op mod hinanden. Fx engelsk på venstre side, dansk på højre.

Mvh

Frank
Avatar billede Fooz Nybegynder
29. februar 2012 - 14:31 #1
I Word 2007 vælger du Sidelayout og dernæst kolonner
Avatar billede jensenjs Juniormester
29. februar 2012 - 14:36 #2
Jeg ved ikke om spalter/kolonner kan det, jeg har lige prøvet men kun et par minutter.

Men kan du ikke sætte en tabel på to kolonner i stedet for, og gøre rammerne usynlige.
Det giver netop den effekt du har brug for, det gør jeg selv i mine kinesiske oversættelser, dog med 3 kolonner.
Kinesiske tegn - PinYin - Dansk
De står så lige over for hinanden, på den måde du beskriver.
Avatar billede fhansen82 Mester
29. februar 2012 - 14:37 #3
#1: Tak for svaret, men har du læst spørgsmålet helt igennem?
29. februar 2012 - 14:38 #4
Du kan ikke anvende Word's spalte- (kolonne-)funktion, da teksten automatisk ombrydes fra 1. spalte på side 1 til 2. spalte på side 1 og herfra til 1. spalte på side 2.... osv.

Du kan i stedet anvende en tabel til opgaven. Her kan du indtaste den danske tekst i den ene kolonne og den tilhørende engelske tekst i den anden.

Ved nyt afsnit indsætter du en ny række, hvorved du sikrer at teksterne kommer til at starte lige overfor hinanden.
Avatar billede fhansen82 Mester
29. februar 2012 - 14:43 #5
#2 & #4: Hmm, ja, var selv ude i dette, som en nødløsning. Bare besværligt. Håbede på en simpel spalteløsning indbygget i Word.
Avatar billede jensenjs Juniormester
29. februar 2012 - 14:52 #6
Det er ikke så besværligt med kolonner som mange umiddelbart tror.
For eksempel det med at starte en ny række.
Hvis jeg har forstået dig ret.

Hvis du vil indsætte en ny række magen til den første klikker du til højre lige uden for kolonne to, trykker enter, så får du automatisk en ny række med to kolonner.

Hvis det skal være en helt ny side med to nye kolonner, trykker du CTRL Enter så får du en ny side med to kolonner.
Avatar billede fhansen82 Mester
29. februar 2012 - 15:14 #7
#6: Tak for forklaringen. Jeg har godt styr på tabeller, og ville også benytte denne funktion, hvis ikke jeg kunne få det som jeg efterspørger i #1, ved hjælp af Word funktionen spalter. Det ville bare ha været nemmere, bare at vælge spalter, og så var det det, istedet for, at skulle oprette en tabel, og formattere denne så den opfører sig som man ønsker. Det var også af hensyn til andre i min omgangskreds, som ikke er så gode til tabeller, så de let kunne bruge samme funktion, uden at skulle oprette tabeller.

Øv, der er desværre så ikke en spalteløsning i Word. Tror bare jeg lukker den her så.
29. februar 2012 - 15:15 #8
Hvorfor nødløsning??? - Det kan da ikke være mere enkelt!
Avatar billede fhansen82 Mester
29. februar 2012 - 15:21 #9
#8: Har du nået at læse #7 inden din kommentar?
Avatar billede Fooz Nybegynder
29. februar 2012 - 16:13 #10
Tænkte du kunne bruge tvunget sideskifte efter hver spalte. Men havde nok ikke forstået dig korrekt. Beklager mit indlæg.
Avatar billede fhansen82 Mester
29. februar 2012 - 16:16 #11
#10: Hvordan fungerer dette? Har ikke hørt om funktionen før.
Avatar billede Fooz Nybegynder
01. marts 2012 - 11:28 #12
Det fungerer ved at du stiller markøren på det sted du ønsker at foretage et skifte og så taster du ctrl+enter (tvunget sideskifte, du kan måske også have gavn af proceduren ctrl+shift+enter (spalte/kolonne skifte)
Avatar billede fhansen82 Mester
01. marts 2012 - 11:33 #13
Okay, så det er ikke en automatisk funktion, der kan aktiveres. Man er nødt til selv at afgøre hvornår man ønsker, at skifte ned til næste side. Men hvis man indsætter et sideskift, bliver højre kolonne så ikke også påvirket? Altså at sideskiftet hopper over højrekolonne, og derved "spærrer" denne, hvis du forstår.
Avatar billede Fooz Nybegynder
01. marts 2012 - 12:19 #14
Det nemmeste for dig er næsten at tage et tomt dokument og skrive "=lorem(6,20)" uden anførselstegn og så lave forsøget selv, så kan du også bedre se om det dækker dine behov ;)
Avatar billede fhansen82 Mester
01. marts 2012 - 12:25 #15
Det virker desværre som jeg forventede. Hvis jeg har tekst i begge spalter, og laver CTRL+Enter, rykkes al tekst både fra venstre og højre spalte ned på næste side. Benyttes CTRL+Shift+Enter, rykkes teksten fra den spalte man står i, over i den næste spalte, og rykker derved teksten der stod i spalten før.