Avatar billede utkesen Nybegynder
28. februar 2012 - 11:21 Der er 7 kommentarer

skjul alle sider, undtagen forside for søgemaskiner

Hej...

Jeg har googlet rundt et stykke tid nu, har endda fundet en gammel tråd fra 2002 der beskriver samme problem, men linket der blev henvist til var dødt.

Så nu prøver jeg her :)

Jeg har en masse gøgl liggende på mit domæne som jeg gerne vil skjule for søgemaskiner (gamle opgaver mm.)

Er der en måde jeg nemt kan gøre dette og kun vise min forside?

På forhånd tak
Venligst

Jannick
Avatar billede The_Buzz Novice
28. februar 2012 - 11:31 #1
Hvad server taler vi om? Apache?

Er det selve HTML sider, kan du sætte en metatag i din HTML side
<META NAME="ROBOTS" CONTENT="NOINDEX, FOLLOW">
<META NAME="ROBOTS" CONTENT="INDEX, NOFOLLOW">
<META NAME="ROBOTS" CONTENT="NOINDEX, NOFOLLOW">

Men som jeg forstår dit problem er det måske også PDF, DOC og andre gode sager?
Avatar billede The_Buzz Novice
28. februar 2012 - 11:32 #2
og den her vil du ikke bruge - den sneg sig ind i min copy paste: <META NAME="ROBOTS" CONTENT="INDEX, NOFOLLOW">
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
28. februar 2012 - 11:42 #3
som The_Buzz skriver Hvad server taler vi om? Apache? i givet fald kunne du ligge en robots.txt i root af din server, der angiver søgemaskinerne ikke må søge i underfolders
http://www.robotstxt.org/
eks http://www.robotstxt.org/robotstxt.html
de fleste seriøse botter respekterer dette
Avatar billede utkesen Nybegynder
28. februar 2012 - 11:49 #4
Ikke noget med Apache :)
Almindelige php og html sider.

Og hul i det med pdf'er osv, det er ren og skær gamle opgaver samt sider hvor jeg er ved at opdatere noget css, som så ikke skal "live" endnu.

Men skal jeg ind på samtlige sider jeg vil skjule og give dem det meta tag der?

Og i så fald, hvor længe går der før eks. google ikke længere viser siden?
Avatar billede The_Buzz Novice
28. februar 2012 - 11:51 #5
ronols

Det virker til dels også fint - men det KAN resultere i en del indexeringer - som viser at Google har fundet en fil, men er blevet nægtet at indeksere dem.

Eksempelvis har du fra din forside www.test.dk linket til www.test.dk/ufo/lo.html

og har en Disallow på /ufo/ vil siden stadig vises som noget Google har fundet, men som den ikke må hente.

Jeg havde på LottoStat.dk over 120.000 sider af den slags i Google, men har nu i webmastertools i stedet sat det op til at jeg ikke vil finde mig i at de har dem med.

Webstedskonfiguration ->
  Webcrawleradgang ->
    Fjernelse af webadresser

blandt andet mine sider som http://www.lottostat.dk/div_draws.php?number=10&u=30&b=lordag&n=8

blev indexeret selvom jeg havde sagt at den skulle disallow /div_draws.php

Prøv at gå til http://lmgtfy.com/?q=site%3Awww.lottostat.dk%2Fdiv_draws.php

Klik Gentage søgning så resultater er udeladt kommer med

Nu er der heldigvis kun 3 tilbage - det er over en måned siden jeg bad dem fjerne alle div_draws.php
Avatar billede The_Buzz Novice
28. februar 2012 - 11:52 #6
#4 ja du bør gøre det på alle sider og sætte denne:
<meta name="robots" content="noindex,follow"/>

Og gå ind i f.eks. Google Webmaster Tools

Webstedskonfiguration ->
  Webcrawleradgang ->
    Fjernelse af webadresser

som jeg angav i #5
Avatar billede utkesen Nybegynder
15. marts 2012 - 21:57 #7
Men hvor skriver jeg koden ind på php sider?

Sorry for being a noob :)