Avatar billede meltinis Nybegynder
26. februar 2012 - 12:03 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

SATA diske bliver ikke fundet i BIOS efter opgradering af PSU

Min strømforsyning stod forleden af og jeg måtte derfor ud og købe en ny. Jeg har nu købt en som er 100W kraftigere end den gamle, og den ser ud til at køre fint - alt snurrer i hvert fald fint.

Problemet er at jeg nu ikke kan se mine SATA diske i BIOS. Nu er det et stykke tid siden jeg for alvor rodede rundt i mit kabinet, men jeg skulle mene at jeg har forbundet alt som det skal være. Jeg har testet HD i en anden computer så problemet ligger ikke der. Jeg har også testet at der er strøm til HD - og det bringer mig så ned til de sidste... Kan det skyldes at motherboardet er blevet ødelagt så det eneste som ikke virker er SATA stikkene?? Eller kan der være noget andet galt? Jeg prøvede i min desperation at nulstille motherboardet vha. jumpers... kan det være en BIOS opdatering som skal til?
Avatar billede meltinis Nybegynder
26. februar 2012 - 12:14 #1
Som tillægsinfo kan jeg sige at når HD er sat til så starter BIOS MEGET langsomt - dvs. den laver en eller anden form for søgning, men det lykkes blot ikke at identificere dem.
Avatar billede claes57 Ekspert
26. februar 2012 - 12:38 #2
jeg gætter på, at du mangler et strømstik til motherboardet.
Avatar billede meltinis Nybegynder
26. februar 2012 - 22:42 #3
Skal der være et strømstik specifikt til SATA stikkene? Jeg har stik på alle HD, og to stk. til motherboard. Kan ikke rigtig se at der skulle mangle flere...
26. februar 2012 - 22:51 #4
Montér dine SATA HD én ad gangen... og test/check i BIOS derefter...
Avatar billede meltinis Nybegynder
27. februar 2012 - 00:18 #5
Jeg har prøvet at sætte dem I en ad gangen, men uden held. Den starter hurtigt op i BIOS når ingen af dem er monteret, men så snart der er én af diskene tilsluttet så tager det omkring 1 min at komme ind.
27. februar 2012 - 07:04 #6
(Har du også afmonteret evt. CD/DVD drev's SATA ?) - og bruger første SATA stik ?
Avatar billede claes57 Ekspert
27. februar 2012 - 08:03 #7
det store strømstik til bundkortet er en 20+4 stik - tjek lige, at det sidder helt korrekt, og ikke kun 20-delen (hvis din psu har et af de stik, der kan deles).
Avatar billede meltinis Nybegynder
29. marts 2012 - 11:40 #8
Jeg sender den nu til nogen som kan teste den igennem - jeg skal nok poste resultatet her :o)
Avatar billede meltinis Nybegynder
24. august 2012 - 11:19 #9
Det viser sig at der har været et generelt problem med overgang i strømmen i mit boligområde - flere computere har åbenbart haft problemer. Jeg har fundet ud af at dele af mit motherboard er brænd af eller skaber problemer. Efter jeg er holdt op med at bruge visse USB-porte kan jeg nu få computeren til at køre - men der er noget galt med nogle af mine diske som sikkert også har taget skade. Smid et svar hvis I vil have nogle point for jeres indsats - og tak for dem i øvrigt :o)
24. august 2012 - 17:21 #10
Ping ?