Avatar billede ladefoged Nybegynder
24. februar 2012 - 19:37 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Hvor får man vurderet software?

Jeg har udviklet et program jeg regner med at sælge til en større software virksomhed, men jeg savner en saglig vurdering af værdigen.

Kender I til nogen steder man kan få vurderet software eller kan I komme med nogle parametre værdien kan afhænge af.

Hvordan fastsatte man f.eks. salgsprisen på Skype i sin tid, har det noget med afsætningsgrundlag, brugerdatabase eller noget helt tredje at gøre?

Ordret er frit, kom gerne med indspark og idéer, pointene bliver delt mellem de bedste svar
Avatar billede Blueeyez Mester
24. februar 2012 - 19:45 #1
Skype blev solgt til en høj værdi fordi der ikke findes produkter i samme omfang så vidt jeg ved af, Skype er jo ligesom facebook, man behøver blot ikke en brwser.. oveni det så er skypes samtaler krypterede og såvidt jeg ved er den kryptering der er brugt ikke brudt.

Værdien kommer jo os an på hvor mange brugere der er på produktet, det du vil sælge er jo en ide/forslag og derfor kunne du jo sige at du ville have 30% af den indkomst de får på at sælge det..

Nu ved jeg heller ikke hvad dit produkt kan, så derfor er det ikke nemt at sige hvad det har af værdi, jeg kender ingen sider der kan vurdere det, men jeg ved at skype ikke blev solgt fra dag 1.
Avatar billede ladefoged Nybegynder
24. februar 2012 - 19:57 #2
Blueeyez > Tak for dit input, idéen med at beholde en del af rettighederne lyder ikke helt dumt. Janus Friis solgte jo f.eks. heller ikke 100% af Skype i første omgang.

Jeg vil også give dig ret i at det nok er langt de færreste idéer/programmer som sælges med det samme, der skal altid ryddes op i nogle børnesygedomme.

Selvfølgelig kan du ikke komme med en kr øre vurdering af mit program, men var nu hellere ikke meningen, jeg var mere på jagt efter hvilke ting som kunne give et program værdi, som f.eks. at kunne spare en fuldtidsstilling i en virksomhed.
Avatar billede arne_v Ekspert
24. februar 2012 - 20:02 #3
Produktet er det vaerd som nogen er villige til at give.

Nogen er villige til at betale nutidsvaerdien af den forventede fremtidige indtjening minus risiko praemie.

For nogle varer er det ret nemt at vurdere - en liter benzin ved man hvad kan bruges til.

Det er meget svaere med software fordi:
- der er stor usikkerhed omkring fremtiden
- forskellige firmaer kan have forskellig nytte

Jeg tror at det er ret haabloest at lave en objektiv vaerdi ansaettelse.

Brug markedskraefterne og lad forskellige potentielle koebere giv t tilbud.
Avatar billede Blueeyez Mester
24. februar 2012 - 21:56 #4
#2 Jeg skal vide hvad programmet er, hvad det kan og evt afprøve det hvis jeg skulle sætte tal på, men det er os derfor jeg nævner den med og tage 30% i indkomst, du kunne nok godt tage mere, men jeg tvivler på at folk vil lade dig få mere mere end det, i såfald er du heldig, men husk altid at få en advokat ind over, et program har meget værdi, især hvis folk kan undgå at give særlig meget for det ;)

Men skriv en pm hvis du ikke ønsker at skrive det herinde (Kan sagtens forstå hvis det er, ved at programmering ikke er det nemmeste område)
Avatar billede ladefoged Nybegynder
25. februar 2012 - 11:37 #5
Mange tak for jeres kommentarer, jeg lader lige tråden stå åben et par dage for at se om der ikke var et par stykker mere som havde lidt indspark.
Avatar billede ladefoged Nybegynder
28. februar 2012 - 17:42 #6
Hej igen, vil I komme med et par svar, så vi kan for fordelt nogle point :)
Avatar billede arne_v Ekspert
28. februar 2012 - 17:49 #7
ok
Avatar billede Blueeyez Mester
28. februar 2012 - 23:11 #8
Får du her :)