Avatar billede amandahjorth Nybegynder
22. februar 2012 - 21:35 Der er 12 kommentarer

Medium matematikopgave - For de lidt kvikke hoveder ;-)

Hej eksperter,

jeg sidder her med nogle matematik opgave, hvor jeg gerne ville sammenligne mine resultater med jeres - Og meget gerne hører jeres forklaring på stykkerne - På forhånd tak! :)

Opgave 1: D. 6/7 1969 opretter A en konto i en sparekasse og indsætter samme dag 4500,- Sparekassen forrenter indskuddet med 5,25% p.a., og tilskriver renter to gange årligt, d. 1/11 og d. 1/5. Den 30/8 indsætter A yderligere 1200,- på kontoen.

- Hvor stort et beløb står der på kontoen den 1/11 1969 efter rentetilskrivningen?

Den 4/2 1970 hæver A 3200,-. Derudover sker der ingen bevægelser på kontoen før d. 1/5.

- Hvor meget står der på kontoen den 1/5 1970 efter rentetilskrivningen?

Opgave 2: Sigurd mindes gamle dage. Han kunne købe et fotografiapparat for 395,00,- en belysningsmåler for 175,00,- 5 sort/hvid film til 3,20,- pr. stk. og 4 farvefilm til 13,25,- pr. stk. Forretningen tog et brugt fotografiapparat i bytte for 55,-

- Hvor stor blev Sigurds regning regning?

Det blev aftalt, at Sigurd straks skulle betale 25% af beløbet og resten d. 1 december.

- Hvor meget skulle Sigurd betale kontant, og hvor meget d. 1 december?
Avatar billede benzon Praktikant
22. februar 2012 - 21:41 #1
Opgave 2 vil jeg nu vægte som meget nem, da det er plus og lidt procenter der skal regnes.

3,20*5 = 16
13,25*4 = 53

Ialt: 639,-

Så trækker du de 55,- fra 639,-

Ialt: 584,-

Så dividere du 584 med 4 og så er resultatet at han betaler 146,- her og nu og d. 1 december skal betale 146*3 = 438,-
Avatar billede benzon Praktikant
22. februar 2012 - 21:42 #2
grunden til jeg dividere med 4 er det er 25% og det giver 4x25 for at give 100%
Avatar billede benzon Praktikant
22. februar 2012 - 21:43 #3
p.s. når du opretter de her tråde for at samenligne dit resultat ville det være rart du tilføjede dit resultat, så man ikke begynder og tænke på om man laver opgaven for dig.
Avatar billede amandahjorth Nybegynder
22. februar 2012 - 21:46 #4
Ja, det har du ret i "benzon" - Opgave 2 er nok en let opgave. Tak for hjælpen, jeg har fået det samme resultat i opgave 2. Jeg tænke på om de ikke også gad og forklare opgave 1? - Da det er den opgave jeg har min største tvivl ved :)
Avatar billede amandahjorth Nybegynder
22. februar 2012 - 21:49 #5
Det skal jeg huske til næste gang, det kan jeg selvfølgelig godt forstå at man kommer til at tænke.Men jeg har regnet opgave 2 på præcis samme måde - Og har fået 438kr. d 1. december og 146 kr. kotant. :)
Avatar billede benzon Praktikant
22. februar 2012 - 21:55 #6
hehe jeg vil helst ikke lige røre 1eren kunne nok godt forklare den men, syntes ikke lige jeg er frisk nok i pæren lige nu til det.
Avatar billede amandahjorth Nybegynder
22. februar 2012 - 22:11 #7
Hehe "benzon", det er helt i orden - Du skal have tak for din hjælp til 2'eren :)
Avatar billede amandahjorth Nybegynder
22. februar 2012 - 22:15 #8
Hvis der er andre der kan og har lyst, ville det være super rart med en forklaring på 1'eren - Da jeg selv er lidt usikker på den :)
Avatar billede zoso Novice
22. februar 2012 - 22:18 #9
Her er en forklaring på opgave 1.

1/2

Først udregner du hvor mange dage der er mellem de nævnte datoer - her antager jeg, at ved indsættelse eller udbetaling fra konto gælder ny rente fra pågældende dag.

Derefter beregner du først den årlige rente for de 4500 og deler den herefter med 365,25 og ganger til sidst med antal dage mellem indsættelse og ny indsættelse til/fra konto.

Nu udregner du den nye årlige rente udfra kontoens saldo efter indsættelse af de 1200. Herefter deler du den årlig rente med 365,25 og ganger med antal dage fra den nye saldos dato dvs. 30/8 til udbetaling af rente dvs. 1/11.

Til sidst udregner du det samlede beløb i rentetilskrivelse og tillægger kontoens saldo, så får du den samlede saldo efter 1/11.
Avatar billede zoso Novice
22. februar 2012 - 22:35 #10
2/2

Her bruger du samme løsning som i første del af opgaven.

Du beregner først antal dage mellem 1/11 1969 til 4/2 1970, hvor du antager at der udregnes ny rente fra samme dag udbetalingen finder sted. Det samme gør du med 4/2 til 1/5.
Så udregner du den årlige rente udfra første del af opgavens slutsaldo - deler med 365,25 og ganger med antal dage mellem de to overnævnte datoer. Tilææger renten til den forrige slutsaldo og har så en midlertidige rentetilskrivelse i overnævnte periode.

Nu fraregner du 3200 fra forrige slutsaldo og udregner derefter den årlige rente udfra de nuværende saldo - deler beløbet med 365,25 og ganger det herefter med antal dage fra 4/2 til 1/5.

Nu har du både renter fra 1/11 1969 til 4/2 1970 og fra 4/2 til 1/5.
Til sidst tillægger du overnævnte renter med den nuværende saldo og så har du den endelige slut saldo efter 1/5.

Håber det giver mening for dig - ellers så spørg løs.
Avatar billede amandahjorth Nybegynder
23. februar 2012 - 00:03 #11
Tusinde tak "zoso":)
Avatar billede Slettet bruger
23. februar 2012 - 15:10 #12
http://www.eksperten.dk/list/spoergsmaal/amandahjorth

Måske  skal vi passe lidt  på at E. Bare bliver et sted, hvor man får andre til at lave sine lektier