Avatar billede empty Nybegynder
18. februar 2012 - 17:57 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

SSD: Samsung 830 256gb performance drop

Jeg har købt en 256gb samsung 830 ssd (MZ-7PC256N), og den var hurtig og nice i starten. Men her på det seneste er den pludselig blevet EKSTREMT langsom mht write og seek tider.

Se screenshot: http://peecee.dk/uploads/022012/asssdbenchsamsungssd830.png

På nuværende tidspunkt er 63% af disken fri. Kører AHCI mode.
Af andet hardware i compen er:
mb: ASUS P5Q PRO
cpu: CORE2 DUO E8500 3.16GHz
gpu: 512 MB RADEON HD 4850 ASUS GDDR3
ram: OCZ 2 x 2 GB2 Varenummer: OCZ2RPR10664GK

Jeg formatterer nok snart compen, og mit spørgsmål er derfor hvad det enorme fald i performance kan skyldes, og hvordan jeg kan undgå at det sker igen?

(et lille delspørgsmål; hvordan formatterer man en ssd "rigtigt"?)
Avatar billede Blueeyez Mester
18. februar 2012 - 18:55 #1
Nu skal jeg ikke kunne sige om dette er sandt, men evt læs følgende: http://www.comon.dk/art/213934/flash-disken-er-doedsdoemt

Så må andre komme med indlæg og gerne kommentere mit, da jeg syens en 256GB hdd er en stor en hvilket os beskrives i artiklen.
Avatar billede empty Nybegynder
18. februar 2012 - 19:24 #2
Umiddelbart virker fremtids-udsigterne for ssd i år 2024 ikke specielt relevante i forhold til det nuværende problem beskrevet i det originale spørgsmål.

Ville helst ikke se blueeyez opfordring til at andre skulle kommentere på hans indlæg, da det er rimelig offtopic og komplet irrelevant ifht spørgsmålet.
Avatar billede Slettet bruger
19. februar 2012 - 02:55 #3
brug atto når du tester ssd harddiske

http://www.attotech.com/products/product.php?sku=Disk_Benchmark

man gør fuldstændig lige som med en normal harddisk

i med windows cd og følg anvisningerne
jeg fjerner altid partition c og opretter en ny for at være sikker

m.v.h
Avatar billede empty Nybegynder
19. februar 2012 - 17:30 #4
#3 Ser ud til at atto programmet giver samme resultater som det testprogram jeg brugte først: http://peecee.dk/uploads/022012/Udklip9_big_thumb.PNG

Meget langsom write speed. Forstår ikke hvad der kan være gået galt, når ssd'en ved install kørte bogstavelig talt 150x hurtigere
Avatar billede Slettet bruger
20. februar 2012 - 03:04 #5
på revodrive x2 skal man gøre følgende

kontrolpanel-  administration-computeradministration-enhedshåndtering-diskdrev-højreklik på ssd drevets navn - egenskaber-politikker-sætte hak i følgende

slå tømning af buffer fpr windows-cachelagrimg fra på enheden

men om det gør sig gældende på din ved jeg ikke

m.v.h
Avatar billede empty Nybegynder
20. februar 2012 - 15:56 #6
Det var fandme det, tilbage på normale write speeds nu =)

Lav et svar ;)

Takker 1000x
Avatar billede Slettet bruger
21. februar 2012 - 02:32 #7
ok