Avatar billede Noty_notes Nybegynder
18. februar 2012 - 15:10 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Hjælp - backup harddisk - kan ikke få adgang til data

Hej eksperter,
har et kæmpe problem. Min harddisk holdte op med at virker. Har haft disken hos doktoren der har reddet en del af dataene som han har lagt over på en ny disk, mener han sagde det var i NFS filsystem. Jeg har nu købt en dockingstation til disken, men når jeg forsøger at få adgang til data får jeg beskeden "Du skal formatere disken i drev F:, før du kan bruge den".
Hvad skal jeg gøre for at få adgang til de data der ligger på disken?

Mange hilsner
Avatar billede Blueeyez Mester
18. februar 2012 - 15:19 #1
Mener du ikke NTFS?

Prøv og tag harddisken du af docking station og sæt en anden i og tjek om du kan få adgang til den.
Avatar billede Noty_notes Nybegynder
18. februar 2012 - 15:22 #2
Jo - ntfs :-)

Har desværre ikke andre diske jeg kan sætte til.
Avatar billede 220661 Ekspert
18. februar 2012 - 15:26 #3
Kan disken ses i diskhåndtering, og hvis den kan hvilket filformat er den i?
Står der at disken ikke er initialiseret?
Avatar billede tubber Juniormester
18. februar 2012 - 15:42 #4
hent Ubuntu (CD eller USB version)
http://www.ubuntu.com/download/ubuntu/download

Vælg hvor du vil boote den fra og derefter hvad os du er i når du laver CD eller USB

Når du booter så vælg Live (prøv først)

Så skulle du gerne kunne se dine diske
Avatar billede dittlau Nybegynder
18. februar 2012 - 16:05 #5
Tjek at disken sidder helt korrekt i docken.

/dittlau
Avatar billede Noty_notes Nybegynder
19. februar 2012 - 09:38 #6
Disken sidder korrekt.

Jeg har prøvet at hente TestDisk & PhotoRec men har desværre ikke særlig meget forstand på hvordan det bruges. Det jeg bare ikke forstår det er  at jeg har lige fået den hjem fra doktoren (helt ny disk - 2 dage gammel).
Hvis jeg kigger i disk egenskaber er feltet udfor "Fil system" blankt.
Avatar billede Noty_notes Nybegynder
21. februar 2012 - 09:09 #7
Svaret blev...

Det viste sig at selve disken var der intet i vejen med, men den docing station jeg havde købt (mrk. Sandberg) kunne ikke læse disken.
Jeg tog boksen retur til Computer City der byttede den uden problemer. Forsøgte med den nye boks, virkede stadigvæk ikke. Ekspedienten var overbevist om at disken var ødelagt, men da han forsøgte at sætte den i en 3. dockingstation virkede den som den skulle.

Irriterende at have købt et ny produkt der ikke virker, men super service fra Computer Citys side ifbm. at få min enhed byttet og teste den nye på stedet.
Avatar billede 220661 Ekspert
21. februar 2012 - 15:48 #8
#7 Ja så ved man nemlig også hvor man handler næste gang. Så det kan godt betale sig at behandle kunderne fint ;-)