Avatar billede TheYaXxE Juniormester
16. februar 2012 - 17:49 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Lav eget netværkskabel

Hej. Jeg skal til at lave mine egne netværkskabler.
Til det har jeg tænkt mig at købe en rulle på 100m.

Har fundet nogle inde på en side kaldet B.J Trading.

Der er 2 forskellige:
RJ45 Kabelrulle 100 Meter FTP til 298 kr.
RJ45 Kabelrulle 100 Meter UTP til 258 kr.

Hvilke af disse 2 skal man vælge og er B.J Trading et godt sted at handle, eller findes der andre bedre og billigere steder?

Sikkert et nemt spørgsmål, men vil godt lige være sikker på at jeg køber det rigtige :)

Håber nogle kan hjælpe ;)

- Jesper
Avatar billede Blueeyez Mester
16. februar 2012 - 18:21 #1
der findes faktisk 1 slags mere.

UTP er (unshielded twisted pair)
STP (shielded twisted pair)
FTP (foil twisted pair)

I sin tid gik jeg efter STP, da man aldrig ved hvad der sker,
samt utp egner sig best til forbindelser på max 100 Mbit og
nu til dags er de fleste jo på 1000 Mbit lokalt netværk, men
det kommer så os an på om du fx streamer film/musik mm via dit
netværk, så er det en stor fordel (Har fornyligt siddet bag en
ren 100 Mbit netværk og det føltes godt nok langsomt i forhold
til en 1000 Mbit lokal netværksforbindelse.
Avatar billede Bauz Nybegynder
16. februar 2012 - 19:37 #2
Forskellen på de 2 der er at den ene FTP er skærmet med foilede og den anden er uden skærm

Til et almindelig netværk som "almindelig" bruger er UTP længe nok

FTP er foil skærm og beskytter kabler mod højfrekvensstøj

Men med mindre du har en stak kabler liggende ved siden af hinanden så UTP længe nok

og note til Blue

Der findes også sammen sætning af de kabler med både foil og fletskærm og de beskytter både mod høj og lav frekvens
Avatar billede TheYaXxE Juniormester
16. februar 2012 - 20:24 #3
Jeg skal nemlig have trukket et kabel ud i renoveret stald, som bruges som festrum og spillerum. Kablet kommer i de første 3 meter til at ligge i en skinne sammen med et netværkskabel mere samt 2 højtalerkabler, hvor det derefter forlader skinnen og fortsætter ud i vores stald.

Den kommer undervejs til at være sat fast udenfor, under taget.

Hvilken type er der bedst at bruge her?

- og tak for de hurtige svar ;)
Avatar billede Blueeyez Mester
16. februar 2012 - 21:16 #4
#2 Ja okay, nu er jeg lidt outdated mht kabler (tror jeg da) så vil håbe du evt kan hjælpe videre mht indlæg #3 :)

#3 Jeg ved faktisk ikke lige på det område, fordi at hvis det er minus udenfor så kunne jeg forestille mig evt problemer med kablet, medmindre det er FTP eller STP men selv dem ved jeg ikke hvordan de vil tage det, det kan os være der skal andet udenover for at beskytte kablet.. Men der må lige en ind over der har erfaring på lige den front :)
Avatar billede Wally1973 Praktikant
17. februar 2012 - 04:30 #5
Ofte kan det ikke betale sig at lave kablet selv.

Kabler koster ikke ret meget færdigt lavet, mens man skal investere i kabel, tang og stik, når man vil lave det selv.

100m UTP Cat 5e koster typisk 250kr.
Tang koster 150kr.
Stik 4kr. per stk.

Sammenlign evt. med priserne på færdiglavede kabler her.
http://www.av-cables.dk/cat-5e-graa/?gclid=CNCq4rmIpK4CFQUwmAod8SQESQ
Avatar billede Bauz Nybegynder
17. februar 2012 - 08:45 #6
UTP er længe fin nok, dog vil jeg beskytte kabel i et rør udendørs for at blive skadet

#5 -  Det med 100m kabel er altid godt problemet er bare når du skal gennem vægge nogen steder kræver det ofte større hul. og ved at lave selv har du den længe du skal bruge og har ikke overskydende.
Avatar billede enghammer Nybegynder
23. februar 2012 - 22:25 #7
Ja UTP det rigtig valg..
STP/FTP kræver noget mere af din LAN installation,hvis man skal få noget fornuftig ud af skærmen.. det vil sige rigtig jording. som med føre specielle RJ45 stik, omhyggelig jording af Modems,router, switche osv..  Til normal "hjemme" net, er UTP det eneste rigtig.

Men mere vigtig er det hvad Kategori dit kabel er..
Jeg prøve at finde de kabler du fandt på B.J. Det er vis Cat5... Dem vil jeg ikke købe. Køb ikke noget under Cat5e...

Som en tommelfinger regel for en UTP installation:
Cat5: 100Mbs op til 100m
Cat5e: 100Mbs op til 100m / 1Gbs up til 30M
Cat6: 1Gbs op til 100m / 10Gbs op til 30M
Cat6a: 10Gbs op til 100M

Standarten, i dag er jo 1Gbs.. så jeg vil vælge et cat6 eller cat6a for at fremtids sikre.. 5e kan gå.. men ikke under..

Ps
Check på trustpilot.dk før du vælger butik..
Avatar billede Bauz Nybegynder
24. februar 2012 - 12:32 #8
CAT5e er rigelig, er elektriker og vi trækker stadigvæk 5e, cat6 bruger vi kun ved industri mm.
Avatar billede TheYaXxE Juniormester
29. februar 2012 - 11:28 #9
Men hvor man kan finde disse cat6a henne? :)
Avatar billede Bauz Nybegynder
29. februar 2012 - 22:21 #10
Det er nok ved en elektriker du skal finde det. Men hvor meget fremtids sikret du er kan man ikke svare på da man så skal satse på fiber, men det er noget lort i hus installationer
Avatar billede TheYaXxE Juniormester
03. marts 2012 - 15:54 #11
Tak for jeres svar. Det endte med at jeg købte noget en ven foreslog mig at købe hos siden; batteribyen.dk