Avatar billede sus82 Nybegynder
13. februar 2012 - 15:43 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Bedre diagram design

Hej

Jeg sidder og har lidt problemer med at lave diagrammerne så de ser pænere ud.

En af de ting der generer øjet, er for mange datoer på x aksen.
Aktuelt viser mit diagram kursudviklingen på en aktie, og x aksen er datoerne for hele perioden, dvs. 3 år.

Er der nogen der ved om det er muligt at formatere aksen direkte så den kun viser datoer for hver den første i hvert kvartal?

Det vil afhjælpe noget på amatøristisk diagram design.

Gode input/links til hvordan designet yderliger forbedres er meget velkommen

Hilsen Sus82
Avatar billede Mathias- Nybegynder
14. februar 2012 - 00:28 #1
send dit excelark til mig, så vil jeg kigger på det :)

info@kostberegner.dk
Avatar billede Mathias- Nybegynder
14. februar 2012 - 00:29 #2
kigge*
Avatar billede ae03 Novice
14. februar 2012 - 10:05 #3
Hvilken Excel bruger du? Jeg ved ikke, om det er det samme i 2003, men i 2007 kan du formatere aksen som datoakse og angive overordnet enhed som 3 måneder. Dermed vises datoen kun for den første dag i hvert kvartal.
Hvis ikke dine data starter med 1. dag i et kvartal, må du vha. angivelse af minimum for aksen sikre, at denne starter ved et kvartal.
Avatar billede sus82 Nybegynder
14. februar 2012 - 10:37 #4
Tak for hjælpen

Jeg har 2010 udgaven. Den må være anderledes end 2007,kan ikke se at man kan angive den 1. i kvartalet, men man kan istedet angive antal dage. Så 65 dage har jeg brugt. Man får bare nogle nogle mærkelige dato'er ud af det.
Jeg lukker nu.Tak til jer begge. Og ae03, sender du et svar.

Hilsen Sus82
Avatar billede ae03 Novice
14. februar 2012 - 11:04 #5
Jeg har 2010 hjemme, og umiddelbart husker jeg det som om, at det er stort set det samme som 2007. En hurtig søgning på office.microsoft.com viser godt nok lidt forskellige vejledninger, men man kan da angive aksetype som "Datoakse", og så burde det også være muligt at angive fast minimum med værdien 01-01-2008 (eller hvad der nu passer), fast overordnet enhed med værdien 3 måneder og grundenhed "dage".
Avatar billede sus82 Nybegynder
14. februar 2012 - 11:56 #6
I teorien så skulle man kunne det. Jeg bare ikke rigtig se hvordan. Hvis man klikker på x aksen får man axis options, der har de noget der hedder "specify interval unit", man skal skrive et tal, hvad jeg så har gjort. 65 har jeg brugt, og det er jo også cirka 3 måneder(arbejdsdage). Længere nede kan man vælge text eller date axis. Den sidste har jeg valgt, uden at der sker noget videre af den grund. Der er ikke noget sted hvor der lægges op til at man kan skriver "pr. 3 mdr".
Det ser ud til at der på dette punkt er sket en forringelse i forhold til tidligere udgaver.

Tak for hjælpen ae03