Avatar billede Toby93 Nybegynder
13. februar 2012 - 14:57 Der er 26 kommentarer og
1 løsning

Ekstern harddisk virker ikke

Hej !

Jeg har lige formateret min computer, og har her lagt nogle filer over på en ekstern, det er en Western Elements. Nu duer den eksterne harddisk ikke? Computeren siger at harddisken skal formateres førend den kan bruges? Der er to forskellige eksterne fra Western Elements(samme model) der ikke duer. Jeg har prøvet på en anden computer og her fungerer de fint, og virkede også inden jeg formaterede min computer? Derudover har jeg en anden ekstern fra Verbatim der fungerer fint..

Har i nogle ideer til hvad jeg kan gøre for at få disse to eksterne til at du på min computer? De skal IKKE formateres, da der ligger vigtige filer på dem!

På forhånd tak!
13. februar 2012 - 15:19 #1
Du/I skal altid skrive under hvilket Styresystem det drejer sig om!
Win98, ME, W2000, XP, Vista, Win7, OS/2, Unix, Linux, ... ?

---

Psssst: Er du stadig igang her ->
www.eksperten.dk/list/aabnespoergsmaal/Toby93 ?

---
Avatar billede Slettet bruger
13. februar 2012 - 15:37 #2
Jeg tror du har mistet filtabellen - den kan du gendanne med TESTDISK
Avatar billede Toby93 Nybegynder
13. februar 2012 - 15:43 #3
Det er Vista, undskyld jeg glemte det.

Hvordan fungerer det der Testdisk ? Er ikke så god til computere, så en vejledning ville være fantastisk!

PS. hvordan lukker jeg de to andre spørgsmål ? Jeg har fået løst dem begge?
Avatar billede buttwipe Juniormester
13. februar 2012 - 15:51 #4
Du skriver at der ligger vigtige filer på dem?
Det er for DUMT at man kun har vigtige filer til at ligge ét sted. Husk backup, når du har løst problemet.

Hvis du kan se indholdet af disken på en anden computer, er det næppe diskene der er problemet.
Avatar billede buttwipe Juniormester
13. februar 2012 - 15:58 #5
Jeg tror den nemmeste løsning er at lave en backup af indholdet af diskene, formattere dem på din pc og kopiere indholdet tilbage på dem.
Du bør under alle omstændigheder lave en backup af diskene, før du begynder at rode med utilities der kan ændre på filsystemet.
Avatar billede Toby93 Nybegynder
14. februar 2012 - 17:47 #7
Kan det virkelig passe at jeg bliver nødt til at formatere den når nu den virker på andre computere ? Det syntes jeg lyder meget mærkeligt? Der må vel være et eller andet man kan gøre, det vil jo tage lang tid at flytte en masse filer fra ekstern til computer og tilbage igen bagefter, når den nu virker på andre computere og andre eksterne harddiske fungerer på min computer?

Er der nogle drivere jeg kan hente for at få det til at du? Jeg syntes ikke umiddelbart jeg kunne finde noget på Western Elements hjemmeside ?

Vil blive meget taknemmelig hvis nogle kunne finde en løsning, der ikke indeholder en formattering !

Og mht. de åbne spørgsmål, er det så ikke ondsvagt at skrive i så gamle tråde for at nogle personer kan få nogle point ? Syntes at trådene fint indikerer hvad problemer var og hvordan det blev løst ?
Avatar billede Slettet bruger
14. februar 2012 - 18:02 #8
"
Vil blive meget taknemmelig hvis nogle kunne finde en løsning, der ikke indeholder en formattering !"

Har du overhovedet ulejliget dig med at prøve #2
Avatar billede buttwipe Juniormester
14. februar 2012 - 18:14 #9
#8

Det er næppe diskens filsystem der fejler noget, når disken kan læses på andre pc'er.
Det må være den nyinstallerede Windows der har et problem med at læse disken som den er og derfor foreslår jeg det jeg skrev i #5.

Til trådstarter:
Husk backup inden du forsøger dig med Testdisk og andre utilities der kan ændre filsystemet.
Avatar billede Toby93 Nybegynder
14. februar 2012 - 19:32 #10
# 8

Jeg har kigget på Testdisk, men har ingen anelse om hvordan det fungerer, i # 3 spørger jeg efter en guide, ingen svar?
Derudover vil jeg give #9 ret, det er vel ikke et problem med harddisken når denne duer på andre computere, derfor jeg spørger efter en mulighed for at åbne harddisken på min computer uden en formatering.

Men hvis Testdisk kan gøre dette, kunne jeg da godt tænke mig en guide til hvordan dette gøres? Prøvede lige hurtigt at kigge på det med et USB-stik uden nogle vigtige filer og her lavede den bare noget der mindede om en backup ? Så at finde de manglende filtabeler, ved jeg ikke hvordan man gør, og hvad man gør ved dem når man har fundet dem?
Avatar billede Slettet bruger
14. februar 2012 - 19:45 #11
Pas nu på du ikke bliver for hjælpeløs - du kan finde en guide her http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk_Step_By_Step

Hvis du mener at #9 er den skindbarlige sandhed så er der li`som ingen grund til din kommentar #7
Avatar billede Toby93 Nybegynder
14. februar 2012 - 20:31 #12
Sådan som jeg forstår det hjælper Testdisk med til at få harddiske til at du igen eller til at finde filer man er kommet til at slette, er dette rigtigt ?

Det er ikke det der er mit problem. Jeg har ikke mulighed for at åbne harddisken på min stationære computer, men min bærbar og andre computere jeg har prøvet på fungerer det fint. Derfor er harddisken altså ikke problemet? Er dette ikke rigtigt forstået? Hvis harddisken havde været problemet kunne den vel heller ikke åbnes fra andre computere?

USB indgangen på min computer er heller ikke problemet, da andre USB-sticks og en anden harddisken sagtens kan virke igennem indgangen.

Jeg mener at #9 har ret i at det er min computer der er problemet, men efterspørger andre løsninger end en formatering. Jeg kunne godt tænke mig, såfremt det er muligt, at der kunne findes en anden løsning?
Avatar billede Slettet bruger
14. februar 2012 - 21:09 #13
"Sådan som jeg forstår det hjælper Testdisk med til at få harddiske til at du igen eller til at finde filer man er kommet til at slette, er dette rigtigt ?"

Nej det er ikke korrekt, men jeg hopper af her - Held og lykke
Avatar billede buttwipe Juniormester
14. februar 2012 - 21:19 #14
#13
Det er da ellers det de reklamerer med på deres hjemmeside.
Men så kunne det da være rart at få at vide hvad programmet så kan?
Avatar billede Slettet bruger
14. februar 2012 - 21:46 #15
"Det er da ellers det de reklamerer med på deres hjemmeside.
Men så kunne det da være rart at få at vide hvad programmet så kan? "

Måske begge de herrer burde tage et genopfriskningskursus i læsning, i linket som jeg har lagt http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk_Step_By_Step bliver det glimrende beskrevet
Avatar billede buttwipe Juniormester
14. februar 2012 - 21:52 #16
#15

Der står at Testdisk retter logiske fejl og kan genskabe slettede filer og det var vel det der blev spurgt om i #12.

Og spar så lige sarkasmen til nogen der gider at høre på det.
Avatar billede buttwipe Juniormester
15. februar 2012 - 13:17 #17
Jeg formoder at Windows Vista er fuldt opdateret?
Ellers kunne problemet være opstået fordi dine WD diske er exFAT formatterede.
Det kræver så vidt jeg husker Vista med Service Pack 1 at kunne læse exFAT.
Avatar billede Toby93 Nybegynder
15. februar 2012 - 14:25 #18
Tror den er fuldt opdaterede. Ved du hvordan jeg kan få Service Pack 1, hvis ikke den er fuldt opdateret ?
Eller i såfald, hvor jeg kan tjekke om Vista er fuldt opdateret ?
Avatar billede buttwipe Juniormester
15. februar 2012 - 14:33 #19
Kontrolpanel -> System og Vedligeholdelse -> System

Står under "Windows udgave"
Avatar billede buttwipe Juniormester
15. februar 2012 - 14:38 #20
Hvilket filsystem er WD diskene formatteret til?
Det kan være FAT32, exFAT eller NTFS

Højreklik på drevet i Stifinder og vælg Egenskaber -> Generelt
Avatar billede Toby93 Nybegynder
15. februar 2012 - 20:44 #21
Syntes ikke umidelbart der står noget om hvilken service pack det er? Se evt. følgende screenshot:
http://imageshack.dk//viewimage.php?file=/imagesfree/vzq34648.jpg

Når jeg går ind i egenskaber for harddisken, står der ikke noget om hvilket filsystem det er.
Avatar billede buttwipe Juniormester
15. februar 2012 - 20:58 #22
Har du lavet opdateringer vha. Windows Update?

Du kan kun se hvad WD disken er formatteret til på en pc hvor du også kan se indholdet af disken.
Avatar billede Toby93 Nybegynder
15. februar 2012 - 21:50 #23
Er lige gået ind i Windows Update og kan se at jeg ikke havde Service Pack 1, denne er den nu igang med at installere, så håber jeg det virker efterfølgende !

Hvis ikke skriver jeg lige hvilken filtype WD harddisken er formatteret til !
Avatar billede Toby93 Nybegynder
15. februar 2012 - 22:24 #24
Jeg siger tak til Buttwipe, efter opdateringen til Service Pack 1 fungerer harddisken nu :D

Nu kan ligge et svar så du kan få dine point!

MANGE MANGE MANGE MANGE TAK !
Avatar billede buttwipe Juniormester
15. februar 2012 - 22:28 #25
Der er kommet læssevis af opdateringer siden SP1, så når den er færdig og du har genstartet pc'en, starter du Windows Update igen. Det bliver du ved med indtil der ikke er flere opdateringer.

Husk også installation af antivirusprog. og opdatering af samme.
Avatar billede buttwipe Juniormester
15. februar 2012 - 22:32 #26
Tak for tilbuddet om points, men jeg samler ikke så snup dem selv.

Beklager at jeg ikke kom til at tænke på Windows opdateringer før sent henne i forløbet, men jeg gik ud fra at alle brugte Windows Update umiddelbart efter installation af Windows.

Men det husker du garanteret også næste gang. ;-)
Avatar billede Toby93 Nybegynder
16. februar 2012 - 11:43 #27
Jeg siger tak for hjælpen til Buttwipe! Det hjalp at opdatere til Service Pack 1, og begge harddiske fungerer som de skal nu!
Jeg troede at der var opdateret, eftersom at når man slukkede computeren de første par gange kom der den sædvanlige skærm med opdatering af Vista !