Avatar billede g41384 Nybegynder
09. februar 2012 - 10:58 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Liniær fremskrivning af salgstal

Hej,

Er det muligt at fremskrive det forventede salg i maj måned ved brug af formler i excel eller skal man tilføje en længere beregning i cellen?

Jeg har ikke brug for en =middel(A2:D2), da der ikke tages hensyn til forøgelsen.

        A              B                C              D            E
1      Januar    Februar    Marts    April      Maj
2      1100      1300        1400        1700        ?

Jeg glæder mig til nogle gode svar
Avatar billede claes57 Ekspert
09. februar 2012 - 12:25 #1
i e:
kolonnenr(-1) + ((kolonnenr(-1) - kolonnenr(1)) / kolonnenr(-2))
det vil så her give
1700 + ((1700-1100) / 3) = 1900
Avatar billede claes57 Ekspert
09. februar 2012 - 12:31 #2
hvis du laver
=D2 + ((D2-$A2)/(KOLONNE(E2)-2))
i e2, så kan den kopieres videre til f,g,h...
Avatar billede g41384 Nybegynder
09. februar 2012 - 14:53 #3
Takker for forslaget.

Jeg tænker mig en mere avanceret løsning. Du/I bedes bemærke at mine tal ikke er 100% liniære, så man bare kan lave en ax+b ligning mellem A og D. Det kræver lige at der tages højde for en dårlig måned i Marts.

Hjælper det? Der er ikke en funktion, der kan fremskrive?
Avatar billede claes57 Ekspert
09. februar 2012 - 15:00 #4
der kommer vel dårlige måneder en gang i mellem - og jeg bruger kun start/slut tal, og ikke den enkelte måneds spring. Så det bør vel udjævne (hvis der også er gode måneder).
Avatar billede g41384 Nybegynder
09. februar 2012 - 15:37 #5
Jeg er ikke uenig i din betragtning, hvilket er en løsning, som jeg tidligere har brugt.

Denne gang søger jeg en løsning, så jeg kan fremskrive den næste måned med hensyntagen til udsving i de underliggende måneder.
Avatar billede claes57 Ekspert
09. februar 2012 - 19:48 #6
du ved jo ikke, om det dårlige salg var pga en syg sælger, eller om markedet er forsvundet. Men ellers så skal du via noget syg matematik med http://en.wikipedia.org/wiki/Fourier_transform
det er simpelt sagt udsving som en sinus-kurve over fx et år, og i den kurve kan ligge flere andre sinus-kurver indlejret.
Fx sælger cremer med solfaktor godt i maj-august, men også i nov og feb, hvor folk lige skyder en uge af i syden. Vinterdæk, derimod sælger ikke meget fra mar til sep.
Den må du selv klare - det er ud over min fatteevne...
Avatar billede sus82 Nybegynder
13. februar 2012 - 16:34 #7
Prøv med TENDENS
Avatar billede g41384 Nybegynder
14. februar 2012 - 15:50 #8
Tak for ideen.

Jeg er igang med at kigge på TENDENS og LINREGR.

Mon ikke jeg bliver klogere.
Avatar billede store-morten Ekspert
15. februar 2012 - 22:00 #9
Benyt følgende fremgangsmåde for at udfylde en serie for en lineær tilpasset tendens:
1.Markér mindst to celler, som indeholder startværdierne for tendensen.

Hvis du vil øge tendensseriens nøjagtighed, skal du vælge yderligere startværdier.
2.Træk fyldhåndtaget i den retning, du vil udfylde med stigende eller faldende værdier.

Hvis de markerede startværdier i cellerne C1:E1 f.eks. er 3, 5 og 8, skal du trække fyldhåndtaget til højre for at udfylde med stigende tendensværdier eller til venstre for at udfylde med faldende værdier.
Avatar billede g41384 Nybegynder
13. marts 2012 - 08:19 #10
Hej,

Løsningen er blevet TENDENS, hvilket virker ganske godt.

Hvis sus82 og Store-morten sender et svar, så deler jeg pointene. Sus82 for ideen og Store-morten for proceduren.

Tak for hjælpen
Avatar billede store-morten Ekspert
13. marts 2012 - 19:53 #11
Velbekomme
Avatar billede g41384 Nybegynder
14. marts 2012 - 09:37 #12
Øv, med min tekniske kompetence var ikke muligt at dele pointen. Beklager sus82.