Avatar billede erikmailand Nybegynder
09. februar 2012 - 08:50 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Opsætning af Modem/Router/Switch & WOL

Hej Eksperter.
Jeg har en PC som jeg bruger til media center (Win7) til at se/optage.
Er nu nået dertil hvor jeg gerne vil se tv/ planlægge optagelser på min Android (Via DVBLogic)& starte pcen over nettet.
MEN MEN.... Dette kan jeg ikke få til at virke.
Er i tvivl om det er den måde jeg har forbundet mit modem/router/switch eller om det bare er en indstilling.

Først på netværket er selfølgelig mit modem (Zyxel p-660r-d1) (Udbyder: Telenor)

Der efter kommer min trådløse router (Cisco Linksys e5200) Kablet går fra modem ind i port nr.1 (Ikke Modem porten) Da jeg har fået at vide at det ikke var den jeg skulle bruge da mine pcer så ville få forskellige ip'er fra gang til gang.

Derfra går turen fra port 2 til min Switch (D-link dgs 1008d) hvor min pc/media center så er sat til.

Hvis vi starter med WOL har jeg sat portforwarding til på mit modem til port 80 & ip 10.0.0.2 Som er mit media centers ip.

Når jeg prøver at vække, har jeg via "ipconfig /all" fundet frem til mit netværkskorts MAC adresse & subnet, min Ip via "www.myip.dk" & port:80.

Men skidtet starter ikke. Har aktiveret WOL i bios på pcen..

Hvis problemet med WOL løses tror jeg også problemet med at jeg ikke kan tilslutte DVBLogic/Media center via min android vil blive løst..
Avatar billede Wally1973 Praktikant
09. februar 2012 - 14:18 #1
WOL's magic packet routes ret sjældent over internettet, så den skal have en lokal kilde at blive afsendt fra, f.eks. en webserver.

Dit android tilslutningsproblem burde du kunne teste ved at tænde dit media center og så se om du kan tilslutte.
WOL gør nemlig ikke andet end at tænde for maskinen.
Avatar billede erikmailand Nybegynder
09. februar 2012 - 15:14 #2
Okay. troede at jeg fra et helt andet netværk kunnne få maskinen til at starte.
Kan hverken tilslutte eller tænde for maskinen, selv om android telefonen er på hjemmenetværket.
Avatar billede Wally1973 Praktikant
09. februar 2012 - 16:10 #3
Kunne man gøre det fra internettet af, så kunne alle på internettet jo tænde din maskine, da der ikke er nogen adgangskontrol. :)

Ang. at tænde den fra lokalnettet, så burde dette kunne lade sig gøre og hvis ikke så burde du kunne forbinde til den, når du først manuelt har tændt den.

Du kan evt. test WOL lokalt på netværket fra en anden maskine.
www.depicus.com har en masse gratis programmer til afsendelse af WOL magic packets.
Avatar billede MikkelsensBW Nybegynder
10. februar 2012 - 07:36 #4
Dette kan godt lade sig gøre..

krav : STATIC IP ADDRESS FRA INTERNET UDBYDEREN..

her er lidt tekst du kan blive klogere på :

Internet

In order to wake up a computer from the Internet you need a Broadband connection with a Router connected to the Modem that keeps your connection alive (you need a Router even if you have Static IP).

Waking Up the computer from remote is done by sending the magic packet through the Internet using your Internet IP address, and the MAC number of the computer that you intend to Wake Up.

If you do not know your IP address read this.

Link to: www.myip.dk

You have to prepare the system for Wake Up Over the Internet.

Open a Port thought the Router, and the Software Firewall (use high port number so it will not conflict with any other port, 5850 is a good example).

Assign the port to the internal IP of the computer that you want to WOL (you can use the port only for one computer).

Get this Utility it let you define a port for WOL.

Link to: http://www.depicus.com/wake-on-lan/wake-on-lan-gui.aspx

Take with you a copy of the WOL GUI, and write down the MAC number.  In the remote location start WOL GUI and type in your MAC number, Type in the  Internet address (Internet IP) type in the port number that you left Open.  Click on Wake me Up and it should work.

Det virker for mig :)
Avatar billede erikmailand Nybegynder
11. februar 2012 - 08:50 #5
Det er egentlig også dette jeg har gjort.... Bortset fra at jeg har brugt port 80.
Dette er ændret og virkede stadig ikke.

Så ændrede jeg subnet til 255.255.255.255 i stedet for 255.255.255.0

NU virker det.... NÆSTEN....

Det er som om at mit modem går i "Dvale" efter noget til???
Hvis jeg lukker pcen der skal startes, og prøver at starte den med det samme, virker det... Hvis jeg så venter noget tid, så virker det ikke...

Nogen ide'er??
Avatar billede erikmailand Nybegynder
11. februar 2012 - 09:11 #6
På hjemme nettet, kan jeg tilsyneladende altid vække pc'en med den interne ip (10.0.0.3) og subnet 255.255.255.0

Det er kun når jeg prøver over nettet det ikke virker efter lidt tid (Ca. 5-10 min)
Avatar billede Wally1973 Praktikant
11. februar 2012 - 15:23 #7
Som jeg sagde tidligere, så er en magic packet ikke routet på internettet.
En magic packet er faktisk en bestemt form for broadcast packet til det lokale subnet.

Der er en udvidelse kaldet Subnet Directed Broadcasts, men den skal understøttes af routerne både hos kunden og hos internetudbyderen, hvilket praktisk talt aldrig er tilfældet.

Bedste løsning er en lokal kilde til at starte maskinen op.
Nogle routere har en lille webserver indbygget som kan sende denne magic packet til lokalnettet og en webserver kan tilgås udefra.

http://en.wikipedia.org/wiki/Wake-on-LAN
Avatar billede erikmailand Nybegynder
11. februar 2012 - 18:15 #8
Forstår bare ikke hvordan det kan være at jeg kan starte pc'eren over nettet efter et par minutter (Gør det via min mobils dataforbindelse, ikke wifi)
Men går der en 5 minutter kan jeg ikke køre det mere...

Så virker det kun via det lokale netværk..

Er der nogen forklaring på det så??
Avatar billede erikmailand Nybegynder
08. juni 2012 - 21:13 #9
Fik det desværre ikke til at virke. så Må nøjes med at starte på lokal nettet :(