Avatar billede Ubbe09 Nybegynder
08. februar 2012 - 12:05 Der er 4 kommentarer

En med elektriker-skills søges til hjælp.

Jeg står og skal ha' lavet mig et lille print med en super simpel funktion, men kan ikke helt lure hvilke komponenter jeg skal putte på.
Jeg har specielt meget forstand på sådan noget, så du må gerne være lidt pædagogisk i dine kommentarer. ;)

Funktionen:
Når jeg trykker på en knap skal mine 5 LED-pære tænde og holde sig tændt i f.eks. 90sek.
Det skal sidde udendørs hele året (har huset som det skal sidde i).

Issue:
LED's og komponent-print skal laves hver for sig, således jeg kan sætte mine LED's hvor jeg vil.
Timer-funktionen skal laves ved brug af en chip (har haft kigget på en NE555, men den kan ikke tåle mere end 0 grader temp.)

Hjælp:
Hvilken chip skal jeg bruge samt hvordan skal sådan en bandit tilkobles/programmeres?

Info:
LED:
-Spænding: 3,0-3,6V
-Strøm: 25mA

Strømkilde:
Har tænkt at 3x3,0 knapcellebatterier skulle kunne klare jobbet. - muligvis kunne man putte en solcelle og en kondensator på i stedet??

Håber virkelig at én af jer kloge mennesker her inde har lyst, og mulighed for at hjælpe mig lidt på vej.
Avatar billede The_Buzz Novice
08. februar 2012 - 12:39 #1
Det er vist nærmere elektronik skills frem for elektriker skills :D
Avatar billede Ubbe09 Nybegynder
08. februar 2012 - 12:54 #2
True... Desværre lidt for sent at rette overskriften. ;)
Avatar billede MADOlsen Forsker
08. februar 2012 - 13:01 #3
"Jeg har specielt meget forstand på sådan noget"
Så der ikke mangler et "ikke" i den sætning, så vil jeg foreslå, at du laver det selv... ;-)
Avatar billede Ubbe09 Nybegynder
08. februar 2012 - 13:03 #4
Nej nej nej nej, det gik da ALT for hurtigt med at skrive spørgsmålet...

Men jeg har IKKE specielt meget forstand på det!