Avatar billede Basse25 Novice
08. februar 2012 - 09:13 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Fordeling af et samlet beløb ud fra et andet tal

Jeg har nogle varegrupper, hvortil vi får noget markedsføringstilskud. Dette markedsføringstilskud skal jeg have fordelt på forskellige varenr. (alle med samme varegruppe), men ud fra andelen af salget. F.eks. jeg har en 1 mill., som skal fordeles på varegruppe 14, som indeholder 10 varenr. med forskellige andele, så det ene varenr. skal ud fra andelen have de 190.000, mens de andre varenr. har samme lave andel og dermed skal fordele resten altså 810.000 kr. = 90.000 på resterende varenr. - Er der nogle der kan hjælpe mig med en SQL-sætning eller lignende til dette formål?
Avatar billede Slettet bruger
08. februar 2012 - 09:59 #1
Arbejder du med det i en database eller er det det du soeger?
Avatar billede Basse25 Novice
08. februar 2012 - 10:01 #2
Jeg arbejder i en Access database.
Avatar billede Slettet bruger
08. februar 2012 - 10:04 #3
Hvordan ser de relevante tabeller ud?
Avatar billede Slettet bruger
08. februar 2012 - 10:57 #4
ok... et eksempel..

Hvis du har en tabel, som denne:

tblVarer  (tabellens navn)
VareGruppe
Vare
Andel

Saa kunne en forespoergsel vaere:

SELECT tblVarer.Vare, Sum([Markedsfoeringstilskud:]*[tblVarer].[Andel])/(SELECT Sum(tblV.Andel) AS SumOfAndel FROM tblVarer AS tblV WHERE (tblV.VareGruppe=VareGruppe)) AS Tilskud
FROM tblVarer
WHERE (((tblVarer.VareGruppe)=[Indtast varegruppe:]))
GROUP BY tblVarer.Vare;

!~)
Avatar billede wipeca Nybegynder
08. februar 2012 - 16:20 #5
Jeg er ikke sikker på hvordan du vil bruge dataene?
Er det for at føre Markedsføringsbidraget ind i en tabel eller hvordan? Ud fra hvor meget du har solgt af varen?
Avatar billede Slettet bruger
08. februar 2012 - 22:28 #6
Den viste forespørgsel, kan i tabellen se varegruppe, vare og den andel de skal tildeles. I dit tilfælde ville det være 1,9 andele til den ene vare og 0,9 andele til de andre.

Når forespørgslen køres vil den promte dig om markedsføringstilskuddet, som du vil indtaste som 1.000.000 og varegruppen, som du vil indtaste som 14.

Resultatet vil blive en liste med dine varer i varegruppe 14 med deres respektive andel af din 1 mil.

...man kan selvfølgelig udvide teknikken med en tabel, som indeholder varegruppe og markedsføringstilskud. Så kunne man lave en liste med alle varegrupper, varer og andele!~)
Avatar billede Slettet bruger
26. marts 2012 - 09:06 #7
tak for points!~)

...men hvis du ikke har faaet lavet noget brugbart er du velkommen til at sende din db til spg.eksperten@gmail.com saa skal jeg tage et hurtigt kig paa den...