Avatar billede thadoews Nybegynder
03. februar 2012 - 10:58 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Varm CPU i bærbar

Hej.

Min CPU og bundkort i min bærbare ligger på en usædvanlig høj temperatur. Derfor vil jeg have blæseren og kølesystemet udskiftet.
Jeg kan enten vælge at skifte kun blæseren, som jeg har tænkt mig(billigere) eller skifte hele kølesystemet(dyrere). Er der noget jeg skal tage hensyn til hvis jeg skifter blæseren? Jeg tænker specielt på, hvad der løber i disse kølerrør, som kommer ud herfra. Udover det har ejg fundet ud af at det  var en god idé at putte lidt kølepasta på CPU'en. Jeg har her fundet denne guide:
http://www.tweakup.dk/HTML/bygenpc/cpu.php
Skal der virkelig så lidt på?
Avatar billede jokkejensen Novice
03. februar 2012 - 11:06 #1
Hvilken CPU sidder der i din bærbar, det er ofte grafikkortet der bliver varmt, forudsat det er en mobil processor, og et "moderne" grafikkort.

/J
Avatar billede haverslev Novice
03. februar 2012 - 11:10 #2
Nu er der jo meget forskel på en bærebar og en stationær
(guiden til stationære bundkort)
En bærebar kan du ikke bare skifte blæseren til en eller anden type blæser pga. af den trange og begrænset højde.
Men du kan pille den af og rense den og give den nyt kølepasta og JA, der skal kun meget lidt på.
Rens samtlige kølleribber osv. samtidig
Avatar billede thadoews Nybegynder
03. februar 2012 - 11:23 #3
Jeg har fundet en ventilator præcis magen til den der sidder i. Regner med at skifte den og rense alt køling, men hvad med kølerørene? Skal de også skiftes eller?

Min CPU er en AMD Turion X2 RM-70 Griffin 65nm Technology
og grafikkort: Standard PnP-skærm (1280x800@60Hz)
ATI Radeon HD 3200 Graphics (Acer Incorporated [ALI])

Bærbaren er købt for ca. 4 år siden og derfor nok ikke helt "moderne" ;)

Jeg har brugt Piriform Speccy til at vise mig temperaturen. Den viser temperaturen på Motherboardet og CPU'en. Begge er meget høje.
Avatar billede haverslev Novice
03. februar 2012 - 12:05 #4
Det er ikke nødvendigt at skifte "rørerne" blot du rengøre og samler det med korrekt kølepasta osv.
Avatar billede jokkejensen Novice
03. februar 2012 - 12:32 #5
definer meget høje temperaturer? - den må være op til 100g varm. (men dette kan jo sagtens betyde at din blæser går amok blot ved 70-80g)

Men enig med haveslev, kobberrørene skal du ikke skifte - de er nok også lidt sværere at få fat i, og unødvendigt.

/J
Avatar billede Tylon_Foxx Nybegynder
03. februar 2012 - 13:43 #6
Som regel er det nok at gove køleren en grundig rensning for støv. En del moderne laptops er elendigt designet hvad angår airflow og overopheder så snart der kommer ganske få støvgran ind. Andre gange bruges der en elendig kølepasta eller en forudbelagt kølepasta... Den elendige kølepasta tørrer ud efter et år eller to og den forudbelagte danner bobler( se herunder), så det er lavet til at holde de par år laptoppen har garanti.

Som hovedregel anbefales det at skifte kølepasta en gang om året, også i laptops. Gammel kølepasta kan afrenses med sprit eller isopropylalkohol (iso-alkohol er hurtigere til at opløse kølepastaen og kan købes i bl.a. matas).

Nu er tweakup's guide rimelig forældet (CPU med blottet kerne), den mængde kølepasta du skal bruge, skal svare til et lille ukogt riskorn. Denne klat skal lægges midt på CPU'ens overflade og køleren presses ned over. Pastaen skal IKKE smøres ud da der ellers vil danne sig bobler. Ovennævnte metode kaldes også riskorn metoden.
En lidt sværere udgave som siges at være mere effektiv på multicores er linje metoden. I stedet for at lægge en riskornstor klat i midten af heatspreaderen, så trækker man en tynd linje kølepasta hen over midten af kernen.
For begyndere vil jeg dog anbefale riskorn metoden.

Guiden nævner at man skal sprede kølepastaen ud, men det gælder kun CPUere med blottede kerner, da det er et ret lille område man arbejde med.

Når du skal ud og købe en kølepasta, kan jeg anbefale at gå efter de lidt dyrere modeller, fx Arctic silver 5. Den bedste kølepasta jeg er stødt på er Innovation Cooling Diamond 7 carat, den giver som regel 2-3*C lavere temperaturer end førnævnte AS5 og tuben kan sagtens holde til en 30-40 installationer :)
Avatar billede haverslev Novice
03. februar 2012 - 13:53 #7
Som hovedregel anbefales det at skifte kølepasta en gang om året, også i laptops - VRØVL
Avatar billede 220661 Ekspert
03. februar 2012 - 14:44 #8
#7 Enig.

Men det kan "varmt" anbefales at rense køler mindst en gang om året (og gerne 2).
Med en dåse med trykluft, en støvsuger du kan justere sug på og nogle vatpinde. så når du langt.
Jeg har gjort det et par gange på en hp bærbar, og der faldt temperaturen fra 80 grader til ca 65. Og det er udemærket.
Man opdager det ved at blæseren larmer unødvendigt.
Avatar billede Tylon_Foxx Nybegynder
03. februar 2012 - 15:01 #9
#7
ups, det er hvis man overclocker systemet jeg mente... Har i mange år overclocket mine egne maskiner, så sidder lidt fast i det mindset :D

ikke desto mindre skal det udskiftes en gang imellem da, især det billige, kan finde på at tørre ud... eller i al fald få en konsistens der er på niveau med elefantsnot... Men når det får den konsistens er det uanset på tide at få det skiftet, eller at få sig en ny maskine da den gamle er ved at være uddateret :)
Men ikke desto mindre kan det indgå i det årlige rensningsritual så man husker at gøre det inden skaden er sket (indtørret kølepasta er en kælling at få af!)
Avatar billede thadoews Nybegynder
03. februar 2012 - 17:28 #10
Det var nu en god oplysning at få at vide ;) Det er mange år siden jeg sidst rigtigt har rodet med hardware og dengang var det blottet CPU ;) Men det er blevet til at jeg skifter min ventilator, da den også larmer underligt nogen gange.

Nu er valget af kølepasta faldet på Arctic Cooling MX-2 eller MX-4:

http://www.labtech.dk/?p=pd&id=MX-4
http://www.labtech.dk/?p=pd&id=MX-2
Umiddelbart får man jo næsten altid, hvad man betaler for ;)

Labtech data er valgt fordi der ligger en butik næsten ved siden af mig og jeg gider ikke betale 45 kr i porto ;)
Avatar billede haverslev Novice
04. februar 2012 - 10:01 #11
I de sidste 10 år, har man som tommelfingerregel, at computer har en levetid på 5 år og derfor er alt køling, pasta, hardware osv. som minimum  beregnet til at holde hele den levetiden ud - ja mange maskiner bliver jo sågar mere end 5-10 år og derover uden problemer af nogen slags, før det evt. bliver rep./kasseret.

Men hvis man overklocker, ja så går man jo udover computerens specifikationer for de testede driftforhold og derved ændres levetiden negativt for f.eks CPU, kølepasta, ram  osv.- og hvad der ellers er blevet oveklocketpå maskinen og vil bidrage med mere varme.
Avatar billede thadoews Nybegynder
10. februar 2012 - 08:38 #12
Jeg siger tak for hjælpen :) Nu ved jeg hvad jeg skal bruge min vinterferie på ;)

Jeg lukker den her.