Avatar billede konko4 Nybegynder
01. februar 2012 - 16:53 Der er 18 kommentarer

hjemmeside

hej

jeg er nybegynder til at lave hjemmesider
er der nogen steder på nettet hvor jeg kan få at vide hvordan man deler siden op så man fx. kan have en top menu hvor man kan klikke rundt på siderne og en venstre menu og højre magen

hilsen Simon
Avatar billede invalid Nybegynder
01. februar 2012 - 17:01 #1
Avatar billede jacobrd3 Nybegynder
01. februar 2012 - 17:49 #2
hvis du vil have en dansk løsning så er der www.html.dk men de har ikke rettet deres indlæg siden 2004 så jeg andbefaler www.nemprogrammering.dk det er også video guides og de forklare det også meget grundigt de har disse kategoriger: html, css, javascript, php, mySQL, wordpress, ASP.NET, linux web hosting. og der kommer snart flere :-)

vil også lige sige at hvis videoerne er for gamle så uploader de nogle nye så man er "up to date"
Avatar billede olebole Juniormester
01. februar 2012 - 17:53 #3
<ole>

@invalid: Det forslag kan da kun være et udslag af dit brugernavn! Det er et af de værste sites på WWW - proppet til randen med misforståelser, mangler og virkelig alvorlige fejl! Ingen har lært at kode på det site, og der bør ikke linkes til det fra seriøse fora/sites!

@konko4: Prøv at linke til en menu i den stil, du tænker på. Så kan vi uden tvivl vise dig en fornuftig løsning  =)

/mvh
</bole>
Avatar billede olebole Juniormester
01. februar 2012 - 17:58 #4
html.dk er heldigvis endelig blevet pillet ned - og nemprogrammering.dk er ligeledes lavet af en amatør, der ikke ved, hvad han 'underviser' i.

Desværre er det blevet skræmmende let at publicere på WWW - og det er tydeligvis for stor en fristelse for de mest uvidende klaphatte! Troværdige artikler og tutorials om webudvikling (specielt for begyndere) er stort set ikke eksisterende - og specielt på dansk  :o|
Avatar billede mediman Nybegynder
01. februar 2012 - 18:59 #5
Jam Ole, du er jo prof og desuden en tålmodig mand, hvorfor laver du ikke et site?
Avatar billede olebole Juniormester
01. februar 2012 - 19:07 #6
Det kræver rigtig meget tid og vel at mærke for en gruppe. Det er ikke noget, man kan lave ene mand. Jeg havde faktisk på et tidspunkt dengodekode.dk, men det løb ud i sandet. Du skal dog have tak for tilliden  *o)
Avatar billede mediman Nybegynder
01. februar 2012 - 19:32 #7
Hmm ... kan godt se dit argument. Så længe behovet overstiger ressourcerne er der jo et problem. Men det ville være godt med en kvalitativ modvægt til alt det crap, der phiser rundt derude.
Avatar billede NielsErikP Mester
01. februar 2012 - 23:59 #8
Hej...

Prøv og kig her :

  http://hjemmesideskolen.dk/index.php

Håber du finder noget der kan bruges :-)
Avatar billede olebole Juniormester
02. februar 2012 - 14:39 #9
@NielsErikP: Den lider desværre af præcis samme sygdom: Fravær af bagvedliggende viden, hvilket resulterer i bunker af vrøvl
Avatar billede NielsErikP Mester
03. februar 2012 - 00:14 #10
Hej...

@olebole: jow jow.. nu er jeg heller ikke selv nogen haj.. og er først i sidste halvdel af sidste år, jeg fik interesse for dette Html/Css osv.. halløj....
Men men jeg brugte jo nettet og må da også indrømme at de første spæde erfaringer jeg gjorde mig mht. til at tilegne mig lidt viden om Html/Css og for den sags skyld Php... Var jo nok desværre det de kunne præsentere på W3schools + Html.dk .... Så fandt jeg jo ud af at man godt kunne lære en del ved at følge med i visse katagorier her på Eksperten.dk ... Og bla. at følge dine svar til folk, når du vel at mærke kan lide dem...
Min pointe er at man skal jo starte med at kravle før man kan gå... og jeg selv må da indrømme at W3c .. måske ikke ligefrem henvender til de helt Grønne på området.
Men jeg har noteret mig at Hjemmesideskolen.dk er en tegneserie uden farve. :-)
Avatar billede olebole Juniormester
03. februar 2012 - 00:27 #11
Jeg tror, du tager fejl. Om jeg kan lide folk, har ingen indflydelse på, hvordan jeg svarer. Med mindre, folk opfører sig meget dumt, er det ikke deres person, men deres kode, jeg kritiserer. At der så er mange, som ikke er vandt til at håndtere kritik - og derfor bliver voldsomt fornærmet - er en helt anden ting.

Om folk ønsker at lære noget forkert eller misforstået, er sådan set op til dem selv. Problemet opstår primært, når de viderebringer disse misforståelser og fejl som værende korrekt - og det er der ikke mange, der undlader.

Det er ikke uden grund, at W3C gang på gang har forsøgt at få indehaveren af w3schools til at lukke sitet, begynde at tage webudvikling seriøst - eller i det mindste gøre klart for brugerne, at han intet har med W3C at gøre. Naturligvis uden resultat!  :o|
Avatar billede NielsErikP Mester
03. februar 2012 - 00:48 #12
Hej...

Måske... men er det ikke også dem man skal lære af... Fejl altså?? Ja... Den har jeg forstået at W3C har prøvet at lukke hans site, det har du sagt i et par tråde.... Men måske W3C så skulle udvide deres sortiment med en del for fler års proffer og en del for newbie's!...
Avatar billede olebole Juniormester
03. februar 2012 - 01:10 #13
Nej, man skal naturligvis ikke lære af fejl, man får serveret, som værende god kode. Desuden mener jeg ikke, man kan drage W3C til ansvar for, at folk ikke gider læse om det, de påstår, de gerne vil lære.

Andre steder af høj kvalitet er SitePoint og Mozillas udviklerområde - men heller ikke her er der tale om 'Pixi læsning'.

Det kræver en masse at lære, hvordan et fag udøves - uanset om der er tale om webudvikling, ballet eller gynækologi  =)

At jeg bliver ved med at gentage, at w3schools er et elendigt site - og at W3C er hamrende utilfreds med hans maniske vrøvleri - skyldes udelukkende, at det konstant bliver anbefalet ... til stor skade for WWW!
Avatar billede NielsErikP Mester
03. februar 2012 - 22:08 #14
Hej..

Nej... jeg mener man skal lære af det man får at vide er fejl... Så skulle man jo ikke gerne fortsætte med at praktisere dem!! Men da jeg begyndte at interessere mig for html... engang i slutningen af sidste år.. spurgte jeg da her på sitet.. Og fik fik netop w3schools og html.dk opfordret... og hvordan ved man det som ny.. som søger steder at tillære ssig noget nyt, ja hvordan ved at det er Fejl, serveret som god kode eller manisk vrøvleri , når du ikke har erfaringe og er ny, må du jo tage tingene serveret som Seriøse ....
Avatar billede olebole Juniormester
03. februar 2012 - 22:40 #15
Præcis! Derfor prøver jeg efter bedste evne at advare mod den slags sites, når de kommer op i trådene. Efter min mening hviler der et seriøst ansvar på de af os, som har kodet i mange år. Vi bør kunne gennemskue, hvad der godt, og hvad der er lor ... ehhh ... noget møg  :o)

Det skylder vi at sige højt, klart og tydeligt - både af hensyn til vores fag og de nye i faget
Avatar billede NielsErikP Mester
03. februar 2012 - 22:46 #16
Hej..

He he.. ja!!

Men det var egentligt også den jeg tænkte på da jeg i tidligere indlæg nævnte at W3C, godt kunne have en del for newbie's og for hardcore proffer... For der er squ da ik noget mere irriterende end at side og tillære sig en gang nonsens... Det var ikke så meget at W3C skulle kunne drages til ansvar for noget, men de har vel også den allerstørste lyst til at deres materiale bliver udbredt på den rigtige måde..Newbie's eller ej
Avatar billede olebole Juniormester
03. februar 2012 - 23:16 #17
Tro mig, det er et gigant arbejde at vedligeholde en standard. Det allerstørste arbejde ligger ikke i, hvad du kan se på sitet. Det ligger i hele forarbejdet, som definerer, hvad der skal ske, om det kan lade sig gøre, og om det evt. spænder ben for et eller andet dybt nede i en aller anden sær afkrog af den øvrige standard.

Som altid, når man skriver faglige standarder, forventer man, at de, der måtte have brug for at læse standarden, også har baggrunden for at kunne gøre det.

Selvom alle danske privatpersoner har brug for at kende gældende lov, er al lovgivning skrevet med jurister som mål. Så må de udlægge den for ikke fagfolk. Man skriver faglige standarder for fagfolk - ikke for hobbyfolk. Det kan til tider synes irriterende, men det er ganske naturligt.

Du skal tænke på, at hvis standarden for HTML blev skrevet for 'almindelige' mennesker, ville den måske fylde 5-10 gange mere, end den gør nu. Jeg orker ikke at tænke på hvilket 'bitcheri', dét ville medføre! I forvejen vil folk helst have den kan stå skrevet i 2-3 sms'er  *o)
Avatar billede NielsErikP Mester
03. februar 2012 - 23:44 #18
Hej..

Ja..he he.. sms er desværre tidens standard :o)

Jamen det kan du da have ret i... Det er så bare træls for de Hobby personer der gerne seriøst vil lære. Men det må man sqi nok lære at leve med så.